Matbudsjett

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Dette har det sikkert vært tråder om før, men gøy med litt nye svar :p

Hvor mye bruker dere på handling i matbutikk i måneden? Hvor mange er dere? Prøver dere å holde dere til et budsjett?

Vi er to voksne, og vi pleier å sette av 5000 på en konto. Det holder aldri, så da bruker vi plutselig av andre kontoer :rolleyes: Så jeg lurer på om vi skal begynne å sette av i alle fall 1000 kroner mer. Vi har dessuten fått baby om pluss/minus en måned, så da blir det en del på bleier. Prøver å ikke bruke så veldig mye, sånn at vi heller kan spare mer osv, men ønsker allikevel ikke å begrense oss så veldig når vi ikke må det. Prøver å finne en mellomting :hilarious:

Tja, vi har vel ikke et direkte budsjett. Vi overfører en viss sum til felles og prøver å få det til å strekke lengst mulig. Matbudsjettet har økt nå når vi ikke har vært i dk på lenge :p

I tillegg holder vi på med renovering, jeg har en kreftsyk far som jeg setter av tid til, og så er det våre to små. Når vi da har jobbene våre også (turnus begge to) så har det blitt mer kjøpebrød og ferdigmat enn tidligere. Tiden strekker ofte ikke til :dead: og dermed øker utgiftene.

Jeg har også en stygg vane med energidrikk som jeg absolutt hadde spart mye på, det tas selvfølgelig ikke fra felles:hilarious:

Prøver å holde av en fast sum fra kontoen min til dette, men når vi begge får utbetalt forskjellige datoer og prisen har gått oppover enn nedover i det siste har det måttet litt mer enn man har trodd.

Vi er bare to voksne, men prøver å sette av 2500 fra min konto og resten 2500 når typen får utbetalt, har blitt strengere med hva vi kjøper, minst mulig kjøp av mat på utesteder (dette kan nå telles på en hånd i mnd:p) og prøver å ukeshandle enn å dra på butikkem mange ganger i uken. Det har hjulpet en del :)

Last edited:
Vi har matbudsjett, 8000 kr familie på 4, 2 voksne 2 barn (1 bleie barn) . Vi forsøker å følge det, planlegger for å klare det. Ligger vi sjevt ut så må vi handle billigere neste uke. Kanskje med å droppe noe eller ha rimelige middager.
Vi spiser godt og sunt med dette budsjettet føler jeg.
Vi holder oss innenfor budsjett +/-500 kr.

Handleliste og menyplanlegging gjør det enklere å følge budsjettet.

Sifo har referansebudsjett som man kan bruke som utgangspunkt

I følge SIFO bør budsjettet deres nå som du er gravid være på 7670 kr

Budsjettet deres med en nyfødt 7220 kr per mnd.
Det er inkludert dagligvarer som ikke er mat.

Dere ligger altså langt under referansebudsjett for din husholdning

Tj, vi har ikke noe spesielt budsjett, eller en spesiell konto det settes av på. Vi handler annenhver uke, av egen konto.

Men vi handler for ei uke om gangen, setter opp middagsplan og handler deretter. Prøver å bruke av det vi har også for å gjøre det litt billigere. Passer på å kjøpe feks kjøttdeig på tilbud i stor kvanta så vi har en stund. Passer også på å lage restemiddag hver uke. Både for å kaste mindre mat, men også for å spare inn en middag. (hvi vi har handlet inn til en middag, men ser vi har rester nok av noe annet, så sparer vi den middagen til neste uke hvis det kan fryses feks. Eller vi flytter noe annet over til uka etter)

Kan være vi må fylle på litt midt i uka, og så kan det være at vi på fredager finner på noe annet som må handles inn.

Vi prøver å ligge mellom 1000 og 1400 kr pr uke, og det tror jeg vi klarer.

