Mat tips

Babydream2022

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Påskeliljene 2022 ❤️
Septemberskattene 2023
Sliter med ekstremt dårlig matlyst om dagen, noe som igjen fører til lite energi og overskudd. Tenkte derfor vi kunne ha en tråd for mattips.

Det eneste jeg har lyst på kan vi ikke spise, så var litt nedtur at jeg fikk stor matkasse med masse spekemat fra jobb til jul, og kjøleskapet er nå fullt med spekemat.

Så tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan nyte og inkorporere dette i maten på trygg måte.

Ta spekematen på pizza og stek ❤️ så lenge det stekes, går det bra ☺️
Jeg spiser bare brødskiver/knekkebrød med Grilstad Fersk Salami til frokost og lunsj. Til middag har jeg fortsatt matlyst, men av erfaring må jeg unngå fet mat og løk/hvitløk for å ikke bli for kvalm. Det er bedre med mager og mild mat når man er kvalm

Ta spekematen på pizza og stek ❤️ så lenge det stekes, går det bra ☺️
Jeg spiser bare brødskiver/knekkebrød med Grilstad Fersk Salami til frokost og lunsj. Til middag har jeg fortsatt matlyst, men av erfaring må jeg unngå fet mat og løk/hvitløk for å ikke bli for kvalm. Det er bedre med mager og mild mat når man er kvalm
Å tusen takk for tips :Heartred jeg er litt sær når det kommer til salami, spiser kun Bjerke sine produkter der, helst rødvinsalami:hilarious: har prøvd den til Grilstad den klarer jeg ikke, frokost får jeg ikke ned. Eneste jeg får i meg frem til lunsj er en stor kopp med te og vann, middag går somregel greit men jeg er så matlei.

Har grunnet «underliggende sykdom» spist ketogent (streng lavkarbo) og periodisk faste (lunsj 11:30 og middag etter jobb, deretter ingenting med mindre jeg er tydelig sulten). Dette passer meg midt i blinken men synes det er så dumt det er lite forskning på det mtp svangerskap… Alle fraråder begge deler da det er for lite forskning. Å spise litt mer karbo går fint, men frokost…
Får dere andre i dere frokost? Jeg har aldri vært noe frokost fan, det blir for tidlig når jeg står opp kl 06 :hilarious: Drikker kaffe og vann frem til lunsj 11:30 og det har passet meg fint.

Har grunnet «underliggende sykdom» spist ketogent (streng lavkarbo) og periodisk faste (lunsj 11:30 og middag etter jobb, deretter ingenting med mindre jeg er tydelig sulten). Dette passer meg midt i blinken men synes det er så dumt det er lite forskning på det mtp svangerskap… Alle fraråder begge deler da det er for lite forskning. Å spise litt mer karbo går fint, men frokost…
Får dere andre i dere frokost? Jeg har aldri vært noe frokost fan, det blir for tidlig når jeg står opp kl 06 :hilarious: Drikker kaffe og vann frem til lunsj 11:30 og det har passet meg fint.
Jeg må spise frokost nå når jeg er gravid, for jeg er sulten hele tiden :hilarious: Klarer ikke spise med en gang jeg står opp, men et par timer senere går fint. Bør spise lite men ofte hvis man sliter med kvalme. Jeg blir kvalm hver gang jeg spiser, så spiser mindre per måltid, men tar ofte frukt og yoghurt imellom måltidene

Jeg må spise frokost nå når jeg er gravid, for jeg er sulten hele tiden :hilarious: Klarer ikke spise med en gang jeg står opp, men et par timer senere går fint. Bør spise lite men ofte hvis man sliter med kvalme. Jeg blir kvalm hver gang jeg spiser, så spiser mindre per måltid, men tar ofte frukt og yoghurt imellom måltidene
Stikk motsatt ja, foreløpig :hilarious: Ah frukt og yoghurt, det kan jeg nok implementere! Det er jo litt mer fristende enn ei tørr skive med gulost:p

Spiser ikke frokost til vanlig og foreløpig går det greit å droppe. Første måltidet er lunsj kl 12. Men kjenner jeg nok bør ha noe lett tilgjengelig for å småspise på, for er litt småuggen og det kunne sikkert hjulpet.

Åh, jeg har også spist lavkarbo i 1,5år nå og ønsker egentlig ikke slutte med det. Er så utrolig mye mindre oppblåst, og i tillegg er jeg ikke glad i brødmat.

Jeg spiser heller ikke frokost før tidligst kl 11. Leste at barnet tar det den trenger og det er i såfall mor det går utover. Men sålenge man spiser variert resten av dagen tenker jeg at det går helt fint.

Men har du tips til hva man kan spise for å unngå kvalme/når man er kvalm? Eneste som frister er egentlig kjeks.. Vurderer å lage noen av fett og forstand sine..

Åh, jeg har også spist lavkarbo i 1,5år nå og ønsker egentlig ikke slutte med det. Er så utrolig mye mindre oppblåst, og i tillegg er jeg ikke glad i brødmat.

Jeg spiser heller ikke frokost før tidligst kl 11. Leste at barnet tar det den trenger og det er i såfall mor det går utover. Men sålenge man spiser variert resten av dagen tenker jeg at det går helt fint.

Men har du tips til hva man kan spise for å unngå kvalme/når man er kvalm? Eneste som frister er egentlig kjeks.. Vurderer å lage noen av fett og forstand sine..
Salte kjeks, knekkebrød med gulost og frukt, var det eneste jeg fikk i meg sist jeg var gravid da kvalmen sto på som verst. Har hørt om andre som bare har fått i seg grønne epler og hveteboller. Jeg klarer ikke søte ting som boller og kaker når jeg er kvalm :bag: Spis mager mat, ikke mat med for mye fett. Men spis det du klarer - hvis du bare får i deg kjeks, så er det bedre enn ingenting

Lavkarbo går helt fint, det er keto de ikke ønsler gravide på :) Jeg kommer til å spise lavkarbo hele svangerskapet med mindre noe indikerer på noe annet. Sukker, potet, pasta og ris er jo ikke det sunneste for baby:hilarious: Det er jo alle grønnsakene vi supplementerer med som er så bra:Heartpink

Jeg har såvidt begynt å føle meg litt kvalm, så har ikke funnet matløsning på det enda… Kanskje prøve å lage hjemmelagde knekkebrø (lavkarbo) med havsalt? Brisk knekkebrø er også lavkarbo (0,8g per knekkebrø). Bruker ofte agurk som snacks, høres dritkjedelig ut men når jeg skjærer den i skiver bruker jeg det som erstatning for chips i ukekvelder. En liten neve peanøtter fra europris, maarud bacongull eller europris sin (vet ikke hva den heter)…

Salte kjeks, knekkebrød med gulost og frukt, var det eneste jeg fikk i meg sist jeg var gravid da kvalmen sto på som verst. Har hørt om andre som bare har fått i seg grønne epler og hveteboller. Jeg klarer ikke søte ting som boller og kaker når jeg er kvalm :bag: Spis mager mat, ikke mat med for mye fett. Men spis det du klarer - hvis du bare får i deg kjeks, så er det bedre enn ingenting
Ja, men jeg har prøvd i mange år å ha en "normalt sunt kosthold" med magre produkter. Skeier ut hver gang. Lavkarbo er mye bedre for meg for da kan jeg spise bacon, ost, fløte osv med god samvittighet. I tillegg blirndet automatisk mye mer grønnsaker når pasta, potet og ris utgår. Har gått ned 10kg på dette siste 1,5årene, så vil helst ikke tilbake.

Utfordringen nå er kvalme.. men har bakt lavkarbo saltkjeks nå, så tar med de på jobb og håper at jeg ikke spyr utover pulten :hilarious:

Vedlegg

• 20230110_145949.jpg
    20230110_145949.jpg
    1,9 MB · Visninger: 8
Ja, men jeg har prøvd i mange år å ha en "normalt sunt kosthold" med magre produkter. Skeier ut hver gang. Lavkarbo er mye bedre for meg for da kan jeg spise bacon, ost, fløte osv med god samvittighet. I tillegg blirndet automatisk mye mer grønnsaker når pasta, potet og ris utgår. Har gått ned 10kg på dette siste 1,5årene, så vil helst ikke tilbake.

Utfordringen nå er kvalme.. men har bakt lavkarbo saltkjeks nå, så tar med de på jobb og håper at jeg ikke spyr utover pulten :hilarious:
Ja, det skjønner jeg veldig godt! Men som jeg har lest/hørt overalt, så er det viktigere at man får i seg noe, enn å tenke på kalorier, i den perioden kvalmen er som verst. Så får man heller være flink når kvalmen har gått over ❤️ Men om du finner noe du klarer å få ned, som også passer dietten din, så er jo det supert :D

Jeg har ikke vært så kvalm enda, men var litt kvalm sist og husker at jeg hadde veldig lyst på kalde ting. Skikkelig kald yoghurt, gjerne naturell- med kalde agurkskiver til, for eks. Og av og til kunne jeg få i meg enkelte typer frokostblanding - med ekstra kald melk :D Vet ikke om lysten på kalde ting var sterkere fordi første trimester var midt på sommeren og jeg husker at det var veldig varmt.

Jeg laget hjemmelagde vårruller i dag, som jeg stekte i airfryer i stedet for å fritere. Det samt tilsatte mye proteiner og grønnsaker. Midt i blinken og anbefales på det sterkeste :cool:

Jeg laget hjemmelagde vårruller i dag, som jeg stekte i airfryer i stedet for å fritere. Det samt tilsatte mye proteiner og grønnsaker. Midt i blinken og anbefales på det sterkeste :cool:

Ååh nam! Vi vurderer sterkt å kjøpe air fryer, kjekt at det kan brukes til så mye!

Back
Topp