Mat

♥Tullerusk♥

Surrehue
Januarskatter 2015
Jeg er ikke så flink med mat. :P

Prøver å gå ned på en sunn måte. :) ønsker ikke å legge på meg mer enn jeg må.

Sånn egentlig må jeg ned 10-15 kg. Men blir ikke det nå, men kan starte med sunnere matvaner :)

Finner masse på nett, men alt er med fisk. Jeg (vi) spiser ikke fisk. :P aldri likt det. Spiser fiskepinner, grateng, etc, men så lite til ingenting i.

Så noen som har litt tips til gode måltider? Spiser meg egg til frokost med variasjon av brød/knekkebrød til. Noe mer?

Bare så det er sagt. Er ikke snakk om å rase ned i vekt altså. Er litt for glad i sjokolade og slikt :P så kommer til å kose meg med det, men kun lørdager :) er bare for å ikke gå opp så himla mye i vekt.

Noen som kan hjelpe?

❤️Termin 17.januar ❤️

Å spise sunt har både du og babyen godt av, men tror ikke der er anbefalt å slanke seg i et svangerskap..
Når jeg skal kose meg tar jeg ofte grønnsaker som jeg dypper i en dip. :) Mye sunnere og bedre enn potetchips!

Du kan spise Sundt pålegg som skinke, mager leverpostei og mager ost:). Og hvis du lager all middag fra bunn blir det mye sunnere og du vet hva du spiser:).

Termin: 6.januar 2015❤️

Spise salat og grønnsaker til hvert måltid. Frukt til mellommåltid hvis du er sulten (ikke sjokolade:P) Gode salater til middag, wok med ulike grønnsaker og kjøtt, blomkålpurre/brokkolipurre/gulerotpurre i stedenfor poteter/ris/pasta noen ganger :)

Takk jenter...

Ikke akkurat slanking da :P Men vil tro jeg vil gå ned i vekt når jeg forandrer kostholdet og jeg nå i tillegg har begynt å trene :) Ikke hard trening altså, mer rehabilitering :)

Har startet med frokost der jeg spiser to skiver eller knekkebrød med egg på :) glad i egg :P Lunsj 3 skiver, med gulost og makrell i tomat :P :D

Så er det liksom stopp til middag da, hvor maten igjen blir litt usunn. Alt fra taco til medisterkaker, sjelden vi lager noe med wok, men tror det sannelig er på tide. Er veldig glad i kylling så det er jo pluss, ikke svin, da er det skinkestek.

Men dette med purre var jo smart, :D Har prøvd å finne ut hva jeg kan ha til kjøtt uten poteter og pasta :D :P

Liker brokkoli og gulrøtter, ikke så veldig glad i annen salat :P Men må nok begynne der også...

Igjen, takk jenter :D

Er det forresten noen som har lyst til å være med å lage en matoppskriftstråd?

Der vi kan legge inn tips til erstatning av andre mat grupper for å få litt variasjoner, oppskrifter og slike ting?

Eller? :P For jeg er en sånn person som blir fort lei :P

Der vi kan legge inn tips til erstatning av andre mat grupper for å få litt variasjoner, oppskrifter og slike ting?

Eller? :p For jeg er en sånn person som blir fort lei :p
Ja det var lurt :) Og bare få litt tips og råd av andre. Jeg blir fort litt matlei, det blir ofte det samme uke etter uke. Gøy å prøve ut litt nye ting :)

Takk jenter...

Ikke akkurat slanking da :p Men vil tro jeg vil gå ned i vekt når jeg forandrer kostholdet og jeg nå i tillegg har begynt å trene :) Ikke hard trening altså, mer rehabilitering :)

Har startet med frokost der jeg spiser to skiver eller knekkebrød med egg på :) glad i egg :p Lunsj 3 skiver, med gulost og makrell i tomat :p :D

Så er det liksom stopp til middag da, hvor maten igjen blir litt usunn. Alt fra taco til medisterkaker, sjelden vi lager noe med wok, men tror det sannelig er på tide. Er veldig glad i kylling så det er jo pluss, ikke svin, da er det skinkestek.

Men dette med purre var jo smart, :D Har prøvd å finne ut hva jeg kan ha til kjøtt uten poteter og pasta :D :p

Liker brokkoli og gulrøtter, ikke så veldig glad i annen salat :p Men må nok begynne der også...

Purrè er kjempe godt :D Synes nesten det er bedre enn poteter/ris/pasta i perioder. Blir ofte så lei av det. Og er ikke så glad i kokte poteter.

Ja det var lurt :) Og bare få litt tips og råd av andre. Jeg blir fort litt matlei, det blir ofte det samme uke etter uke. Gøy å prøve ut litt nye ting :)

Er egentlig veldig kresen av meg, men dette har snudd :)

Men jeg eier ikke fantasi så blir jo litt ensformig med middager. Spesielt når det kommer til barna... De tar jo etter oss voksne og.

