Mat til katter

Cathymor

Glad i forumet
Det hadde vært fint å høre litt om hva dere andre katteeiere her mener...

Jeg blir litt frustrert, for mannen min klager over at kattene får så ensidig kost, og at de får bare "pellets" mens jeg ikke har peiling på katt.

Det de får er Royal Canin, og det er det foret som veterinærer og oppdrettere anbefaler. Det brukes også til rasekatter og gir kattene en fantastisk pels og er bra for fordøyelsen i tillegg til at det inneholder alle næringsstoff som katten trenger.

Det har hendt at de har fått smake litt kjøtt eller fisk utenom, men det har oftest ikke vært så interessant for dem. Varierer litt. Bård kjøpte en gang noe "boksmat" til dem, og det fikk de faktisk dårlig mage av, så jeg måtte vaske drit av pelsen på Xara som er langhåra.

*sukk*

Tørrfor er ikkje einsidig kost, det skal vera sammensett av alt det ein katt trenger. Det kan kanskje virke litt kjedelig men dersom kattene liker maten så ser neppe dei på maten som kjedelig. Det er klart at dei billige merkene i butikkene (både tørrfor og boksemat) er nok dårligere enn Royal Canin. Så det høyres ut som dei har det ganske så flott. Kattene klan endelig få litt anna mat ved siden av men tørrforet bør vera "hovudretten" og dersom dei får diare av anna mat så ville eg ikkje gitt dei det. Eg kjøper kattemat herfrå; http://www.mamut.net/nettdyret/shop/ (ikkje sikkert den er like bra som Royal canin men me er iallefall fornøyd med den.)

PS. Eg hadde tidligere rasekatt og den fekk kun Royal canin.. virka ikkje som han tålte anna..

Royal canin er veldig bra fôr som du selv sier. [:)] Vi bytter litt på tørrfôret sånn at de ikke skal bli lei. Vi har 3 voksene katter, så det går en del fôr her i huset, så vi kjøper 10 kg sekker. En gang kjøper vi royal canin, neste gang kjøper vi Eukanuba. Gir boksemat eller tunfisk med gele i tillegg hver dag. [:)]

Katter blir nok ikke matlei sånn som mennesker. Og Royal Canin er kjent for å være et meget godt merke som gir en katt alt den trenger. Det skal ikke være nødvendig med annen mat.

Her får hun Specific som hovedfor, men hun får litt våt mat som en treat hver dag. Hun varierer naturlig ved at hun er borte halvparten av tiden, og borte vil hun bare ha fisk. Kokt torsk.... Snakk om bortskjemt..

Angående tunfisk til katter. Jeg og sambo hadde en heftig diskusjon for en stund siden. jeg har bestandig trodd tunfisk (fra boks, som er ment til mennesker) er farlig/giftig for katter. Dette trodde sambo ikke noe på..
Men siden den lille Hellig Birma gutten vår ble så dårlig etter tunfisken + at jeg fant dette på nette: http://charlott.no/toxipet/item4350.html?c=item&cmd=view&itemid=22

Så vant jeg [:)]

Ellers bruker katten min å få tørrfor (Royal Canin) og kokt fisk [;)]

Synes det er veldig rart at tunfisk skal være farlig for katter da de faktisk lager kattemat med tunfisk i.

Kattepusen her i huset får hariball controll (han har MASSE pels!) fra veterinæren, fikk whiskas til kattunger da han var liten (og elsker derfor å få litt whiskas innimellom) som tørrfor og hoved for. Når vi spiser middag får også han middag, og det er en halv pose med sånn whiskas-poser med mat i saus/gelé. Det er dagens høydepunkt.
Av og til får han også litt ost og annet pålegg han liker.

I Sverige kjøper vi noe som heter catsticks (der er det 1/3 av prisen som er her i Norge). Det får han som belønning når han gjør ting han ikke liker eller når han bare fortjener litt ekstra kos [:D]
Veldig lett å gi det når han har tatt ormekurtablettene sine, for da klarer han ikke å gulpe de opp igjen.

