Mat til katter

Katten vår fikk kun tørrfor så og si, det samme gjør hunden vår. Vi unngår bevisst boksmat og annet for da kan han fort bli "bortskjemt". Vi gir pro plan til hunden vår og det gir ham alt han trenger, personlig tror jeg ikke dyr tenker "Ånei, tørrfor igjen" eller sånt[;)]

Vet du spurte om katt, men katten min er borte så hun får jo ikke mat lenger, men hunder og katter spiser jo "det samme".

ORIGINAL: Cathymor

Hvordan får du kattene til å spise "sin" mat slik at den med lettfor ikke spiser maten med ekstra fett og motsatt?

Han som får lettfôret (Trouble - en Maine Coon/Norsk Skogskatt miks) får det i matskål på gulvet... Den maten er ikke de andre kattene så interesserte i, men han liker det veldig godt.

Han som får ekstra fet mat (Cerrano - en Hellig Birma) får maten sin i en skål på "kloremøbelet" - den øverste etasjen. (Der kommer ikke Trouble opp, eller han TROR i alle fall det. Han har gått ned mye siden jeg begynte med lettfôret.)

Og de som får vanlig fôr (Ceefer og Rascal - to Cornish Rex'er) får maten sin oppe på et bord. De spiser stort sett sin egen mat, men de er da innom maten til Cerrano til stadighet. Om vi ser dem kjefter vi på dem og fjerner dem, men det er jo umulig å gjøre noe når de er alene! Men men... De er unge og spreke, og spiser jo mest av sitt eget fôr.

*Pust inn, pust ut* Hehe...

Litt ekstra blir det jo med disse pusene da... [:)]

ORIGINAL: RenateWild

Hvordan får du kattene til å spise "sin" mat slik at den med lettfor ikke spiser maten med ekstra fett og motsatt?

Han som får lettfôret (Trouble - en Maine Coon/Norsk Skogskatt miks) får det i matskål på gulvet... Den maten er ikke de andre kattene så interesserte i, men han liker det veldig godt.

Han som får ekstra fet mat (Cerrano - en Hellig Birma) får maten sin i en skål på "kloremøbelet" - den øverste etasjen. (Der kommer ikke Trouble opp, eller han TROR i alle fall det. Han har gått ned mye siden jeg begynte med lettfôret.)

Og de som får vanlig fôr (Ceefer og Rascal - to Cornish Rex'er) får maten sin oppe på et bord. De spiser stort sett sin egen mat, men de er da innom maten til Cerrano til stadighet. Om vi ser dem kjefter vi på dem og fjerner dem, men det er jo umulig å gjøre noe når de er alene! Men men... De er unge og spreke, og spiser jo mest av sitt eget fôr.

*Pust inn, pust ut* Hehe...

Litt ekstra blir det jo med disse pusene da... [:)]

nå har ikke jeg svar på det du spør om, men måtte bare kommentere, hehe.. Blir litt imponert over folk som har mer enn en katt skjønner du [8D] Kjenner at jeg har nok med min ene katt [8D] men er sikkert kjempekoselig å ha såpass mange også da!

her i huset får pusefrøken bare tørrfor fra royal canin, og det er egentlig bare det hun vil ha også (av kattemat, ja. hun er fæl til å mase på alt mulig som vi spiser, så AV OG TIL får hun en pitteliten smakebit).

Eg har nett sterilisert hokatten vår og då fekk eg med eit overgangsfor som ho skulle ha dei fyrste dagene etter operasjonen. Det var meir smak i så ho skulle begynne å ete raskt etterpå og det var ekstra energi i det foret trur eg..eller noko slikt. Iallefall så går ho nå å maser fordi det gamle foret er ikkje godt nok lenger.. [&:] Eg bur på gard så kattene har fast plass dei får mat, men sidan ho skulle ha spesialfor fekk ho mat inne, så nå vil ho heile tida inn å leite etter mat, tiltross for at det står masse mat på den vanlige foringsplassen. Katter blir jaggu lett bortskjemte. [&:]

Christine og Cucurs: Tunfisk er vel ikke så salt fra naturen av. Det som lages til for mennesker som pålegg er gjerne tilsatt så mye salt og krydder og annet rart som slettes ikke er bra for katter, mens om de bruker samme sorten fisk i produksjon av kattemat, blir det jo ikke tilsatt salt og annet som katten ikke skal ha. Torsk er jo sunt for katter i utgangspuktet, men om du lager en torskeform med masse deilig krydder og salt og steker i ovnen, så er ikke nødvendigvis restene bra for pus likevel.

