Mat og drikke i svangerskapet

Gorinepåkvisten

Gift med forumet
Julibarna2014
Er dere nøye eller ikke? Jeg tar det til det ekstreme sier mannen ;) Slutta med all koffein siden det kan få livmoren til å trekke seg sammen samt all té(listen over ikke-anbefalte urter var jo lang som et vondt år). Pluss selvfølgelig oster, tørket kjøtt og stor fisk. Og begrenser sukkerJeg er så redd for at hvis jeg mister vil jeg skylde på noe jeg ikke gjorde "riktig" ;) Forrige graviditet fikk vi strengt regime etter morkakeprøven så heldigvis litt vant til det. Haha. Sliter litt med å kutte sjokoladen... Sist smakte all sjokolade sand så da var det jo enkelt ;)

Jeg har vært gravid i 3 dager :P Men starta litt stresset, da jeg hadde kost meg med spekeskinkelag og sjampanje i helga! Så på mandag gikk vi rett inn i supersunt modus. Kutter i koffein. Drikker 1 kopp kaffe eller pepsimax om dagen, prøver å spise mye grønnsaker, grove produkter og mindre rødt kjøtt. Spiser generelt lite sukker, er ikke noe glad i for mye søtt. Det jeg passer ekstra nøye på er salt!

Når sjekker man morkaken da?

Men kan vi spise spekeskinke på pizza, hvis den har blitt stekt?

Jeg spiser det jeg får i meg. Det jeg kommer til å savne mest er medium biff! Prøver å kutte cola, men drikker enda litt. :) tenker at det er viktig å kose seg også, så lenge det ikke tar heeeelt avgårde.

Jeg spiser akkurat det jeg liker og har lyst på! :) synes det er så hysterisk med alt man skal og ikke skal spise :) Nå liker jo ikke jeg rødt kjøtt, fisk, kaffe/te og oster. Så det spiser jeg ikke! Ellers spiser jeg som før :)

Jeg prøver å holde meg unna mest mulig salt og sukker, koffein og prøver å spise sunt og variert.
Men ser man ikke skal spise hvitløksbåter, hvorfor ikke? Det samme med friske urter av ulik slag..

Jeg har vært gravid i 3 dager :P Men starta litt stresset, da jeg hadde kost meg med spekeskinkelag og sjampanje i helga! Så på mandag gikk vi rett inn i supersunt modus. Kutter i koffein. Drikker 1 kopp kaffe eller pepsimax om dagen, prøver å spise mye grønnsaker, grove produkter og mindre rødt kjøtt. Spiser generelt lite sukker, er ikke noe glad i for mye søtt. Det jeg passer ekstra nøye på er salt!

Når sjekker man morkaken da?

Men kan vi spise spekeskinke på pizza, hvis den har blitt stekt?

Hun hadde stor nakkefold på ul i uke 11 så ble sendt inn på morkakeprøve for å teste for trisomi 13,18 og 21. Men hun var frisk og fin :)

Spiser som normalt, men følger de nasjonale kostholdsrådene for gravide. Forsøker ellers å spise sunt, variert og hjemmelaget.

Alkoholen er selvsagt kuttet!
Rødvinssaus ol spiser jeg.

Ser at på røkt og gravet fisk kan spises, men at det bør være godt innenfor holdbarhetsdato. Det er jo fint :)

Parmesan er trygt, heldigvis. Og alle oster varmebehandlet til over 70 grader er trygge.

Jeg drikker et par kopper te hver dag (fruktte). Det er innenfor anbefalingene. 26 mg/dl og maks 100-200mg per dag.

Tar ellers folat, tran og litt jern.

Skal nok gå ganske fint å følge kostholdsrådene, men vil nok savne noe ekstra godt i glasset.

