Matråd

TessAlp

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
jeg kommer fra kontroll nå og har gått ytterligere ned et kilo siden sist, tre uker siden. Gått ned 6 kilo tilsammen og hadde fra før en BMI på 19 - jordmor er bekymret. Jeg er fortsatt veldig kvalm men har blitt mye mindre oppkast i det siste. Har selvfølgelig fått en dunge brosjyrer hos jordmor som er 15-20 år gamle om råd til mat ved kvalme. Fikk beskjed om å starte opp med fresubin shot to ganger om dagen til neste kontroll den 20/8, denne og andre næringsdrikker vet jeg at jeg spyr av.

Jeg lurer på: Hva er ditt aller beste mattips ved kvalme/oppkast som også gir litt næring?
 
For meg har frukt og bær vært en redning når kvalmen er skikkelig ille. Jeg synes det da er godt med noe friskt å spise! Grønne epler er en favoritt, og det er jordbær og.
 
Hjemmelagde smoothier og så er det to supper og flere joghurter fra E+ fra tine som selges på apoteket jeg jobber på, er et apotek1. De har ekstra kalorier og har hjulpet meg med å holde vekten stabil. Kanskje du får tak i de? Syns selv de var veldig gode :)
 
Banan, avocado, druer, smoothies, yoghurt m/havremel for å mette litt ekstra, sjokomelk, polarbrød med noe pålegg som du liker :)

Håper det letter for deg snart! ❤️
 
Hjemmelagde smoothier og så er det to supper og flere joghurter fra E+ fra tine som selges på apoteket jeg jobber på, er et apotek1. De har ekstra kalorier og har hjulpet meg med å holde vekten stabil. Kanskje du får tak i de? Syns selv de var veldig gode :)
Har prøvd E+, både yohgurt og den sjoko/kaffedrikken. Klarer å få i meg svært lite, føltes som det vokste i munnen på grunn av kvalmen. Skal se etter supper, det er jo lett til vanlig☺️

For meg har frukt og bær vært en redning når kvalmen er skikkelig ille. Jeg synes det da er godt med noe friskt å spise! Grønne epler er en favoritt, og det er jordbær og.
Får i meg litt røde epler og druer! Det frister med litt friskt, det gjør det.

Banan, avocado, druer, smoothies, yoghurt m/havremel for å mette litt ekstra, sjokomelk, polarbrød med noe pålegg som du liker :)

Håper det letter for deg snart! ❤️
Takk☺️
 
Som andre sier her, frisk frukt, vannmelon, epler, ananas(hvis det ikke blir for sterkt) jeg har spist masse kiwi. Også liker jeg at det knaser litt av en eller annen grunn. Så knekkebrød har funka bra, rugsprø eller havre wasa sine. ha på en liten skive ost, eller noen ganger har jeg bare skjært opp agurk å hatt oppå...
Håper kvalmen din gir seg snart <3
 
Det å spise ingefær kan virke kvalmestillende. Ellers en ting jeg har klart å spise er kokt pasta uten noe saus. Bare spagetti... Det metter jo litt da. Ellers har jeg synes ristet brød har vert lettere enn vanlig brød. Og inn i mellom Salt chips. Men det kan jeg bli kvalm av inn i mellom. Har du prøvd å drikke buljong? Eller sånn kraft man bruker til å lage suppe. Det var litt næring I seg
 
Det å spise ingefær kan virke kvalmestillende. Ellers en ting jeg har klart å spise er kokt pasta uten noe saus. Bare spagetti... Det metter jo litt da. Ellers har jeg synes ristet brød har vert lettere enn vanlig brød. Og inn i mellom Salt chips. Men det kan jeg bli kvalm av inn i mellom. Har du prøvd å drikke buljong? Eller sånn kraft man bruker til å lage suppe. Det var litt næring I seg

Har faktisk drukket en del ingefærøl, det har vært godt. Men det og kom til et punkt hvor det ble kvalmende. Buljong har jeg ikke prøvd, det skal jeg gjøre ☺️
 
Har faktisk drukket en del ingefærøl, det har vært godt. Men det og kom til et punkt hvor det ble kvalmende. Buljong har jeg ikke prøvd, det skal jeg gjøre ☺️
Du får ingefær faktisk I tablettform. Jeg hater smaken av ingefær i forrige svangerskap så de var gull verdt :)
 
Jeg hadde hyperemesis tidligere i svangerskapet og det jeg klarte var: mango, vannmelon, agurk, druer, moreller, bær – alt skåret opp i små biter.
 
For meg har frukt og bær vært en redning når kvalmen er skikkelig ille. Jeg synes det da er godt med noe friskt å spise! Grønne epler er en favoritt, og det er jordbær og.
Samme her, og grønne druer.
Drikker mye melk med oboy! Dette fikk jeg også i meg da kvalmen var som værst.
 
Du kan bruke næringsdrikker fra apoteket som tilsetning i mat. Feks ha i smoothie, lage vafler eller fryse ned som is sammen med fruktjuice. Spør på apoteket om tips/oppskrifter
 
Tusen takk for alle gode råd. Dessverre funket ingen for meg. Ble i nattmorges lagt inn på sykehuset for litt oppvæsking med tilskudd av mineraler og vitaminer. Jeg har nesten ingen krefter igjen og føler meg nesten full av influensa. Regner med å bli her noen dager.

Lille i magen har det bare fint og tar det den trenger, håper kanskje det blir en ekstra UL, de har kun lyttet med doppler til nå.
 
Back
Topp