Sunnyt: Skjønner godt katten din, jeg [:D] Høres mer fristende ut å få spesialfor som smaker godt inne foran masse mat som står fremme hele tiden ute, og som må deles med andre katter. Fersk mat smaker jo bedre enn mat som har stått fremme en stund, og derfor passer jeg på å vaske skålene og fylle på nytt hver dag. Om det er litt igjen av den fra dagen før, tar jeg den ut, vasker skålen og legger den øverst over det andre så det blir spist først, men ikke hver dag altså. Er det et par biter igjen bare, så kanskje jeg kaster det også så alt blir nytt flere ganger i uka [;)]

Tenker de er godt vandt her de to pusene våre [:D]

ORIGINAL: tigerbebis

nå har ikke jeg svar på det du spør om, men måtte bare kommentere, hehe.. Blir litt imponert over folk som har mer enn en katt skjønner du [8D] Kjenner at jeg har nok med min ene katt [8D] men er sikkert kjempekoselig å ha såpass mange også da!

her i huset får pusefrøken bare tørrfor fra royal canin, og det er egentlig bare det hun vil ha også (av kattemat, ja. hun er fæl til å mase på alt mulig som vi spiser, så AV OG TIL får hun en pitteliten smakebit).

Var ikke akkurat planen å ha SÅ mange katter... Cerrano og Trouble har jeg hatt i mange år. Cerrano er eldst, og skaffet en katt til for å holde han med selskap siden jeg var endel borte på skole. (Han var bare innekatt den gangen.) Mamma'n til Trouble ble desverre påkjørt... Så da ble det de to som holdt sammen.

Så var jeg på en katteutstilling hvor jeg så noen Cornish Rex'er og falt heeeelt pladask for rasen. Snakket endel med en oppdretter, og vi byttet nummer, men skulle IKKE ha noen katt før en av de to jeg allerede hadde ikke var noe mer.

MEN... Hehe... Så ringte oppdretteren til meg og sa at hun hadde solgt to katter som måtte omplasseres pga allergi. Jeg sa ja til å ha dem hos meg mens hun fant nye hjem til dem, og da de først hadde kommet bestemte mannen min og jeg oss for å beholde han ene som oppdretter ville bruke i oppdrettet sitt. (Ceefer.) Jeg fant et hjem til broren, men hun som tok imot han betalte aldri for han... Så jeg krevde å få han tilbake. Etter mye om og men fikk jeg han endelig hit igjen, og skulle på nytt begynne å se etter et hjem til han. (Rascal.) Men han hadde desverre ikke blitt behandlet så bra, og vi jobber fremdeles med å få han til å føle seg trygg... Så nå klarer vi ikke å omplassere han!! Han har vært gjennom nok!

ORIGINAL: RenateWild

Var ikke akkurat planen å ha SÅ mange katter... Cerrano og Trouble har jeg hatt i mange år. Cerrano er eldst, og skaffet en katt til for å holde han med selskap siden jeg var endel borte på skole. (Han var bare innekatt den gangen.) Mamma'n til Trouble ble desverre påkjørt... Så da ble det de to som holdt sammen.

Så var jeg på en katteutstilling hvor jeg så noen Cornish Rex'er og falt heeeelt pladask for rasen. Snakket endel med en oppdretter, og vi byttet nummer, men skulle IKKE ha noen katt før en av de to jeg allerede hadde ikke var noe mer.

