Jeg savner min elskede Vossafår pølse. Ellers er det ikke noe offer å legge om matvanene. Passer mest på at kjøttet er gjennomstekt og holder meg unna spekemat, myke oster og koffein. Har *bank i bordet* ikke kvalme eller cravings
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg ser at du siterer direkte fra en artikkel om mat man kan/ikke kan spise i svangerskapet, og det er jo fint det, men lurer egentlig mer på hva du/andre gjør? [emoji5]
Det er jo SÅ mange tips å forholde seg til, hvilke bruker du?
Bruk den linken jeg posta lenger opp. Det er helsedirektoratets retningslinjer, og det lege/ jordmødre skal forholde seg til når de for råd om kosthold
Der er det i tillegg også tips om hva som er bra å spise [emoji1303]
Jeg savner min elskede Vossafår pølse. Ellers er det ikke noe offer å legge om matvanene. Passer mest på at kjøttet er gjennomstekt og holder meg unna spekemat, myke oster og koffein. Har *bank i bordet* ikke kvalme eller cravings
Jeg er en av dem som ikke følger den lista til punkt og prikk. Er jeg på fjellet og får en røye over 1 kg går den i stekepanna Tørka salta reinhjerte spiser jeg også, men mindre mengder. Vi har da tilberedt hjertene sjøl. Drikker mer enn 2 kopper kaffe per dag, men mye mindre kaffe enn ellers
Jada, jeg skjønner det, men det er egentlig ikke det jeg spør om her!
Er veganer, så ingen matvarer jeg må unngå. Men prøver å ikke drikke mer enn en kopp kaffe og en kopp te ila dagen, litt vanskelig ettersom jeg er ei skikkelig tekjerring.
Tar tilskudd av B12, jod, omega-3, pluss d-vitamin på vinteren og folat når jeg er gravid. Ettersom det ikke er så lenge siden jeg var gravid og ammet tar jeg nå i tillegg multivitamin innimellom for å sikre at jeg får alt jeg trenger, men gjør ikke det til vanlig.Er det noe du må passe på å få i deg ekstra av nå, siden du er veganer?
Skjønner jeg såå godt Salami på knekkebrød med smør er det eneste som frister til frokost her. En venninne av meg hadde så lyst på salami at hun endte opp med å steke den i ovnen først (det var visst greit)
Jeg holder meg forresten unna lakris i graviditeten, dette er ikke noe som finnes i norske myndigheters retningslinjer, men andre land, slik som Finland, fraråder gravide å spise lakris.
Lakris er jo ikke særlig bra når man ikke er gravid også da det kan bidra til høyt blodtrykk.
Lakris i te og? Det går ein del av det her, så lurer på ka som er faren ved lakris?
Kopi fra en sak på NRK:
I Finland har de vært klar over at et høyt inntak av lakris kan være skadelig for fosteret i flere år – allerede i 2009 fant de at 8-åringer som hadde mødre som spiste mye lakris da de var gravide hadde redusert hukommelse og verbalt ordforråd.
Det er snakk om mengder, så tviler på at lakris-te kan utløse noe særlig
Edit: Se denne saken fra forskning.no ang lakris. Det er snakk om over 250 gram per uke; http://forskning.no/forebyggende-he...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret