Mat tips

Siljeh91

Forelsket i forumet
Matheo takler nå biter kjempe godt, spiser brød på egenhånd og litt annet. Lagde matmuffins idag og det gikk også ned :) men har dere andre tips til enkle lunsjer/middager? Lapper? Andre muffinser osv?
Han kan ikke spise banan, avokado eller appelsin også har han melkeproteinallergi. En annen ting jeg lurer på er, hvilken alder kan man begynne med vanlig hvetemel? Til nå har jeg bare brukt rismel og havremel.
Han har mistet litt interessen for grøt i det siste etter vi begynte med brød. Men gjør dette noe? Han har hatt jernmangel, men det er bra igjen. Spiser leverposteig hver dag, pluss andre ting. Får i han litt grøt, men ikke så mye :)
 
Vi hjelkoker pastaskruer- det liker min godt :p
Har hørt man kan bruke hvetemel om man bløtlegger-men er ikke helt inne på det :)Er en gruppe på fb som heter hjemmelaget babymat- masse tips, oppskrifter og inspo ;)
 
Det er ingen konkrete forbud mot hvete fra helsedirektoratet - men man skal innføre det gradvis.
Jeg har bakt et havrebrød med ca 30% hvete (sammalt grovt for det meste) siden snuppa var 6mnd. Nå bruker jeg også litt sammalt fint og siktet hvete, men i små mengder enda.

Forøvrig er pasta laget av hvete, vann og salt (og som regel egg), så gir man pasta gir man også hvete som hovedingrediens ;)

Snuppa her er veldig glad i lapper, lager både bananlapper og "smoothielapper" (slumper på målene). Smoothielapper er rett og slett lapper der jeg bruker rester av smoothie, blander med havre og egg og steker. Ellers er snuppa også glad i grønnsaksomelett. River feks potet og gulrot, tar i krydder, blander med et egg og steker.
 
Frøkena vår får både boller, vaffler, pizza, kake osv og alt det inneholder jo hvete :) ikke som
Hovedmåltid, men når vi spiser det så får hun også litt :)
 
Tusen takk for tips:) idag ble kveldsmaten havrelapper med blåbærsyltetøy og det falt i veldig god smak :) slumpet bare med alt men ble veldig godt :) nå er det kun middag som jeg mater han selv, ellers spiser han selv. Men har ikke vært interessert i middag idag :p
 
Back
Topp