MEN... Hehe... Så ringte oppdretteren til meg og sa at hun hadde solgt to katter som måtte omplasseres pga allergi. Jeg sa ja til å ha dem hos meg mens hun fant nye hjem til dem, og da de først hadde kommet bestemte mannen min og jeg oss for å beholde han ene som oppdretter ville bruke i oppdrettet sitt. (Ceefer.) Jeg fant et hjem til broren, men hun som tok imot han betalte aldri for han... Så jeg krevde å få han tilbake. Etter mye om og men fikk jeg han endelig hit igjen, og skulle på nytt begynne å se etter et hjem til han. (Rascal.) Men han hadde desverre ikke blitt behandlet så bra, og vi jobber fremdeles med å få han til å føle seg trygg... Så nå klarer vi ikke å omplassere han!! Han har vært gjennom nok!

Hehe [:D] Sånn kan det gå [:)]

Det er også en grunn til at jeg har fått begge mine katter sterilisert. Om jeg ikke hadde tatt noen av dem, så kunne han ha parret seg med henne som er søsteren, og hadde hun fått kattunger med noen andre kunne vi fått problemet med å gi dem bort, eller falle for fristelsen å beholde bare 1????
I tillegg fikk han så mye bank at jeg fant ut at det var på tide å få han kastrert for å slippe mer veterinærregninger etter skader. Nå tror jeg han kanskje unngår litt bråk i tillegg til at han har blitt større og kan forsvare seg litt mer.

ORIGINAL: Mazter

Vi har 4 katter nå, men hadde 5. Whiskas døde dessverre bare 3 år gammel av lever og nyresvikt [:(] Huff vesle jenta.. Savner henne fortsatt ja. Alle 5 kattene er reddet fra gata, avlivning hos veterinær eller hentet på Kattehuset til Dyrebeskyttelsen på Nordstrand, da jeg jobbet der som frivillig ganske lenge. Alle kattene er sterilisert og kastrert. Dessverre fikk vi 13 kattunger i løpet av 2-3 måneder rett før de skulle steriliseres [8|] Tok 6 måneder å finne gode hjem til alle sammen.

Det var en gang hvor jeg hadde 25 forskjellige dyrearter (og flere av hvert slag) i leiligheten. Alle disse dyrene var omplasseringsdyr. De jeg savner mest er absolutt mine 5 ildere.. De har en meget spesiell plass i hjertet mitt, noe som også er grunnen til at jeg ikke har klart å beøske dem etter at jeg ble tvungen til å omplassere dem. Gamlemor døde i fjor.. Men en dag skal jeg ha ildere igjen, de er en utrolig dyreart [:)]

Jeg synes forresten ikke det er styr med mange av hver art jeg. Bortsett fra med hunder. Der blir jobben veldig mye større når man går fra en til to.

Jeg har vurdert å melde meg som frivillig her, mens er litt redd for at gjør jeg det, så kan jeg plutselig bli fristet til å være fostermor for omplasseringskatter, og har jo to selv også som skal ha sitt.

Hvordan har det vært å være frivillig hjelper? Anbefaler du det, og tar det masse tid? Har litt lyst fortsatt, og kan vel sette grenser for hva og hvor mye jeg kan hjelpe til...

Christine og Cucurs: Tunfisk er vel ikke så salt fra naturen av. Det som lages til for mennesker som pålegg er gjerne tilsatt så mye salt og krydder og annet rart som slettes ikke er bra for katter, mens om de bruker samme sorten fisk i produksjon av kattemat, blir det jo ikke tilsatt salt og annet som katten ikke skal ha. Torsk er jo sunt for katter i utgangspuktet, men om du lager en torskeform med masse deilig krydder og salt og steker i ovnen, så er ikke nødvendigvis restene bra for pus likevel.

Sunnyt: Skjønner godt katten din, jeg [:D] Høres mer fristende ut å få spesialfor som smaker godt inne foran masse mat som står fremme hele tiden ute, og som må deles med andre katter. Fersk mat smaker jo bedre enn mat som har stått fremme en stund, og derfor passer jeg på å vaske skålene og fylle på nytt hver dag. Om det er litt igjen av den fra dagen før, tar jeg den ut, vasker skålen og legger den øverst over det andre så det blir spist først, men ikke hver dag altså. Er det et par biter igjen bare, så kanskje jeg kaster det også så alt blir nytt flere ganger i uka [;)]

Tenker de er godt vandt her de to pusene våre [:D]

Øhh..kattene mine får fersk mat altså..

