Mat!

maggie91

Elsker forumet
Junibarna 2015
Lillegutt har tydelig behov for mere mat enn bare melk og grøt på kvelden. Kan jeg begynne å gi feks grøt til frokost eller lunsj?

Hvordan ser matplanen til deres små ut, og hvor gammel er de? Mini her er 4,5 mnd.
 
Min er like gammel som din og legger fint på seg på bare mm. Jeg ammer når han har behov, ca hver andre time hele døgnet, hver time fra 18-21. Han har fått smake på bittelitt banan og bittelitt avokado, og kommer til å fortsette og gi han en smakebit her og der, men ikke mer enn det de neste par ukene. Men med storesøster begynte jeg med smaksprøver hver dag fra samme alder og fem "måltider" om dagen fra rundt fem måneder. Da ammet jeg, og så ga jeg en skje grøt eller ren grønnsakspure. Ammet utenom også altså, men prøvde å skape rutiner. De har holdt seg lenge de rutinene, nå er hun 2.5 og har omtrent de samme måltidsrutinene. :)
 
Snuppa har lagt på seg såpass godt med mm at hs sa jeg burde vente med mat til 6mnd. Nå er hun 5,5mnd, men har den siste uka hatt kortere og kortere soveperioder på natta, så nå tror jeg det er på tide med grøt :) melkemengden har avtatt også oppdaget jeg når jeg pumpet her om dagen.
 
Her er hun fem måneder, og vi har akkurat gått over fra smaksprøver en gang om dagen, til litt grøt til kvelds. Hun virker å ha behov for mer enn bare mm, så fant ut det var på tide med litt skikkelig mat nå :)
 
Her har vi middag I 12 eller 1 tiden. 4 isbitterninger grønnsakspure. Å til kvelds er det en halv porsjon grøt med avokado :) driver å gradvis øker kveldsmåltidet nå. Hun er 4.5 mnd
 
Snart fem måneder, og fullammes, med en smaksprøve på noen mateskjeer om dagen. Litt moste grønnsaker, frukt eller grøt hver dag. Har prøvd holli mølle grøt med fikenmos, mos av søtpotet, banan, avokado, ertepuré, potet, brokkoli og blomkål, en ny grønnsak om gangen. Og eple og gulrot i sånt fruktnett. Erstatter ikke mm med mat, hun legger fint på seg på morsmelk.
 
Middagsmåltidet erstatter forresten melkemåltidet her :)
 
Så flinke dere er å la barnet smake . Har prøvd litt grøt, men mini bare brekker seg. Har og prøvd fruktpure og gulrot og potet. Men ingen suksess. Han er 5 mnd. Tenkte jeg skulle prøve om noen uker igjen.
 
Jeg begynte med en liten posjon grøt på dagen da hun var nesten 4mnd.etter anbefaling fra helsesøster da hun sov meget lite. Nå er hun 5mnd og får grøt til frokost og kvelds og mm ellers. Har også begynt å gi smaksprøver på frukt og middagsmos.
 
Jeg begynte med en liten posjon grøt på dagen da hun var nesten 4mnd.etter anbefaling fra helsesøster da hun sov meget lite. Nå er hun 5mnd og får grøt til frokost og kvelds og mm ellers. Har også begynt å gi smaksprøver på frukt og middagsmos.

Har det hjulpet på søvnen? Og hvordan var barnet på natten tidligere? Gråt og urolig eller bare våken?
 
Min på 4,5 mnd får pupp før hvert måltid. Etter amming i 9-10 tiden får han avokado, frukt- eller grønnsaksmos, 2-3 terninger. Så får han 1/3 porsjon grøt med svisker ved 2 tiden. Så noe fruktmos eller grønnsaker ( kommer an på hva vi har til middag om det er noe som passer) 3-4 terninger. Ved halv 5 -6 tiden så får han 1/3 grøtposjon (hollehirse) laget av morsmelk eller med fruktmos.

Prøvde først å øke mengden men det funket ikke så innførte derfor flere måltider i stedenfor. Han hadde gått for lite opp ved 4 mnd ktr og fikk beskjed om å øke mengden med fast føde han fikk ( hadde allerede begynt å gi).

Ammer hver 3 time :)
 
Last edited:
Her gis det to måltider til dagen. Mini på snart 5 mnd har gått veldig bra opp i vekt, men mellom 3 og 4 mnd måtte jeg amme stadig oftere både dag og natt, så det var en lettelse da jeg kunne begynne med litt fast føde. Gir grønnsakspuré, fruktsmoothie eller grøt rundt kl 10 og 3/4 porsjon grøt kl 18. Ammer utenom (4-5 ganger daglig), men han blir stadig vanskeligere til å få til å ta puppen på dagtid (alt annet er så gøy å se på!), så har nå kuttet nattamming og gir bare vann. Da spiser han bedre på dagtid, men er spent på om vektoppgangen holder seg!
 
Så mange forskjellige rutiner alle har :) det er vel stor forskjell fra baby til baby... har kjøpt inn søtpotet, tenkte å lage mos av den til han :) hver dag sitter han sammen med oss ved matbordet og smatter i vei.. hvis han får noe fruktmos så spiser han en god del, så kanskje vi kan starte med litt middagsmat om litt :)
 
Så mange forskjellige rutiner alle har :) det er vel stor forskjell fra baby til baby... har kjøpt inn søtpotet, tenkte å lage mos av den til han :) hver dag sitter han sammen med oss ved matbordet og smatter i vei.. hvis han får noe fruktmos så spiser han en god del, så kanskje vi kan starte med litt middagsmat om litt :)
Søtpotet er en favoritt her ;) Skal prøve avokado i dag.
 
Bra jeg begynte med smaksprøver tidlig.. Mi runder snart 5 mnd og har smakt diverse i en mnd. Ingen ting har blitt godtatt enda. Bare pupp er bra nok:(
 
Bra jeg begynte med smaksprøver tidlig.. Mi runder snart 5 mnd og har smakt diverse i en mnd. Ingen ting har blitt godtatt enda. Bare pupp er bra nok:(
Spytter hun ut eller er det at hun ikke skjønner hvordan hun skal svelge det ned?
 
Spytter hun ut eller er det at hun ikke skjønner hvordan hun skal svelge det ned?
Hun vrir seg unna, fekter med armene og kniper igjen kjeften så det er en kamp å få henne til å smake. Når hun får maten i munnen blir hun like forskrekka hver gang og setter igang med ulike grimaser. Hun brekker seg også av noe, blandt annet av nan erstatning og av banan. De to andre har vært matvrak fra første smaksprøve så dette er uvant kjenner jeg. Ikke tar hun flaska Heller gitt..
 
Back
Topp