Mat man ikke spiser når man er gravid!

Jeg savner min elskede Vossafår pølse. Ellers er det ikke noe offer å legge om matvanene. Passer mest på at kjøttet er gjennomstekt og holder meg unna spekemat, myke oster og koffein. Har *bank i bordet* ikke kvalme eller cravings

Jeg ser at du siterer direkte fra en artikkel om mat man kan/ikke kan spise i svangerskapet, og det er jo fint det, men lurer egentlig mer på hva du/andre gjør? [emoji5]

Det er jo SÅ mange tips å forholde seg til, hvilke bruker du?

Bruk den linken jeg posta lenger opp. Det er helsedirektoratets retningslinjer, og det lege/ jordmødre skal forholde seg til når de for råd om kosthold :)
Der er det i tillegg også tips om hva som er bra å spise [emoji1303]

Bruk den linken jeg posta lenger opp. Det er helsedirektoratets retningslinjer, og det lege/ jordmødre skal forholde seg til når de for råd om kosthold :)
Der er det i tillegg også tips om hva som er bra å spise [emoji1303]

Jada, jeg skjønner det, men det er egentlig ikke det jeg spør om her!

Jeg savner min elskede Vossafår pølse. Ellers er det ikke noe offer å legge om matvanene. Passer mest på at kjøttet er gjennomstekt og holder meg unna spekemat, myke oster og koffein. Har *bank i bordet* ikke kvalme eller cravings

Det meste kan jo spises [emoji4]

Jeg er en av dem som ikke følger den lista til punkt og prikk. Er jeg på fjellet og får en røye over 1 kg går den i stekepanna :) Tørka salta reinhjerte spiser jeg også, men mindre mengder. Vi har da tilberedt hjertene sjøl. Drikker mer enn 2 kopper kaffe per dag, men mye mindre kaffe enn ellers

Jeg er en av dem som ikke følger den lista til punkt og prikk. Er jeg på fjellet og får en røye over 1 kg går den i stekepanna :) Tørka salta reinhjerte spiser jeg også, men mindre mengder. Vi har da tilberedt hjertene sjøl. Drikker mer enn 2 kopper kaffe per dag, men mye mindre kaffe enn ellers

Takk for at du svarer på det jeg spør om [emoji1319]

Tørka reinhjerte har jeg ikke spist på lenge, men jammen er det godt!

Jada, jeg skjønner det, men det er egentlig ikke det jeg spør om her!

Vil du vite at jeg ikke følger helsedirektoratets retningslinjer/ følger andre råd, så kan jeg ikke gi det svaret. Jeg forholder meg til den lista og eter deretter. Sushi er jo feks. omdiskutert, det spiser jeg masse av med god samvittighet, men unngår tunfisk og eksotiske fisk. :)
Du sier at du vil høre hva vi tenker, så i mine øyne spør du om det, og jeg svarer det jeg tenker :) Retningslinjene er i grunnen ikke veldig varierende, det er helsedirektoratet sine en skal følge om man er i tvil. De har ikke laget anbefalinger for gravide for å gjøre livene våre surt ved å råde til å unngå visse typer mat. Det er jo for fosterets beste :)

Last edited:
Er veganer, så ingen matvarer jeg må unngå. Men prøver å ikke drikke mer enn en kopp kaffe og en kopp te ila dagen, litt vanskelig ettersom jeg er ei skikkelig tekjerring. ;)

Er veganer, så ingen matvarer jeg må unngå. Men prøver å ikke drikke mer enn en kopp kaffe og en kopp te ila dagen, litt vanskelig ettersom jeg er ei skikkelig tekjerring. ;)

Er det noe du må passe på å få i deg ekstra av nå, siden du er veganer?

