Mat

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Eg var en del av termin gruppen for oktober men da lille ble født 1. Nov har eg mest vært inne på nov gruppen. Men da hun er født så tidlig i måneden er vi ofte litt forran de andre på november forumet.
Nå lurer eg litt på mat. Vesla begynte å få grøt ved 3 mnd. + 1 uke (vær så snill og ikke kommenter på det, har hørt nok om kor dårlig mor eg er å ha begynt for tidlig og alt det) når hun ble 4 mnd begynte eg med smaksprøver av frukt og grønt. Hun er veldig glad i mat og får nå grøt både morgen og kveld og får fruktmos eller grønnsaks mos midt på dagen. Så lurer eg litt på om kor mye dere som gir mat gir dem og om det er så stor forskjell på 4 mnd maten og 6 mnd maten, eller går det bra å få litt for 6 mnd også?
 
Det er akkurat det samme opplegget som vi har :) Jenta er født 2. november, begynte å gi henne grøt når hun var 3måneder og 3 uker og nå spiser hun grøt morgen og kveld og noe grønnsaksmos eller frukt midt på dagen :) Jeg lar egentlig henne styre porsjonene selv. Til frokost spiser hun grøt av ca 40ml vann, men til kvelds spiser hun av 70-80 ml ca. Hun har fått gulerot- og potetmos midt på dagen og der har jeg trappet opp porsjonene så de siste dagene har hun spist til hun ikke ville ha mer. I går og i dag har hun hatt litt mageknip midt på dagen så tror jeg skal begrense porsjonen med grønnsaksmos litt. Tror poteten er litt kraftig for magen :) Bruker grøt som er for 4 måneder jeg, også har jeg lagd grønnsaksmos selv. Tenkte å prøve de som er for 6 måneder og utvide smakene litt mer når hun nærmer seg 6 måneder :)
 
Først vil jeg bare si:
Ikke hør på kommentarene om at du er en dårlig mor eller at du gjør ting feil fordi du gjør det annerledes enn enkelte andre mødre gjør. Ingen er perfekte, og når man stadig skal rakke ned på andre, så har man i hvert fall en j****g dårlig egenskap som mor.

Vi begynte rett før 4 mnd med små porsjoner grøt. Jeg brukte laaang tid på å øke porsjoner og tykne grøten (mest fordi jeg var redd for å gi henne fast føde). Brukte også en måned fra hun fikk 1 porsjon til 2 porsjoner per dag.
Nå er hun 6 mnd om noen få dager. Hun får full porsjon (1 dl vann) grøt morgen og kveld, ellers melk. Gir henne litt sviskemos til hvert grøtmåltid fordi hun er så hard i magen. Hjelper ikke med malt. Hun får også litt blåbær på dagen. Når hun bikker 6 mnd skal jeg gi henne 1 porsjon middag midt på dagen (begynner med smaksporsjoner, hun har allerede fått smake noen skjeer). Mer har jeg ikke planlagt, hehe. Det går nok fortere fremover nå som de blir litt større. Magen tåler jo mer etter hvert som de får mer fast føde og litt større magesekk enn en ert :)
 
Vesla her smakte grøt da hun var 4 mnd og siden da har vi trappet opp med mengden til 4 toppa tskjeer og noen ganger to ganger om dagen. Stort sett har jeg kjørt et grøtmåltid og et middagsmåltid, med frukt til dessert etterpå. Jeg ammer ellers og hun spiser etter andre amming og mellom de to siste ammingene. Bruker også blande inn sviske i grøten el fruktpuree fordi hun blir hardere i magen av fast føde.

Lager selv middag/dessert og har til nå prøvd søtpotet, potet, gulrot, sellerirot, blomkål, eple, pære, sviske, mango, banan, fersken, avocado. Hun blir 6 mnd til uka så da tenker jeg å teste noen bittesmå brødbiter (uten korn) med leverpostei og litt mer innhold i middagene. Tenker også gå over til 6 mnd grøten og velge fullkorn som metter litt:) syns selv d er litt vanskelig å si hvor mye da jeg ammer også. Pluss ikke vil miste melken..
 
Back
Topp