Mat

FruJohnsen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junispirene24❤️
Vår 1,5 åring kaster mat på gulvet, putter maten i munnen og spytter den ut og selvfølgelig gjør hun det med øyekontakt mens hun gliser og ler. Jeg blir så provosert.. Pedagogen i meg har for lengst pakket snippsekken og forlatt bygningen. Jeg blir kvalm av hvor mye jeg lar dette provosere meg. Hun har holdt på med dette siden januar, februar, og nå har lillebror kommet, jeg er nyoperert og den siste tida har rett og slett vært grusomt tøff. Så skal jeg klare å håndtere det her i tillegg. Jeg tror ikke det er en reaksjon på lillebror eller at jeg har vært borte i en periode, det begynte lenge før det og hun gjør det med faren sin også. Vi har prøvd å overse det, vi har prøvd å si nei. Hun er liksom ikke gammel nok til å forstå sammenhengen mellom å bli tatt vekk fra bordet når hun ikke spiser og problemet ligger helt tydelig hos oss og ikke hos henne. Hun gjør det kun hjemme, ikke i barnehagen og ikke når andre passer.

Har dere noen råd?

Tror kanskje det er vanlig at de gjør det? Vet iallefall om flere enn min som også holder på sånn i denne alderen.

Min gjør det mest når han er mett. Men også i begynnelsen av måltidet når han ikke er det. Og smiler og ser på meg, han vet jo at det ikke er lov.

Jeg sier nei, ikke kast maten på gulvet. Gjør han det flere ganger tar jeg den bort og venter litt. Eventuelt gir jeg han maten en stund, før jeg setter tallerknen tilbake. Jeg ønsker ikke å kjefte å lage styr om dette, men han får ikke sitte å kaste mat på gulvet når han vet at det ikke er lov.

Mulig du har prøvd å ta maten bort litt, men det fungerer iallefall greit her stort sett. :)

Tror kanskje det er vanlig at de gjør det? Vet iallefall om flere enn min som også holder på sånn i denne alderen.

Min gjør det mest når han er mett. Men også i begynnelsen av måltidet når han ikke er det. Og smiler og ser på meg, han vet jo at det ikke er lov.

Jeg sier nei, ikke kast maten på gulvet. Gjør han det flere ganger tar jeg den bort og venter litt. Eventuelt gir jeg han maten en stund, før jeg setter tallerknen tilbake. Jeg ønsker ikke å kjefte å lage styr om dette, men han får ikke sitte å kaste mat på gulvet når han vet at det ikke er lov.

Mulig du har prøvd å ta maten bort litt, men det fungerer iallefall greit her stort sett. :)
Gjør noe lignende her. Tar fra henne fatet og mater henne med én og én bit så hun ikke kan kaste på guvet, spytter hun ut da så tar vi en pause.
Det er en fase, tenker jeg, og selv om man kan bli irritert når man er sliten i utgangspunktet så kommer man vel lengst ved å være tålmodig og konsekvent.

Ignorer, ignorer, og ignorer litt til. Virker det ikke: Tenk over om du reagerer innimellom likevel, og prøv enda hardere å ignorere det.

Den eneste grunnen til å kaste mat på gulvet er å få en reaksjon fra dere, du vet det jo egentlig selv. Uten reaksjon så har det ingen hensikt. Hun gjør det ikke fordi maten lager morsom lyd mot gulvet, og ikke fordi hun er mett eller ikke liker den. Hun gjør det med øyekontakt, og tror det er morsomt. Finn på en annen morsom bordlek i stedet.

Jeg vet det kan være vanskelig, men trekk pusten dypt og tenk på at dette alltid går over. Uansett andre typer problemer, så er det ingen store barn eller voksne som kaster mat på gulvet.:p Lykke til uansett! :)

Back
Topp