Matbudsjett

Tusen takk for masse flotte tips! :)

Er storhandling av f.eks mel og andre ting regnet inn i totalprisen du bruker hver mnd selv om du da kanskje ikke bruker noen penger på det hver mnd?
Totalprisen er årets utgifter delt på 12..det kan være 10000 noen mnd, og 3-4000 andre mnd.

Ja, den kan være litt høy for noen. Kommer nok rett og slett på hvilken mat man spiser. Vi bruker 1000 kr i mnd bare på melk :rolleyes: Baker brød selv nå, men brukte 13-1500kr kun på brød i mnd før.
hvilke type middager og hvor mye variasjoner i pålegg og frukt og grønt har mye å si. Vi er 4 personer. Bruker litt mindre enn SIFO, vi spiser godt og variert. Vi kan kutte til 6000 kr med litt mer begrensninger, men det ønsker vi ikke å gjøre. er mye å spare på lage rimelige middager.
Vi bruker også nesten 1000 kr på melk. Brød kjøper jeg med mye frø osv i, men velger de billigere variantene, som feks kongebrød (3 for 2),eller telemarksbrød. Er ikke så glad i de veldig grove variantene, annet enn i hjemmebakt. Har brødbakemaskin, så lager litt der også. Har fisk 2 ganger i uka, og varierer mellom kylling, kjøtt og kjøttfri (1 gang i uka). Kjøper alle typer frukt og grønt, sparer ikke fullt så mye der. Men er druer på tilbud har vi mye av det den uka da feks. Så det går litt i sesonger med det også, men alltid litt av alt. Så vi mangler ingenting, og føler ikke på at vi har noen begrensninger! Har mulighet til å bruke mer på mat hvis vi vil, sparer mye hver mnd nå.. Men har ikke behov for det! Så har mye med å gjøre hva man er vant til sikkert. For meg føles det bortkastet å bruke 10 kr ekstra på en pakke ananasbiter, når jeg vet at rema har veldig billig liksom :hilarious: (over 23 kr på andre butikker, ca 15 på rema).

Totalprisen er årets utgifter delt på 12..det kan være 10000 noen mnd, og 3-4000 andre mnd.
Hva med godteri og snacks?

Tror nok det hjelper mye å faktisk ha lagringsplass til å kunne kjøpe store kvanta på tilbud. Vi har ikke det nå, men vi skal bygge isolert utebod med plass til stor fryser og mulighet til å oppbevare i alle fall en del matvarer. Nå må vi kjøpe alt ferskt, så det er klart det trekker opp en del. :)

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive gode svar forresten, ofte i slike tråder der folk hevder å bruke langt mindre enn folk flest forsvinner de liksom med en gang man spør noe mer, så da hjelper det jo ikke så mye :p

2 voksne og 3 barn vi setter av 6000kr. Men nå har vi begynt minke in på alt som ikke er mat:p og satser på att vi kommer laver i sum.

Tror nok det hjelper mye å faktisk ha lagringsplass til å kunne kjøpe store kvanta på tilbud. Vi har ikke det nå, men vi skal bygge isolert utebod med plass til stor fryser og mulighet til å oppbevare i alle fall en del matvarer. Nå må vi kjøpe alt ferskt, så det er klart det trekker opp en del. :)

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive gode svar forresten, ofte i slike tråder der folk hevder å bruke langt mindre enn folk flest forsvinner de liksom med en gang man spør noe mer, så da hjelper det jo ikke så mye :p

Enig med deg i det.

Godteri og snacks ligger i summen, alt som kjøpes på alle matvarebutikker samt europris ligger i summen. Vi har to frysere og spisskammers, det er alfa og omega for å kunne gjøre som vi gjør ja!! Bare hyggelig, skulle bare mangle :) Hvis noen faktisk har lyst til å spare litt inn er det jo kjekt å få tips. Jeg har inntrykk av at svært få idag bryr seg om å spare på mat, da de fleste har veldig høye inntekter. For meg er det naturlig, og det er kjekt da vi har hatt veldig svingende inntekter i flere år.. Handler aldri på Meny kan du si, kun når jeg må.:p Blitt vandt til å tenke økonomi på alt.. Men skeier mer ut nå enn før, da vi nå har bedre råd da..

Til set siste så tror jeg det handler om måten man svarer på til de som bruker lite penger, det er utrolig mye kjipe kommentarer på det rett og slett.. spør men ordentlig får man svar også tenker jeg

Godteri og snacks ligger i summen, alt som kjøpes på alle matvarebutikker samt europris ligger i summen. Vi har to frysere og spisskammers, det er alfa og omega for å kunne gjøre som vi gjør ja!! Bare hyggelig, skulle bare mangle :) Hvis noen faktisk har lyst til å spare litt inn er det jo kjekt å få tips. Jeg har inntrykk av at svært få idag bryr seg om å spare på mat, da de fleste har veldig høye inntekter. For meg er det naturlig, og det er kjekt da vi har hatt veldig svingende inntekter i flere år.. Handler aldri på Meny kan du si, kun når jeg må.:p Blitt vandt til å tenke økonomi på alt.. Men skeier mer ut nå enn før, da vi nå har bedre råd da..

Jeg vil gjerne spare inn der jeg kan uten at det går på bekostning av maten vi spiser. Vi ligger på omtrent på referansebudsjettet og vi kjøper egentlig "alt" vi ønsker, og har så og si alltid minst to varme måltider om dagen. Vi kjøper en del unødvendige ting, kan bli litt vel mye (og dyrt) snacks/godteri til helgen og vi kjøper take-away oftere enn nødvendig. Samtidig lager vi det meste av maten fra bunnen av og vi kaster veldig lite mat da.

Tror vi har mye å hente når vi får muligheten til å kjøpe større mengder tørrvarer og kjøtt og dermed i større grad kan benytte oss av tilbud. :)

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men angående tilbudsavisene, er det et sted alle er tilgjengelig, eller går du inn på hver enkelt nettside? :P

Jeg vil gjerne spare inn der jeg kan uten at det går på bekostning av maten vi spiser. Vi ligger på omtrent på referansebudsjettet og vi kjøper egentlig "alt" vi ønsker, og har så og si alltid minst to varme måltider om dagen. Vi kjøper en del unødvendige ting, kan bli litt vel mye (og dyrt) snacks/godteri til helgen og vi kjøper take-away oftere enn nødvendig. Samtidig lager vi det meste av maten fra bunnen av og vi kaster veldig lite mat da.

Tror vi har mye å hente når vi får muligheten til å kjøpe større mengder tørrvarer og kjøtt og dermed i større grad kan benytte oss av tilbud. :)

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men angående tilbudsavisene, er det et sted alle er tilgjengelig, eller går du inn på hver enkelt nettside? :p
Appen "mattilbud" syns jeg er grei:)

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men angående tilbudsavisene, er det et sted alle er tilgjengelig, eller går du inn på hver enkelt nettside? :p
Vi får dem i posten.. Ellers ligger alle samlet et sted på nett, som nevnt her.

Beregner ca 1500 pr uke for 2 voksne, 3 barn hvor minste bruker bleier. Samt 1 katt. Ligger somregel på mellom 1000-1300 kr i uken.

Vi har begynt å føre opp alle handleturer for å kartlegge hva vi handler for og hvor vi kan spare. Har ikke kommet i mål med en hel måneds dokumentasjon enda, men Tror nok fort vi er oppe i mellom 8 og 9000 i mnd på alt av mat og husholdningsartikler. Men jeg skulle sett at vi var på under 7000 i mnd.
Det er noen poster vi sikkert allerede sparer en del på:
Samboer baker brød, men fra pose du blander ut med gjær og vann. Det gir et sunt og godt brød til ca 7-10 kr. Kunne kanskje spart mer ved å bake helt fra bunnen.
Vi drikker ikke juice, melk og saft til måltider. Har som regel litt melk, og drikker litt i løpet av uka men ikke hver dag. Juice kjøper vi iblant for å kose oss i helger.

Men jeg at det vi virkelig sparer på er å handle inn mat 1 til 2 ganger per uke og bare handle det som står på handleliste :p vi har bare et kjøleskap som er halvparten kjøl og Frys og det blir rett og slett ikke plass til en hel ukes handel uten at ting blir ødelagt/gammelt/glemt bort.

Vi er 2 voksne og 1 barn. At den ene voksne er gravid, fører nok til litt høyere matbudsjettet, ref. Mer ustabile innfall hva gjelder matønsker som helst bør oppfylles omgående :p

Ønsker å bli enda flinkere på planlegging og på å undersøke tilbud - Der er jeg ganske slapp nå.
Av prinsipp handler jeg ikke i Sverige, men bor jo heller ikke rett ved grensa sånn at det vil lønne seg i stor grad.

Etter å ha blitt inspirert av mange i tråden her, begynte vi å innføre ukeshandling hjemme hos oss. Det har fungert over all forventning, nå har vi jo alltid mat i skapet og vi kaster også mye mindre. I tillegg bruker vi mye mindre tid på handling, OG vi har kuttet forbruket med ca. 3000 kr i måneden. Vi har gjort det i fire uker nå, og det eneste som kreves er at man planlegger middagene i en uke fremover. Så fornøyd :D

Etter å ha blitt inspirert av mange i tråden her, begynte vi å innføre ukeshandling hjemme hos oss. Det har fungert over all forventning, nå har vi jo alltid mat i skapet og vi kaster også mye mindre. I tillegg bruker vi mye mindre tid på handling, OG vi har kuttet forbruket med ca. 3000 kr i måneden. Vi har gjort det i fire uker nå, og det eneste som kreves er at man planlegger middagene i en uke fremover. Så fornøyd :D
Så bra!! Som regel er det største skrittet å bestemme seg, fantastisk at dere har klart å gjøre en endring da :)

Jeg slår et slag for en ærlig post som skiller seg fra mengen. Vi bruker mellom 11,5 og 13,5 tusen på mat hver måned. Vi er tre voksne (jeg, sambo og datter 15 år) og smårolling på 1 år. Vi planlegger ukesmenyen og handler for mellom 2,5 og 3 tusen hver uke. Det inkluderer alt som vi handler på butikken. Bruker Æ appen og tilbudene som er i den, men går ikke nødvendigvis for billigste alternativ om vi liker et dyrere produkt. Det er forøvrig ikke så himla langt over sifo-budsjettet som i vårt tilfelle vil være 9800 pr mnd. Da vi begynte med ukeshandling i mars var vi oppe i 4000 pr uke og tok grep. Sparer mye ved å ukeshandle

Vi bruker mellom 6000 og 8000 på dagligvarer i måneden. Nå til jul blir det nok nærmere 10 000 da vi kjøper litt dyrere ting og mer snacks/godteri.
Nå er vi 2 voksne (jeg er gravid i tillegg) og 1 barn på 4år 70% og 1 barn på 6 år 30%. I tillegg har vi en katt som får litt blaut for i tillegg til det vi kjøper på forbutikken.
Regnet ut at vi bruker ca 1000 kroner i måneden bare på brød, så det baker vi mere av selv nå.

Jeg er nok den som er mest sparsom på mat og pleier å holde igjen en del, men nå som jeg er gravid så frister det jo litt ekstra med den isen/sjokoladen eller annet digg :hilarious:

Vi er 2 voksne og 1 småspist på 1 år (hans MME er ikke inkludert og han bruker tøy og papir om hverandre)

Vi prøver å holde oss til ukes handling. Men merker veldig godt forskjellen på budsjettet i forhold til hvor vi handler. Kan vi ta oss en by tur, halveres budsjettet. Mens hjemme på lokal butikken som man så gjerne vil beholde så blakker man seg på samme varene. Egentlig veldig trist for det er jo veldig fint med lokal butikk.

Back
Topp