Jeg følger nok ganske nøye de anbefalingene jeg også ja :)
Før jeg visste jeg var gravid i august tok jeg koffeintabletter, og er redd for at det er grunnen til at jeg mista.. Vil derfor ikke ta noen unødvendige risikoer :)

Røyke og drikke er jeg heldig med at jeg ikke gjør til vanlig så det slipper jeg jo kutte ut:) har vel en tendens til å spise en del usunt til vanlig- mye søtsaker og chips. Og brus liker jeg. Så det strever jeg litt med å kutte nok ned på. Da særlig brusen. Har vært ganske uvel og kvalm i det siste så det "sunnhetsprosjektet" jeg startet på de første ukene har jeg måttet la gå nå:/ har egentlig vært fornøyd med samme hva jeg har fått i meg. Men når jeg kommer litt ovenpå skal jeg bli mer obs på hva jeg putter i meg.
Fy-fy- mat som spekeskinke, enkelte typer fisk, deler av krabben (som jeg elsker) ol.kutter jeg selvsagt ut, og er helt nazi nøye på gjennomstekt kjøtt, samt at jeg ikke spiser hvor som helst lenger (type småshabby kebabsjapper ol;)). Så alt i alt er jeg ganske obs.

Drikke kaffe og cola men innen rimelighetens grenser. Er nok ikke like nøye på alt denne gang som jeg var forrige gang, men nå er det ikke så ofte jeg spiser de nei produktene da. Kommer nok til å savne spekemat og brie mest tror jeg.

Man kan vell drikke 1 liter pepsi max om dagen eller 0.5 L burn. Før det har noen effekt, mente jeg å ha lest forrige svangerskap :)

Holder meg unna mat hvor det er fare for skumle bakterier/parasitter/sopper, og selvsagt alkohol og røyk/snus. Har litt mer avslappet forhold til koffein denne gangen, men skal nok klare å holde meg under anbefalt mengde :)
Ellers passer jeg på å få i meg folat og tran, og ellers forsøke så godt jeg kan å få i meg vitaminer og mineraler gjennom kosten :)

Tar tilskudd av alt som er av vitaminer og mineraler og holder meg unna røyk, alkohol og all mat som ikke er anbefalt :)

Utenom det så spiser jeg akkurat det jeg føler for :p litt godterisyk om dagen så blir litt mer søtt enn jeg kanskje burde og burde sikkert spist mer grønnsaker men har et helt greit kosthold sånn ellers tror jeg :)

Er dere nøye eller ikke? Jeg tar det til det ekstreme sier mannen ;) Slutta med all koffein siden det kan få livmoren til å trekke seg sammen samt all té(listen over ikke-anbefalte urter var jo lang som et vondt år). Pluss selvfølgelig oster, tørket kjøtt og stor fisk. Og begrenser sukkerJeg er så redd for at hvis jeg mister vil jeg skylde på noe jeg ikke gjorde "riktig" ;) Forrige graviditet fikk vi strengt regime etter morkakeprøven så heldigvis litt vant til det. Haha. Sliter litt med å kutte sjokoladen... Sist smakte all sjokolade sand så da var det jo enkelt ;)

Jeg spiser litt 70% sjokolade da det skal holde nede blodtrykket og forebygge mot svangerskapsforgiftning, melkesjokolade er jo bedre, men er fornøyd når jeg kan spise ett par ruter sjokolade med god samvittighet :-)

Drikker litt fun light saft også men ikke hver dag.

Men spiser bare norvegia gulost av oster, og ingenting som man ikke skal ha :-)

Og vasker alle frukter og grønnsaker kjempenøye, og kommer til å vaske av meg hendene snart :-P hehe

Tenker at det er viktig å slappe av og kose seg litt også, så lenge man holder seg borte fra nei-listen :-) blir nok lettere etterhvert tror jeg :-)

Er så heldig at jeg jobber et sted som kun selger økologiske varer så spiser masse frukt uten å være redd for hverken sprøytemidler eller misdannelser hvis det er gutt i magen ;)

Back
Topp