Et lite stalltips til alle med dyr her inne: fra 1. juli blir alle ormekurer til dyr på resept. Noen mener at det har blitt for mye bruk av disse legemidlene etter at de ble frigitt.... Så vil bare tipse folk om å løpe og kjøpe før 1. juli...(Grunnen til at jeg vet dette er at mamma jobber i apotek...)

Takk for støtten her [:)]

Da jeg gikk over fra kattungematen til Royal Canin, fikk jeg diverse smaksprøver på de forskjellige sortene til RC, og det var et par sorter der som kattene så ut til å like ekstra godt, så har jo faktisk ikke bare tatt første og beste derfra heller. Når jeg kjøper 10kgs sekker, har de en stund. Jeg har en mindre bøtte med lokk på kjøkkenet som jeg oppbevarer maten i, og når siste rest er i bøtta, kjøper jeg en ny sekk, og blander den nye med den gamle ca 50/50 slik at det blir en overgang med to sorter før de får kun den nye sekken. Jeg har ikke kjøpt samme kattemat to ganger på rad, så det blir litt variasjon. En sekk kjøpte jeg hos veterenæren altså. Det var en 3kgs sekk med noe som var spesielt for dårlig mage da Xara hadde diare, men de så ikke ut som de likte den så kjempegodt som det andre selv om de spiste det. Fikk de velge, så ble den andre foretrukket.

I tillegg får de tilpasset mengde om morgenen etter hva de spiser slik at de rekker akkurat å spise opp i løpet av et døgn. Da får de helt ny mat fra nyvasket skål, og nytt vann hver dag. Er jeg litt treg med å lage til, kommer de og forteller meg at nå er det på tide å vaske å ordne ny mat her (også om det er en liten rest fra dagen før) Bortskjemt? neida hehe.

Alt dette blir oversett av mannen min altså som sier at de kun får pellets, og det er jo det som gjør meg så frustrert. Jeg tror heller ikke at kattene har godt av å få smake mat som er krydra og tilsatt masse rart, som makrell i tomat som han gav henne som er altså langhåra i dag. Hannes argument er at hun likte det [&:]

ORIGINAL: gravidlillemeg

Et lite stalltips til alle med dyr her inne: fra 1. juli blir alle ormekurer til dyr på resept. Noen mener at det har blitt for mye bruk av disse legemidlene etter at de ble frigitt.... Så vil bare tipse folk om å løpe og kjøpe før 1. juli...(Grunnen til at jeg vet dette er at mamma jobber i apotek...)

Jeg har gitt dem ormkur bare en gang, og da fikk jeg en tablett til hver av dem med veterinæren.
Hvor ofte skal en egentlig gi ormkur? og skal jeg kjøpe det på apotek? Trodde jeg fikk det med veterinær kun jeg...

ORIGINAL: Cathymor

Jeg har gitt dem ormkur bare en gang, og da fikk jeg en tablett til hver av dem med veterinæren.
Hvor ofte skal en egentlig gi ormkur? og skal jeg kjøpe det på apotek? Trodde jeg fikk det med veterinær kun jeg...

Man skal gi ormekur hver 3. månde hvis det er katter som får gå ute. Inne katter skal ha hver 6. månde. [:)]

ORIGINAL: Christine_1

Man skal gi ormekur hver 3. månde hvis det er katter som får gå ute. Inne katter skal ha hver 6. månde. [:)]

Oki.. Da er det på tide med ny ormkur tenker jeg. De fikk en kur da de var 3 mnd gamle, og det er ca 8 måneder siden [&:] De har jo blitt mer og mer utekatter nå senere, og nå nettopp tok vi fra dem doen inne for at de kun skal gjøre fra seg ute, og ikke bare når det ikke regner. Xara som helt klart er mest domenant av dem, kjefta litt for at hun måtte ut for å gå på do når det regna, men de har heldigvis ikke gjort fra seg inne for det (utenom Zorro som hadde et uhell for han var innestengt i et rom og ikke klarte å holde seg med litt dårlig mage)
 Hvor kjøper du ormkur, Christine? Er ikke det greit å bare gå til veterinæren (som her også har butikk) enn å gå på apotek, eller er det billigere der?

Mine katter får stort sett kun tørrfôr! Har 4 katter som spiser 3 forskjellig type mat... En må ha lettfôr, to må ha vanlig mat, og en må ha mat med ekstra fett!!! Og alle får KUN Royal Canin. Har brukt den maten i mange, mange år nå! Og er kjempe fornøyd med den maten. Kattene mine har ALDRI vært syke, pelsen deres er helt topp, og de har aldri diarè...

Det hender at de en sjelden gang får litt "middag" i form av Whiskas boksemat, men det er søren ikke ofte! Og da deler de på èn boks alle fire.

våre katter spiser BARE tørrforet fra Royal Canin, de vil ikke ha noe annet. Kan til nøden ta til takke med kokt fisk, men er ellers særdeles kresen. De får dekket alle behovene gjennom tørrforet

Hovudforet her er Science Plan for steriliserte innekattar. Tørrfôr det og.

Men nett no har me ein pose med Royal Canin, ettersom dei var tomme for Science Plan førre gong me måtte ha nytt for.

I helgene får pus våtfor om kvelden som "helgekos". (Då er det byta med det vanlege foret)

ORIGINAL: RenateWild

Mine katter får stort sett kun tørrfôr! Har 4 katter som spiser 3 forskjellig type mat... En må ha lettfôr, to må ha vanlig mat, og en må ha mat med ekstra fett!!!

Hvordan får du kattene til å spise "sin" mat slik at den med lettfor ikke spiser maten med ekstra fett og motsatt?

ORIGINAL: Christine_1

Oki.. Da er det på tide med ny ormkur tenker jeg. De fikk en kur da de var 3 mnd gamle, og det er ca 8 måneder siden [&:] De har jo blitt mer og mer utekatter nå senere, og nå nettopp tok vi fra dem doen inne for at de kun skal gjøre fra seg ute, og ikke bare når det ikke regner. Xara som helt klart er mest domenant av dem, kjefta litt for at hun måtte ut for å gå på do når det regna, men de har heldigvis ikke gjort fra seg inne for det (utenom Zorro som hadde et uhell for han var innestengt i et rom og ikke klarte å holde seg med litt dårlig mage)
 Hvor kjøper du ormkur, Christine? Er ikke det greit å bare gå til veterinæren (som her også har butikk) enn å gå på apotek, eller er det billigere der?

Vi pleier å kjøpe den på apoteket. Panacur er den som er den beste da den dekker flest ormtyper, men hvis man bruker den hver gang så blir ormen imun mot den til slutt, så vi pleier å bytte på den og banminth. Gir feks to ganger panacur, så en gang med banminth. Om den er dyrere hos en dyrlege det vet jeg ikke.

Katten vår får tørrmat, en gang om dagen-boksemat. Han liker egentlig alt fra makaroni, potet, egg, brød, alt det vi spiser, men det får han bare litt av. Det med tunnfisk er sant. Han fikk mye av det i starten og begynte å miste pels. Da sa legen at det er på grunn av tunnfisken. Men han får fersk fisk inn i mellom. Vi varierer både tørrmat og boksemat slik at han får forskjellig. Han blir lei om vi bare gir samme mat hele tiden.

Tror nok det er sant det med tunfisk ja, men synes det er så rart at de selger kattemat med tunfisk i når de ikke skal ha det. Enda godt at denne tråden ble laget da sånn at det kom fram. [:)] Jeg skal ikke gi det til kattene våre mer i hvert fall.

Jeg har gitt dem ormkur bare en gang, og da fikk jeg en tablett til hver av dem med veterinæren.Hvor ofte skal en egentlig gi ormkur? og skal jeg kjøpe det på apotek? Trodde jeg fikk det med veterinær kun jeg...

Man får kjøpt det både på apotek og hos veterinær.
Tror det er en gang i halvåret veterinærer anbefaler, om kattene er ute....

Tunnfisk for katter er vel trygt, men ikke den til mennesker. Det var en som skrev allerede at der er det mye salt. Jeg skjønte ikke forskjellen heller. Pusen vår reagerer ikke på mat med tunnfisk i som er ment for katter, KUN på den som vi handler til oss selv.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp