Mat og drikke i svangerskapet

Er så heldig at jeg jobber et sted som kun selger økologiske varer så spiser masse frukt uten å være redd for hverken sprøytemidler eller misdannelser hvis det er gutt i magen ;)

Misdannelser? Har ikke fått med meg der. Hva slags misdannelser? Og hva kan man gjøre for å unngå det? Passe på å bare kjøpe økologiske frukt og grønnsaker?

Noen som vet om kremost er farlig? Er jo en myk ost.. men jeg har så lyst på rits kjeks med krydder kremost på...

Noen som vet om kremost er farlig? Er jo en myk ost.. men jeg har så lyst på rits kjeks med krydder kremost på...
Skal vel stå på om den er pasteurisert? :)

Er det ikke noe med at spekeskinke er ok hvis man fryser den?? Mener å huske det, men ikke sikker..
Må få lest de kostholdsrådene igjen, ja.. Veeldig glad for at parmesan er ok, det hadde jeg savnet. Ellers kommer jeg nok til å savne mest et glass rødvin i ny og ne! :p

Er det ikke noe med at spekeskinke er ok hvis man fryser den?? Mener å huske det, men ikke sikker..
Må få lest de kostholdsrådene igjen, ja.. Veeldig glad for at parmesan er ok, det hadde jeg savnet. Ellers kommer jeg nok til å savne mest et glass rødvin i ny og ne! :p
Spekemat er ok dersom det er oppvarma eller frøse :-)

Www.helsekostopplysningen.no
Søkte bare på gravid og urter, og da kom dette opp øverst.
Hadde tatt mye av det som står på den siden der med en klype salt. De helgarderer seg. Lytt til helsedirektoratet og matportalen, de er absolutt strenge nok.

Jeg tar mange kosttilskudd og er stor tilhenger av helsekostbransjen, men de tråkker ofte litt over grensen når det kommer til å blande helsefag og helsekost i uttalelsene sine.

Om du fryser den fjerner du toxoplasmosen, den må varmebehandles for å bli kvitt listeria.

Er så heldig at jeg jobber et sted som kun selger økologiske varer så spiser masse frukt uten å være redd for hverken sprøytemidler eller misdannelser hvis det er gutt i magen ;)
Tror ikke du hadde trengt å være redd for det verken hvis du hadde spist "vanlig" mat, eller hva slags kjønn som er der inne. Man glemmer fort at det har blitt mennesker av de fleste av oss selv om våre foreldre var langt mindre opplyste enn det vi er.

Tror ikke du hadde trengt å være redd for det verken hvis du hadde spist "vanlig" mat, eller hva slags kjønn som er der inne. Man glemmer fort at det har blitt mennesker av de fleste av oss selv om våre foreldre var langt mindre opplyste enn det vi er.[/

Jeg satt uten bilstol og mamma røykte som en damp.. Jeg er frisk men utsetter da ikke mine barn for det samme av den grunn. ;) Det er almen viten at et kosthold bestående av antibiotika, soppmiddel, bakteriedrepende, veksthemmer, vekstfremmer og østrogenaktige stoffer ikke er greit. Og alle forskere er enige om at de ikke vet noe om cocktaileffekten av disse. Jeg er ikke fanatiker men når det kommer til barna mine skåner jeg dem for ting jeg frykter kan gjøre skade. Men det er opp til hver enkel hva de ønsker. Dette er mitt valg, mitt foster og mitt barn :) Jeg vet at jeg hadde vært fra meg hvis det ble gutt som måtte opereres pga noe jeg hadde gjort. Jeg takler slikt veldig dårlig.

Last edited:
Akkurat nå har jeg en liten ferie (og det var her jeg fant ut at jeg var gravid), men jeg skal helt klart skjerpe meg og bli sunnere når jeg kommer hjem. Skal bli flinkere til å spise frukt, grønt og fisk :-)

Jeg har også tatt en opp skjerping etter at jeg fant ut at jeg var gravid.
Kaffe har jeg kuttet ut samt slike pre-workout (koffein) produkter jeg brukte før.

Følger selvfølgelig disse generelle anbefalingene og tar de tilskudd jeg bør ta.

Prøver så godt det lar seg gjøre å droppe Fun Light saft, men litt blir det....

Ellers har ikke spist noe godteri eller sjokolade, men får se hvor lenge det varer (allerede knekt på en kakebit). ;)

Kommer til å savne kaffe og medium biff samt spekemat jeg også!

Og rundt juletider skal jeg ut og reise for en lengre periode...
Grugleder meg til det nå kjenner jeg. Blir litt ekstra styr, men håper og tror det går bra!

Jeg må bare få sagt det! :p
Jeg syns det blir så teit og uaktuelt å trekke frem som argument med hvordan det var på 70-80-90-tallet.. F.eks med bil, barnedødsfallraten i bilulykker har synki drastisk etter forskning og økt kunnskap har ført til bedre sikring av barn i bil.. Dette til tross for at bilparken har mangedobla seg på disse årene.. Så selv om DU overlevde i bil uten belte og bilstol, så var det dessverre veldig mange barn som ikke gjorde det..

Forøvrig så kommer jo konsekvensen for hva våre foreldre gjorde nå.. Helsen vår er i synkende retning, og det blir flere og flere tilfeller av både allergier, intoleranser, autoimmune sykdommer etc.. Så selv om vi overlevde, så er vi i den gruppen med økende helseproblemer..

Jeg tenker det er greit å følge de rådene som blir gitt, jeg :) det er jo via økt kunnskap og forståelse at man kan iallefall prøve å unngå unødvendige utfordringer senere i livet til barna våre :)

Back
Topp