Vi har to katter også fra Dyrebeskyttelsen hvor jeg arbeider som frivillig. (dårlig samvittighet, for jeg har ikke vært der på en god stund..)
En hankkatt og en hunnkatt. Begge steriliserte/kastrerte, selvfølgelig.
De får tørrfor fra veterinæren for kastrerte katter.
Hunnkatten er blitt litt tjukk for hun fikk litt mye godmat det første året mens hun var enebarn. Derfor får de bare tørrfor til hverdags. De får en dl hver dag, som de deler, men sjelden spiser opp...
Avogtil får de smake når mor spiser fiskekaker eller tunfisk. Og en gang i blandt kjøper jeg fersk seifilet som jeg koker til dem, men da snakker vi 6 ganger i året eller noe.

De virker ikke matlei i det hele tatt.
Men vurderer å kjøpe lettfor, for guttepusen er ingen stilk lenger heller, så nå har de begge sikkert godt av litt mindre fett...

Jeg har vurdert å melde meg som frivillig her, mens er litt redd for at gjør jeg det, så kan jeg plutselig bli fristet til å være fostermor for omplasseringskatter, og har jo to selv også som skal ha sitt.  Hvordan har det vært å være frivillig hjelper? Anbefaler du det, og tar det masse tid? Har litt lyst fortsatt, og kan vel sette grenser for hva og hvor mye jeg kan hjelpe til...

Frivillig arbeid hos dyrebeskyttelsen kan virkelig anbefales!!! Det er så givende! Man trenger ikke binde seg, bare stikke innom når man føler for det. Og så mye kjærlighet som er i luften... helt fantastisk. Det går fint å være der uten å ta puser med seg hjem. Vi ville ha våre to puser, men har fått beskjed av min mann at han ikke vil ha flere. Så lenge jeg er klar over det, så forelsker jeg meg ikke så mye at jeg må ta dem med hjem. Det er nok å gi dem kjærlighet der de er og sørge for at noen andre elsker dem med seg hjem;)

Royal Canin er et godt fòr. Det viktigste er å finne et fòr som fungerer godt for akkurat din katt. De er jo like forskjellige som oss mennesker. Selv pleide jeg å gi Eukanuba. Han var ganske så kresen, så han ville bare ha kylling-smak. Fikk også av og til light-fòret. Innimellom fikk han kose seg med en boks fra Almo Nature (http://dyrego.no/dyrego_web/html/img_nyheter/almonett.jpg). Da var den med gresskar favoritten!  

Ang. ormekur pleide jeg å gi 2 ganger i året. Makkene kan bli immune mot kuren om de får den for ofte.

ORIGINAL: sunnyt

Øhh..kattene mine får fersk mat altså..

Jeg mente sånn helt nyservert, og ikke stått noen timer altså [;)] mente ikke sånn kjempegammel. Nå vet jeg at det er de som nærmest aldri vasker skålene, men bare fyller på nytt på toppen altså, og det synes jeg er noe grisete...

En annen ting kattene våre har vent seg til, er å drikke vann fra vasken på badet. Om vi er der, så kommer de og ber om vann, og da skyller jeg først en av vaskene (er to der), og fyller med litt vann, så får de helt nytappet vann i tillegg til det vannet på kjøkkenet som har stått en stund. Ser ut som de liker det veldig godt.

Nettien, og evt. andre: Skal ikke den kuren ta livet av ormen helt? og har de egentlig orm hver gang en gir kur? Skjønner jo at de blir imunn om en får masse kurer eller ikke får nok så ormen overlever...

Gjør ikke noe å gi flere enn 2 ganger i året som jeg gjorde, men overdrevent bruk vil de bli immune mot.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp