Mattelekser?

Agnete

Forumet er livet
Får deres 6 åringer lov til å fortsette å regne i matteboka? Husker når jeg var liten så fikk vi regne så mye vi ville, vi fikk bare nye bøker.
Hadde en gutt som var ferdig med fjerdeklasse mattematikk da vi gikk i første. Nå får de ikke lov til å regne lenger enn det leksa sier, synes det er så synd å må stoppe barnet når lærelysten er på topp. Er det slik skolen ha blitt at man holder igjen barna slik at de er på samme nivå allesammen..

Er da ingenting så hindrer dere i å kopiere sidene evnt å la han regne på de istedenfor. Her ser jeg at matteleksene blir jo gjort både her og på skolen. Her har vi mattesider på nettsiden til skolen også, og de kan de øve på så mye de vil. Så min 3.klassing sitter ofte der også hu når hu vil øve ekstra. De går på klassetrinn også, så kan velge og vrake mellom ganske mye om det er noe spesifikt. :

Er da ingenting så hindrer dere i å kopiere sidene evnt å la han regne på de istedenfor. Her ser jeg at matteleksene blir jo gjort både her og på skolen. Her har vi mattesider på nettsiden til skolen også, og de kan de øve på så mye de vil. Så min 3.klassing sitter ofte der også hu når hu vil øve ekstra. De går på klassetrinn også, så kan velge og vrake mellom ganske mye om det er noe spesifikt. :

Vi har fått streng beskjed om å ikke regne videre, for da er de på forskjellig plasser i utviklingen og Vannskelig da å undervise barna.
Om jeg kopierer eller regner i boken går for det samme. Jeg gjør selvfølgelig slik læreren ønsker, men trodde alle hadde krav på tilrettelagt undervisning selv om ikke alle var på lik nivå.

Her gjør de matteoppgaver på nett eller i andre bøker hvis de vil mer etter at leksene er gjort. Forstår jo at det blir vanskelig med undervisning i en klasse dersom enkelte elever har gjort alt for lenge siden. Finnes mange andre steder man kan finne oppgaver nå sånn at de kan følge samme undervisning som de andre på skolen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Tror de har lik mattelekse her mellom alle, men leseleksene (både norsk og engelsk) har forskjellige nivåer derimot her.
Kanskje det er noe man kan ta opp på foreldremøtet som kommer, hvertfall en forespørsel om det :) Lettere å høre med læreren også tenker ang det.

Her gjør de matteoppgaver på nett eller i andre bøker hvis de vil mer etter at leksene er gjort. Forstår jo at det blir vanskelig med undervisning i en klasse dersom enkelte elever har gjort alt for lenge siden. Finnes mange andre steder man kan finne oppgaver nå sånn at de kan følge samme undervisning som de andre på skolen.

Vi har ikke noe sånt her, men kan sikkert finne noe på nett selv.
Synes bare det var rart at man skal holde igjen elever pga undervisning.
Mitt barn synes det er utrolig stas med boken, så det blir nok ikke det samme på dataen. Han har noen matteapper på ipaden, men de er ikke så stas som boken de har fått på skolen. Så det er stor forskjell!

Tror de har lik mattelekse her mellom alle, men leseleksene (både norsk og engelsk) har forskjellige nivåer derimot her.
Kanskje det er noe man kan ta opp på foreldremøtet som kommer, hvertfall en forespørsel om det :) Lettere å høre med læreren også tenker ang det.

Ja, det har jeg tenkt til. Og jeg følger de beskjedene vi får, men synes det er rart at for 20 år siden så lærte de barna opp på dems nivå, men i 2014 så holder man barna igjen. Så helt klart ett spørsmål jeg gjerne vil ha forklaring på :)
Siden dere regner på nett, så er det jo slik overalt!
Så flott å høre at de får litt tilrettelegging :) Alle har vi behov for det, både de som er gode og de som trenger litt ekstra :)

Der jeg jobbet hadde alle barna tilpasset opplæring, de fikk forskjellige mengder lekser, og en del ekstra bøker ble brukt.
Men de fikk ikke lov til å regne mer enn leksa, for det ble fort en konkurranse..
Snakk med læreren, og si at du ønsker mer tilpasset lærling. Men om han nylig har begynt så kan du jo vente til etter jul værtfall kanskje :) Heller finne ting på nettet og sånt?

Der jeg jobbet hadde alle barna tilpasset opplæring, de fikk forskjellige mengder lekser, og en del ekstra bøker ble brukt.
Men de fikk ikke lov til å regne mer enn leksa, for det ble fort en konkurranse..
Snakk med læreren, og si at du ønsker mer tilpasset lærling. Men om han nylig har begynt så kan du jo vente til etter jul værtfall kanskje :) Heller finne ting på nettet og sånt?

Jeg skal ikke skrike høyt enda altså, vi er bare ut i uke tre på skolen :)
Men vi har fått skriftelig beskjed om å ikke regne ekstra, synes det var litt rart. Vi har hatt flere apper osv som er regning, men det er boken som er stas. Så derfor synes jeg det er synd jeg må stoppe han. Og lurte på hva som var vanlig rundt om? Mye som har endret seg siden jeg gikk på skolen :p

Tanken er jo ikke å holde dem tilbake, men at man for eksempel ikke skal løpe videre forbi det som ikke har blitt undervist i enda. Det er nok bare å spørre etter ekstra stoff så finner sikkert læreren fram ekstra kopier eller noe, og som nevnt finnes det også nettsider osv man kan bruke. Snakk bare med læreren og vær løsningsorientert, så finner dere nok en løsning.

Du kan jo spørre om læreren kan kopiere opp noen ekstra mattearl fra andre bøker :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det finnes mange sider på nett hvor man kan gi oppgaver eller kjøpe mattehefter selv.

Jeg skal ikke skrike høyt enda altså, vi er bare ut i uke tre på skolen :)
Men vi har fått skriftelig beskjed om å ikke regne ekstra, synes det var litt rart. Vi har hatt flere apper osv som er regning, men det er boken som er stas. Så derfor synes jeg det er synd jeg må stoppe han. Og lurte på hva som var vanlig rundt om? Mye som har endret seg siden jeg gikk på skolen :p

Grunnen på skolen her var så det ikke skulle bli konkurranse, og at de regnet og slurvet bare i en fei.. Mange unger som ikke blir fulgt opp hjemme, så kjedelig om de "regner" ferdig bøker etter bøker...

Etterhvert kan du heller be om ekstra hefte eller noe sånt. :) For boka følger jo undervisningen i fellesskap, så da er det litt håpløst hvis de ikke er på samme nivå i timene.
Garantert at gutten din får tilpasset opplæring med leker osv etterhvert.

Vi fikk beskjed om å kjøpe aktivitesbøker med matte eller lage mattestykker selv. ikke lov å regne lenger i boka enn det leksen sier

Vi har ikke noe sånt her, men kan sikkert finne noe på nett selv.
Synes bare det var rart at man skal holde igjen elever pga undervisning.
Mitt barn synes det er utrolig stas med boken, så det blir nok ikke det samme på dataen. Han har noen matteapper på ipaden, men de er ikke så stas som boken de har fått på skolen. Så det er stor forskjell!
Her var det eldstemann som nå går i 3.klasse som fikk med lapp hjem om et par nettsider med mange oppgaver. Den ene de bruker får man diplom for hvert nivå som er gjennomført og det synes de er stas :-)
De har også fått masse ekstra ark etterhvert alt etter behov. Nå går han i en klasse der det er mye konkuranse og både foreldre og elever er veldig opptatt av hvem som kan hva og hvem har kommet lengst. Syns det er veldig greit da at de prøver å holde alle på omtrent samme sted i læreboka for å få litt ro i undervisningen.

Ikke lov å gjøre "bonus" sider her... Synd da datteren min er mye lenger fremme enn å telle dyr....

TuMmY LoVe

Synes det er synd at de holder igjen barna..
Husker på ungdomskolen var det obligatoriske oppgaver i lekser. Så hadde vi noen vi kunne velge om vi ville gjøre

her får de kun gjøre leksa...dette fordi de som gjorde mer ofte kjedet seg i timene da de gjennomgikk sider de kanskje allerede hadde gjort hjemme.De som ønsker mer å gjøre får egne ark med egne oppgaver....

Det handler ikke bare om å regne videre for å gjøre ferdig boka. Som lærer opplever jeg ofte at det da skjer feilinnlæring, noe som kan være vanskelig å plukke vekk, Ungene forstår ikke alltid uten gjennomgang og kan ha løst mange sider uten å ha full forståelse for hva de gjør. De kan ha gjort det rett, men veien til løsningen være feil. Mattte er så mye mer enn å løse oppgaver.

Leksene skal være overlæring og repetisjon av hva man har gjort på skolen og det er da viktig at det er kjent stoff. Når lærere har kartlagt elevene vil de gi tilpasset undervisning, og de vil da gi valgfrie eller tilpassede lekser og lignende, Det finnes også ekstrabøker til de ulike matteverkene som legger opp til samme type oppgaver som hovedboka, men med annen vanskelighetsgrad. Dersom det ikke skjer så ta kontakt med læreren, men man starter veldig lavt i starten av første så ingen skal falle av lasset med telling og så lære inn tallforståelsen. Mange seksåringer som f.eks. er gode på å telle, men som det viser seg ikke har tallforståelse likevel så det er viktig å ta det litt rolig i starten. Fremgangen i første klasse er mye raskere enn tidligere både i matematikk og norsk, så det blir nok et annet tempo etter hvert og da får alle som oftest noe å bryne seg på.

Ellers finnes det mange fine nettressurser, som salaby, multi som er kjempefine å bruke hjemme. Bruk også matte i dagligdagse situasjoner, butikken, klokka, matlaging o.l. snakk matte :-) Grubliser og regnefortelinger er også morsomt å jobbe med :-)

Nå har ikke jeg skolebarn, men vet at guttungen til min kusine ble holdt igjen. Endte med at skolen ble kjedelig.

Selv hadde vi ekstrahefter da jeg gikk på skolen.

Back
Topp