Purrè er kjempe godt :D Synes nesten det er bedre enn poteter/ris/pasta i perioder. Blir ofte så lei av det. Og er ikke så glad i kokte poteter.

Når jeg tenker purrè så tenker jeg barnemat :P haha :P Hatt lyst på kålrabistappe en god stund nå, så nå skal jeg snart prøve å lage det selv... Prøvde pose, holdt på å døøøø... æsj sier jeg bare :P

Jeg er ikke så flink med mat. :p

Prøver å gå ned på en sunn måte. :) ønsker ikke å legge på meg mer enn jeg må.

Sånn egentlig må jeg ned 10-15 kg. Men blir ikke det nå, men kan starte med sunnere matvaner :)

Finner masse på nett, men alt er med fisk. Jeg (vi) spiser ikke fisk. :p aldri likt det. Spiser fiskepinner, grateng, etc, men så lite til ingenting i.

Så noen som har litt tips til gode måltider? Spiser meg egg til frokost med variasjon av brød/knekkebrød til. Noe mer?

Bare så det er sagt. Er ikke snakk om å rase ned i vekt altså. Er litt for glad i sjokolade og slikt :p så kommer til å kose meg med det, men kun lørdager :) er bare for å ikke gå opp så himla mye i vekt.

Noen som kan hjelpe?

❤️Termin 17.januar ❤️

Er du glad i salat? Det er tusenvis av måter å lage salat på,du bestemmer hva som skal være oppi,men hold det unna fete ting og mat med mye karbohydrater. I salater kan du ha melon, avocado,biff,linser,isberg,ruccola .. Ja,you name it og du kan lage salat av det..

Mitt kostholdstips er imidlertid 1 brødskive til frokost med pålegg uten mye fett og sukker (VIKTIG)
En frukt eller grønnsak før lunsj om du er sulten
2 Brødskiver til lunsj med samme restriksjoner som frokost
Vanlig middag med de næringsstoffene kroppen trenger.. Altså ubehandlet kjøtt, evt karbonadedeig(bytt ut all kjøttdeig),kylling,supper, MASSE GRØNNSSKAKER (helst 2/3 av tallerken),IKKE 2 porsjoner,bare spis til du ikke er sulten mer.

Kveldsmat 2 skiver med sunt pålegg.

Ingen mellom mpltider sett bort fra frokost og lunsj.

En annen viktig ting er å holde seg aktiv, men ikke så aktiv i førsten at du føler du ikke mestrer nivået, finn din rytme. Gå en tur hver dag på 15 min, start der og bygg deg opp heller.

Kos deg NORMALT i helgene,ikke masse av noen ting godteri og brus.

Denne formen bruker jeg daglig, for meg er det en livsstil og det er stabilt og forholde seg til,man kan leve sånn naturlig uten å anstrenge seg kraftig og ramle tilbake i gamle spor.

Når du føler at du er"inne" i det kan du øke aktivitetsnivået og du ser snart at det ikke er så vanskelig som du tror,man må kun bli vant med det og la kroppen glemme dårlige vaner :)

Husk at mat er kroppens drivstoff, uten den riktige næringen så går kroppen på minimum hele tiden og du føler ikke overskudd.
Det viktigste er jo selvfølgelig å ha tro på deg selv,tålmodighet og selvdidiplin( det har vi alle,må bare lære oss å bruke det) og at du vet du vil lykkes:)

Dette ble langt,men uansett ;)

Masse lykke til!! :D

Takk jenter...

Ikke akkurat slanking da :P Men vil tro jeg vil gå ned i vekt når jeg forandrer kostholdet og jeg nå i tillegg har begynt å trene :) Ikke hard trening altså, mer rehabilitering :)

Har startet med frokost der jeg spiser to skiver eller knekkebrød med egg på :) glad i egg :P Lunsj 3 skiver, med gulost og makrell i tomat :P :D

Men dette med purre var jo smart, :D Har prøvd å finne ut hva jeg kan ha til kjøtt uten poteter og pasta :D :P

Liker brokkoli og gulrøtter, ikke så veldig glad i annen salat :P Men må nok begynne der også...

Så heldig du er som kan spise egg:). Elsket egg før dette svangerskapet, nå tåler jeg ikke lukt eller smak av egg:(

Er du glad i salat? Det er tusenvis av måter å lage salat på,du bestemmer hva som skal være oppi,men hold det unna fete ting og mat med mye karbohydrater. I salater kan du ha melon, avocado,biff,linser,isberg,ruccola .. Ja,you name it og du kan lage salat av det..