2 voksne og to barn (8 og 11 år)

2 voksne, 7000 per mnd, inkl alt av husholdningsvarer. Vi kunne nok brukt en god del mindre, kjøper snacks hver helg og spiser som regel to varme måltider om dagen. Spiser det vi ønsker og lager for det meste mat fra bunnen av. Takeaway 2-3 ganger i mnd.

Vi ønsker ikke begrensninger når det gjelder mat så vi sparer ikke der. Kjøper det vi ønsker, og har funnet ut at det tilsvarer omtrent 7000 i mnd :)

Sifo har referansebudsjett som man kan bruke som utgangspunkt

I følge SIFO bør budsjettet deres nå som du er gravid være på 7670 kr

Budsjettet deres med en nyfødt 7220 kr per mnd.
Det er inkludert dagligvarer som ikke er mat.

Dere ligger altså langt under referansebudsjett for din husholdning

Prøvde det budsjettet på den sifo, og det er enkelte poster som er unødig høye, ble litt skeptisk å følge denne.

Prøvde det budsjettet på den sifo, og det er enkelte poster som er unødig høye, ble litt skeptisk å følge denne.
Det er sånnsett kjent for å være et nokså moderat budsjett. Hvilke poster tenker du er for høye?
Husk at det er regnet et gjennomsnitt på hva man bruker på mobiltelefon og mobilabonnementet, tv, møbler, sykkel, leker osv.

Det er sånnsett kjent for å være et nokså moderat budsjett. Hvilke poster tenker du er for høye?
Husk at det er regnet et gjennomsnitt på hva man bruker på mobiltelefon og mobilabonnementet, tv, møbler, sykkel, leker osv.

Da kan være jeg som misforstod noe på det skjema. men syns det medie f.eks var litt høy.
Men der igjen er det jo hva dem legger i den posten.

Vi som bruker minst 5000 kroner på mat, hadde nok ikke trengt over 7000 kroner for oss voksne til mat på en mnd, men der igjen er det hvordan man prioterer uke for uke :) men på denne posten spørs det om summen er såpass for dem har regnet med det å spise utendørs f.eks

sko og klær er jo veldig sesong basert i forhold til den summen som kom.

Aaalt for mye nå når jeg er gravid, siden jeg ikke klarer å ukeshandle, men må innom butikken hver dag. Før hadde vi budsjett på 1500kr uken. :) vil tilbake dit når babyen er kommet ut av meg å kroppen fungerer igjen

2små jenter, 2 voksne og en snart tenåringsgutt annenhver helg

Synes også det er ganske høye tall der. Bruker mindre enn det som står på det meste, uten at det føles som vi begrenser oss

Overfører 7000 kr på egen konto( med eget kort) hver mnd. Går som regel i null. Vi er 2 voksne og 2 barn.

Hvis vi er flinke til å planlegge, 8000 per mnd, og vi har hatt mye mer også, 2 voksne og 1 bleiebarn. Snus til mannen er inkludert i summen så det drar opp litt. Tar bare tallet fra nettbanken på hva vi har brukt på matbutikker. Kan absolutt bli flinkere.

Vi setter av 6000 kr i mnd på mat, men klarer sjeldent å holde det. Vi ender som regel alltid opp med å handle noe til barna eller noe vi trenger hjemme som ikke er dagligvare med den kontoen. Burde absolutt blitt bedre på ukeshandlig føler jeg, kunne nok spart mye der.vi har ganske liten frys så det å handle på tilbud og fryse ned fungerer ikke så godt for våres del :/

Edit: 2 voksne og 2 barn (begge bruker bleier)

2 voksne , 1 tenåring
6-7000 i mnd
Kjøper mye fruktig og grønnsaker, det trekker nok opp summen en god del

Synes også det er ganske høye tall der. Bruker mindre enn det som står på det meste, uten at det føles som vi begrenser oss

Samme her, vi også bruker under enn det flere av poster ""mener"" man skal bruke iløpet av mnd

Back
Topp