Mat, mat, mat :)

Vet du hva,jeg klarer ikke å holde oversikt på hvor mye mme hun får lengre! :P Hun kan bruke en hel dag på å få i seg 200ml mme, virker egentlig ut som om hun ikke vil ha det mere. Hun får iallfall grøt morgen og kveld. Og et halvt middagsglass midt på dagen.

Hvor mye mme eller amminger går det hos dere om dagen?
I dag var de bare tre flasker med 150 ml i hver, hvor mye skal de egentlig ha? Han får 2 grøtmåltider og 1 middags måltid også..
Her er det 180+180+210 (kl 07-13-07)

Mellom første og andre får han grøt, så en fruktpose sammen med melka kl 13.
Mellom andre og siste flaske får han et middagsglass. Tar grøtpulver i melka til kvelden så det metter litt mer. Også drikker han ca 100 ml vann fordelt utover dagen... :)

Vet du hva,jeg klarer ikke å holde oversikt på hvor mye mme hun får lengre! :p Hun kan bruke en hel dag på å få i seg 200ml mme, virker egentlig ut som om hun ikke vil ha det mere. Hun får iallfall grøt morgen og kveld. Og et halvt middagsglass midt på dagen.
På den mme 2-pakka står det jo 1-3 melkemåltider pr dag, så det gjør jo egentlig ikke noe... (?) Bare hun får i seg godt med vann... :)

Ser at noen av dere gir ungen brød, bløter dere det opp først da?

Her ammer jeg enda også får han en fruktbit på formiddagen, grønnsakspure til middag og grøt til kvelds. Tenkte begynne å tilsette fisk/kylling/kjøtt til grønnsakene og gi han noe mer enn bare e fruktbit på formiddagen (han får selvfølgelig mm i tillegg), men hva skal jeg gi? Og hvordan er det med biter? Så langt har jeg most alt skikkelig så han har ikke fått noen form for biter

Her ammer jeg enda også får han en fruktbit på formiddagen, grønnsakspure til middag og grøt til kvelds. Tenkte begynne å tilsette fisk/kylling/kjøtt til grønnsakene og gi han noe mer enn bare e fruktbit på formiddagen (han får selvfølgelig mm i tillegg), men hva skal jeg gi? Og hvordan er det med biter? Så langt har jeg most alt skikkelig så han har ikke fått noen form for biter

Vi fjerner bare skorpen og kjærer brødet i terninger;) Bløter ikke brødet, det har du nok ikke behov for;)

Her er det 180+180+210 (kl 07-13-07)

Mellom første og andre får han grøt, så en fruktpose sammen med melka kl 13.
Mellom andre og siste flaske får han et middagsglass. Tar grøtpulver i melka til kvelden så det metter litt mer. Også drikker han ca 100 ml vann fordelt utover dagen... :)

Ca likt her da.
Han får første flaska 6-7 ( avhengig av når han står opp) så flaske igjen 12-13 og siste igjen 18-19:)

Bløter ikke opp brødet, det bløtes fort opp i munnen. Har i tillegg gitt han potetbiter mens vi spiser middag, tenkte han skulle få grønnsaksbiter nå og. Man må jo passe på dem, så å sette i halsen er jeg ikke så redd for ;) Når han spiser mer selv, tenkte jeg å steke pølser av karbonadedeig og gi han fiskebiter :)

Melk 150 ml og grøt kl 8.30, melk 210 ml kl 11.30, halvt middagsglass og et beger/en pose frukt kl 14.30 tilbud om vann til, melk 150 ml og grøt kl 18.00. De berømte skumpinnene har vi om han vil ha innimellom.

Jenta mi spiser lite ser jeg.. Vi sto opp halv 8 i dag, hun har spist 180ml og en halv porsjon grøt..:P Fikk en liten skvett melk kl 3 i natt.. men det var vel ca 60ml:P

Mattips fra Geitmyra matkultursenter for barn og Hipp sitt kurs:

GNAGEKJEKS:

1. Bland 5 dl mel, gjerne sammalt spelt, 3 ss nøytral olje, 1 moden banan, 1 ss bakepulver, ca 1 dl iskaldt vann
2. Rull ut og lag tynne, lange pølser/kjeks av deigen ( ikke for tykke)
3. Stekes på 180 grader i ca 5 min og senk varmen til 60 grader. La de stå inne en time eller til de er tørket. Åpne døra noen ganger underveis for å slippe ut damp.

Oscar fikk smake på disse, slo virkelig ann! Fine til tannkløe, og jeg vil tørre å påstå at det er mer mat i disse enn i "ostepopen" ;)

BAKTE BØNNER I ILDFAST FORM

1. Bland 1 stor søtpotet (revet), 2 fin hakka løk, 2 revne epler, 1 liter bønner, 2 paprika delt i fire (uten frø og hinner) og ha det i ildfast form, hell over 3 dl vann og 4 ss nøytral olje
2. sett på 180 grader i 20 min.
3. Når du ta formen ut av ovnen, bland inn 2 ss finhakka timian og skvis over sitron etter smak. Mos alt med potetmoser.

GODT!! Dette kan stå i kjøleskap i tre dager. Kan fryses også.

Skal komme med mer senere i dag. Som hun dama sa, hvorfor skal vi gi unga kun kjøttpudding og fiskeboller, hvis vi sjøl elsker thaimat?

MAROKKANSK KYLLINGGRYTE

Ingr:
1 ts gurkemeie
1/2 ts pepper
1/2 ts kanel
1 ts spisskummen
Olje
3 fedd hvitløk
2 kyllinglår
1 stor løk/ 2 små. Grovhakka
5 tørka aprikoser, grovhakka
3 store gulrøtter
500 gr potet i store biter
frisk bladperille, grovhakka
frisk mynte, grovhakka
sitron.

1. Rist krydderne noen sekunder i en tørr gryte over middels varme. tilsett olje, hvitløk og kylling og stek til lårene er gyldne
2. skru ned til svak varme og tilsett løk og aprikos. stek til løken er blank, ca 5 min
3. tilsett gulrøtter og poteter og hell over kaldt vann til det halvveis dekker innholdet i gryten. kok opp og la det koke i 20 min. (til kyllingen er gjennomkokt og grønnsakene er møre)
4. ha i urtene og smak til med sitronsaft.

Til våre barn må man jo renske kyllinglårene for skinn og bein (lettest etter de er kokt?). Spar på beina, og kok de videre i vann mens dere spiser middag. Kraften kan brukes i f.eks. grønnsaksmoser for å gi de et bedre næringsinnhold!

Jeg trodde kanskje at det skulle bli for mye smak til min lille, men det sklei jammen ned detta og ;)

EN RAUS PORSJON GRØT:

4 ss sammalt spelt
2 dl vann
1 daddel
1/2 ts nøytral olje

Kok opp mens du rører om, la koke i 5 min under stadig omrøring.
Fjern steinen i daddelen og mos med gaffel. Rør inn i grøten sammen med olje.
(kan jo seff røre inn mosa banan, revet eple, revet gulrot, osv osv)

Frokost eller mellommåltid:

4 dl bær, eks blåbær og bringebær
1 banan
2 ss havregryn
2 ts nøytral olje
3 ss yougurt naturell

Blend it!

Yummi ;)

Back
Topp