Jeg spiser egentlig ingen av de matvarene til vanlig, så jeg har det ikke så vanskelig. Men var på en 3retters middag her om dagen, måtte fint la være og spise carpaccioen uten at alle la merke til det[emoji6] ellers har jeg mistet helt lysten på kaffe, så da ble ikke det et problem heller[emoji1]

Jeg holder meg så og si unna kaffe, svart te, brus (hvis jeg drikker brus drikker jeg heller litt sukkerholdig brus enn sukkerfri grunnet aspartam) og de standart matvarene som helsedirektoratet frarådet gravide å spise (myke oster, upast. melkeprodukter, ubehandlet kjøtt osv) :) Drikker myyye vann :)

Er det noe du må passe på å få i deg ekstra av nå, siden du er veganer?
Tar tilskudd av B12, jod, omega-3, pluss d-vitamin på vinteren og folat når jeg er gravid. Ettersom det ikke er så lenge siden jeg var gravid og ammet tar jeg nå i tillegg multivitamin innimellom for å sikre at jeg får alt jeg trenger, men gjør ikke det til vanlig.

Sjekker blod ca annenhvert år, har gode verdier på alt. Har vært det i 10 år allerede, så vet veldig godt hvordan jeg får i meg det jeg trenger. Om man spiser variert med mye frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, belgfrukter og nøtter er det ganske enkelt å dekke ernæringsbehovet. :)

Jeg holder meg forresten unna lakris i graviditeten, dette er ikke noe som finnes i norske myndigheters retningslinjer, men andre land, slik som Finland, fraråder gravide å spise lakris.
Lakris er jo ikke særlig bra når man ikke er gravid også da det kan bidra til høyt blodtrykk.

Jeg holder meg helt unna kaffe denne gangen. Har bare en kopp koffeinfri av og til.
Utenom dette følger jeg matportalen.no sine retningslinjer. Spiser heller ikke lakris.

Måtte google meg ihjel i går for å finne ut av om man kan spise mozarella eller ei. Det gikk vist fint, så lenge den er fast/ fersk.

Skjønner jeg såå godt :( Salami på knekkebrød med smør er det eneste som frister til frokost her. En venninne av meg hadde så lyst på salami at hun endte opp med å steke den i ovnen først (det var visst greit) :dead:

Eg er så glad i spekeskinke at den får ein omgang i stekepanna når suget blir for stort [emoji28]

• Liker
Reactions: HJT
Jeg holder meg forresten unna lakris i graviditeten, dette er ikke noe som finnes i norske myndigheters retningslinjer, men andre land, slik som Finland, fraråder gravide å spise lakris.
Lakris er jo ikke særlig bra når man ikke er gravid også da det kan bidra til høyt blodtrykk.

Lakris i te og? Det går ein del av det her, så lurer på ka som er faren ved lakris? :)

Lakris i te og? Det går ein del av det her, så lurer på ka som er faren ved lakris? :)

Kopi fra en sak på NRK:
I Finland har de vært klar over at et høyt inntak av lakris kan være skadelig for fosteret i flere år – allerede i 2009 fant de at 8-åringer som hadde mødre som spiste mye lakris da de var gravide hadde redusert hukommelse og verbalt ordforråd.

Det er snakk om mengder, så tviler på at lakris-te kan utløse noe særlig ;)

Edit: Se denne saken fra forskning.no ang lakris. Det er snakk om over 250 gram per uke; http://forskning.no/forebyggende-he...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Ubehandlet kjøtt, fisk, cola, kaffe, upasteurisert ost.. Akk [emoji26] alt jeg elsker [emoji24]

Kopi fra en sak på NRK:
I Finland har de vært klar over at et høyt inntak av lakris kan være skadelig for fosteret i flere år – allerede i 2009 fant de at 8-åringer som hadde mødre som spiste mye lakris da de var gravide hadde redusert hukommelse og verbalt ordforråd.

Det er snakk om mengder, så tviler på at lakris-te kan utløse noe særlig ;)

Edit: Se denne saken fra forskning.no ang lakris. Det er snakk om over 250 gram per uke; http://forskning.no/forebyggende-he...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Kom over ein artikkel no om at lakrisrot-te helst bør unngås. Og så har eg nett spist ein is med lakris (lakris både utapå og inni)[emoji57][emoji85]

Back
Topp