Mitt kostholdstips er imidlertid 1 brødskive til frokost med pålegg uten mye fett og sukker (VIKTIG)
Vanlig middag med de næringsstoffene kroppen trenger.. Altså ubehandlet kjøtt, evt karbonadedeig(bytt ut all kjøttdeig),kylling,supper, MASSE GRØNNSSKAKER (helst 2/3 av tallerken),IKKE 2 porsjoner,bare spis til du ikke er sulten mer.

En annen viktig ting er å holde seg aktiv, men ikke så aktiv i førsten at du føler du ikke mestrer nivået, finn din rytme. Gå en tur hver dag på 15 min, start der og bygg deg opp heller.

Denne formen bruker jeg daglig, for meg er det en livsstil og det er stabilt og forholde seg til,man kan leve sånn naturlig uten å anstrenge seg kraftig og ramle tilbake i gamle spor.

Når du føler at du er"inne" i det kan du øke aktivitetsnivået og du ser snart at det ikke er så vanskelig som du tror,man må kun bli vant med det og la kroppen glemme dårlige vaner :)

Husk at mat er kroppens drivstoff, uten den riktige næringen så går kroppen på minimum hele tiden og du føler ikke overskudd.
Det viktigste er jo selvfølgelig å ha tro på deg selv,tålmodighet og selvdidiplin( det har vi alle,må bare lære oss å bruke det) og at du vet du vil lykkes:)

Må legge til drikke, drikk te med suketter om du liker det:) Lag mat situasjonene til en kosetid hvor du nyter en kopp te og maten din :)

Til middag kan du kanskje drikke vann, sitronvann eller farris (mange forskjellige varianter,finner nok en du liker)

Tusen takk for et utfyllende svar :D

Må legge til drikke, drikk te med suketter om du liker det:) Lag mat situasjonene til en kosetid hvor du nyter en kopp te og maten din :)

Til middag kan du kanskje drikke vann, sitronvann eller farris (mange forskjellige varianter,finner nok en du liker)

*kremt* ja :P haha... Må det også :P Prøver å slutte med cola/tab. Får prøve Farris eller noe annet. Vil i grunn kose meg med brus til middag i helgene :)

Takk skal du ha :D

Så heldig du er som kan spise egg:). Elsket egg før dette svangerskapet, nå tåler jeg ikke lukt eller smak av egg:(

Uff da :( dessverre så blir det sånn noen ganger... :( Prøver å variere mellom eggerøre, omelett og kokte egg :)

Spent på hva jeg får avsmak på denne gangen :P

Eller? :p For jeg er en sånn person som blir fort lei :p
Tommelen opp for det. Jeg er litt vanskelig i matveien da jeg ikke kan spise gjær, melk, gluten, sukker, fruktsukker, svin.. så her må det meste lages fra bunn av.
Så vi spiser mye fisk og kylling med mye salat og grønsaker. Når jeg måtte begynne å spise slik så raste vekten ned 6 kg på 3 mnd uten at jeg gjorde noe for det. Bare at det var sunne og rene matvarer.

Tommelen opp for det. Jeg er litt vanskelig i matveien da jeg ikke kan spise gjær, melk, gluten, sukker, fruktsukker, svin.. så her må det meste lages fra bunn av.
Så vi spiser mye fisk og kylling med mye salat og grønsaker. Når jeg måtte begynne å spise slik så raste vekten ned 6 kg på 3 mnd uten at jeg gjorde noe for det. Bare at det var sunne og rene matvarer.

Uff... allergi da eller?

Fisk liker jeg ikke :P så må bli karbonade deg og kylling :D :P Og grønnsaker, men blir mye av det samme da blir jeg lei :P Ikke så glad i svin, men kan spise skinke :P

Å jeg er normalvektig (fikk beskjed av svigermor at nå MÅTTE jeg ikke gå mer ned for da måtte hun sette meg på oppfetingskur)

Uff... allergi da eller?

Fisk liker jeg ikke :p så må bli karbonade deg og kylling :D :p Og grønnsaker, men blir mye av det samme da blir jeg lei :p Ikke så glad i svin, men kan spise skinke :p
Idiotiske intoleranser ja.
Da anbefaler jeg former i steikeovnen med masse gode grønsaker og kraft eller litt fløte. Har en kyllingform vi er veldig glad i, samme med lakseform (men du var ikke så glad i laks;)).
Lager og mye blomkålpure som jeg bruker til kjøtt og vilt.
Salater med kylling, tacokjøttdeig, kalkun, ferske reker er vi og veldig glad i. Ha i litt egg, og avokado så blir det mettende.
Som frokost spiser jeg nesten alltid knekkebrød med kalkun/kyllingskinke og oppskåren avokado (eller agurk). Gjerne med litt dryss av kryddersalt. Da holder jeg meg god og mett en stund.

Back
Topp