Mat!

Ingunn

Izzy
Hei damer! Jenta mi er snart 7 mnd og hun spiser en del fast føde. Grøt morgen og kveld, middag midt på dagen også litt most banan eller melon inni et sånn nett!
Til nå har hu smakt på avokado, banan og melon! Men hva mer kan hun smake? Kan de små få smake på alt som er? Jeg har ikke fått noen gode råd fra hs.. Så da lurer jeg på hva dere lar babyene deres få smake på? Har dere noen tips til noe mer hun kan få?
 
Så flink din er da! All grønnsaksmos de "skal" like er ikke noe godt, i følge Storm ;) men her om dagen fikk han laks med fersk koriander og det var veldig godt!!! Han får smake på alt av frukt, og jo mer smak, jo bedre: eple, pære, melon, jordbær, appelsin, bringebær, druer. Likte ikke blåbær og kirsebær.
 
Så flink din er da! All grønnsaksmos de "skal" like er ikke noe godt, i følge Storm ;) men her om dagen fikk han laks med fersk koriander og det var veldig godt!!! Han får smake på alt av frukt, og jo mer smak, jo bedre: eple, pære, melon, jordbær, appelsin, bringebær, druer. Likte ikke blåbær og kirsebær.

Hvordan tilbereder du det da? Eple f.eks? Oi laks!! Det vil jeg også prøve, hvordan lagde du det?
 
Hvordan tilbereder du det da? Eple f.eks? Oi laks!! Det vil jeg også prøve, hvordan lagde du det?

Eple raspet og kokte jeg. Pære, druer og melon i nett. Bringebær, jordbær og appelsin rett fra hånden. Eple har jeg også gitt smak fra når jeg spiser, men det er litt skummelt for de kan gnage av biter.

Akkurat da han spiste med koriander tok jeg bare litt av det vi hadde, filet med masse hvitløk stekt i ovnen. Har også puttet litt i folie og lagt oppå potetene for å koke fisken. Hadde hvitløk oppi da også :) jeg ga det sammen med søtpotet og pastinakk, men det var fisken han helst ville ha. Pastinakk/søtpotetmos var tilsatt litt olje og eplejuice for å bedre opptak av jern.

Bon appetitt :)
 
Her har mini fått smake på mye svisker :) Det liker hun veldig godt, så det får hun hver dag for magen sin del :D Så har hun fått smake søtpotet og laks (kokt og most til puré), Pære, eple, mango, klementin og druer i nett. Alt det var helt topp, så har hun også smakt brokkoli og avokado, det tror jeg vi må prøve flere ganger før hun liker det :p haha
Grønnskakene koker jeg og moser, fryser det ned i isbitterninger (Tips: Du får kjøpt isbitbrett med lokk på Europris ;) ) Så varmer jeg det opp og tilsetter litt morsmelk for konsistensen og for at smaken skal være litt kjent :)

Men jeg kjenner jeg er mer usikker på hvordan jeg skal gjøre det når det kommer til kjøtt. Hvordan tilbereder man det på best mulig måte? Er det bare og koke det og mose det med stavmikser liksom? :p
 
Her har mini fått smake på mye svisker :) Det liker hun veldig godt, så det får hun hver dag for magen sin del :D Så har hun fått smake søtpotet og laks (kokt og most til puré), Pære, eple, mango, klementin og druer i nett. Alt det var helt topp, så har hun også smakt brokkoli og avokado, det tror jeg vi må prøve flere ganger før hun liker det :p haha
Grønnskakene koker jeg og moser, fryser det ned i isbitterninger (Tips: Du får kjøpt isbitbrett med lokk på Europris ;) ) Så varmer jeg det opp og tilsetter litt morsmelk for konsistensen og for at smaken skal være litt kjent :)

Men jeg kjenner jeg er mer usikker på hvordan jeg skal gjøre det når det kommer til kjøtt. Hvordan tilbereder man det på best mulig måte? Er det bare og koke det og mose det med stavmikser liksom? :p

Jeg koker både kjøtt og fisk, og så moser jeg det i stavmikser etterpå sammen med grønnsakene :)
 
Her er lillemann skikkelig glad i mat ☺ vi startet med grøt da han var 4mnd da jeg ikke hadde mer melk igjen.. så etterhvert har det blitt most banan,smoothier av mango,jordbær,bringebær å kiwi..
Nå er han 7,5mnd og har faste måltider der vi starter med ei flaske med Me når han våkner rundt 06-0630,etter første dupp får han 2 brødskiver med leverpostei og jordbærsyltetøy u/sukker(noe han elsker) så blir det en flaske melk før dupp nr.2 før han får hjemmelaget middagsmos av kylling,ris,søtpotet,gulrot,blomkål og usaltet smør og til kvelds får han en porsjon grøt og flaske melk ☺
Prøver litt nye ting nå og da,og det virker som om alt er like interresant og like godt han har matvett i allefall
 
Back
Topp