Mat

Spekemat er fyfy pga bakterien toksoplasmose, samt listeria eller noe slikt.
Reinkjøtt er også fyfy, og har dere katt, bør du helst overlate rengjøring av kattedoen til noen andre. Alt pga toksoplasmose
 
Men er vel bare å fryse spekematen først, det sa legen min?;)

Nei. For frysing tar ikke knekken på listeria. Da må du steke/koke/varmebehandle maten over 70 grader.

*Taster på app på mobilen*
 
Ja,skjønner det;) og jeg tror ikke på alt jeg leser på nettet altså;) men er liksom to leger og som har sagt det samme!
 
Ja,skjønner det;) og jeg tror ikke på alt jeg leser på nettet altså;) men er liksom to leger og som har sagt det samme!

Leger trenger ikke å ha oppdatert kunnskap om ernæring, matvaresikkerhet og oppdaterte råd til gravide. Dessverre. De trenger bare å ha tatt en medisinutdannelse en eller annen gang i livet sitt. Ikke stol på de som ikke er ekspertene på det de uttaler seg om. I forhold til mat og graviditet tror jeg virkelig du vil finne svar på nesten alt du måtte lure på inne på matportalen, og der skal det oppdateres av eksperter. :)
 
Leger trenger ikke å ha oppdatert kunnskap om ernæring, matvaresikkerhet og oppdaterte råd til gravide. Dessverre. De trenger bare å ha tatt en medisinutdannelse en eller annen gang i livet sitt. Ikke stol på de som ikke er ekspertene på det de uttaler seg om. I forhold til mat og graviditet tror jeg virkelig du vil finne svar på nesten alt du måtte lure på inne på matportalen, og der skal det oppdateres av eksperter. :)

Ja,sant nok det! Takk for svar- kjenner det er noe av det jeg kommer til å slite med, spekeskinke og fetaost! Hjelp!
 
Men er vel bare å fryse spekematen først, det sa legen min?;)

Er litt usikker på denne for å være helt ærlig.
Poenget er at Toxo er en parasitt som lever inn kjøtt, og som dør ved frysing.
Listeria lever bare på yttersiden.
Når man deler opp spekemat får man jo det som er inne, og dermed ikke listeria, gjør man ikke??

Da blir det vel det samme med frossen spekemat som med røkelaks, så lenge den er fersk (eller ikke så lenge siden den er delt opp)?
 
Er litt usikker på denne for å være helt ærlig.
Poenget er at Toxo er en parasitt som lever inn kjøtt, og som dør ved frysing.
Listeria lever bare på yttersiden.
Når man deler opp spekemat får man jo det som er inne, og dermed ikke listeria, gjør man ikke??

Da blir det vel det samme med frossen spekemat som med røkelaks, så lenge den er fersk (eller ikke så lenge siden den er delt opp)?

Med en gang det er delt opp eller behandlet kan det være listeria der. Også i pakkeprosessen. Det er vel derfor Matportalen presiserer at spekematen må varmebehandles. Sånn jeg har forstått det hvert fall.

*Taster på app på mobilen*
 
Med en gang det er delt opp eller behandlet kan det være listeria der. Også i pakkeprosessen. Det er vel derfor Matportalen presiserer at spekematen må varmebehandles. Sånn jeg har forstått det hvert fall.

*Taster på app på mobilen*

Så hvorfor kan man da bare spise oppskåret røkelaks bare den er fersk?
Har jo samme problematikk der :confused004:confused004:confused004:confused004

Blir bare forvirret, jeg
 
Så hvorfor kan man da bare spise oppskåret røkelaks bare den er fersk?
Har jo samme problematikk der :confused004:confused004:confused004:confused004

Blir bare forvirret, jeg

Fordi spekemat aldri er ferskt. Det er jo kjøtt som har hengt lenge for å bli spekemat. Så dersom det er listeria der så får det god tid til å vokse. Da kan det bli masse bakterier der over tid.

Røkelaks anbefales det at gravide spiser ferskest mulig, langt innenfor holdbarhetsdatoen. Da får ikke listeria vokst seg opp.

http://www.matportalen.no/rad_til_s...vorfor_skal_gravide_bare_spise_fersk_rokelaks

*Taster på app på mobilen*
 
Back
Topp