Matbudsjett

Mitt beste råd for å få ned utgifter på mat er å planlegge. Lag meny ca 7-14 dager frem i tid, handle inn mat kun en gang per uke. Sørg for å kjøpe nok av det dere absolutt MÅ ha så dere ikke å går tom, feks melk, kaffe. Og spis kun det dere har til neste handletur. Ikke kjøp noe som ikke er på handlelisten. Unntatt fra 50% disken, kjøp datovarer og frys ned.
Kjøp når det er tilbud, og såklart kast minst mulig mat. Feks så varer en isberg her til 3 middager, derfor planlegger jeg 3 middager med salat når vi skal ha salat. På slutten av uken før ny handletur har vi gjerne frosne grønnsaker på menyen eller sånne som tåler å ligge litt.

Lager store kvanta med mat og fordeler det utover uken, rester annenhver dag omtrent. Er ikke så storspiste noen av oss..

kjøper dere da fullkorns pasta. Fullkorns ris o.l? Har virkelig prøvd å få ne middagsutgiftene her, men det koster hvis jeg skal ha mat med næring i uansett hvor mye jeg planlegger og bruker opp rester.

Lager store kvanta med mat og fordeler det utover uken, rester annenhver dag omtrent. Er ikke så storspiste noen av oss..

Jeg er interessert i hva slags type middager du lager :) prøver å få ned utgiftene selv, men ikke på bekostning av næringsinnhold.
Behøver dere matpakker til hverdagen alle sammen?

Vi er 2 voksne og 2 barn (10 og 7 år).

Bruker vel mellom 1000 og 1300 i uka alt ettersom. Handler på rema, kiwi eller extra som regel.

Handler for en uke om gangen, og ekstra hvis det er tilbud noen steder.

Får ofte gavekort på matbutikk til jul, og handler da inn ting vi bruker mye av og som koster litt. Da blir budsjettene lavere en periode.

Passer på å ha restemiddager. Men kaster likevel en del mat..

Nå skal vi over på mer lavkarbo, så spent på hvordan det slår ut. Det blir ofte litt dyrere.

Back
Topp