Mat man ikke spiser når man er gravid!

lykkeT

Forumet er livet
Julibarna2014
Febbisbebbis'18
Hva holder du deg unna i svangerskapet? Nå tenker jeg ikke på mat som du ikke greier å spise pga kvalme e.l, men hva er det du holder deg helt unna fordi du er gravid.

Retningslinjene er jo så varierende, og endel ting kommer an på hvem man spør. Jeg husker heller ikke alt fra mine forrige svangerskap, men vet at feks sushi var helt "forbudt" da jeg var gravid første gang og helt ok neste gang (kort tid i mellom).

Har ikke sjekket alle kilder nå, altså. Vil høre hva dere tenker [emoji4]
 
Matvarer gravide ikke skal spise:
- Kjøtt som ikke er gjennomstekt/kokt

- Rå eller dårlig varmebehandlet fisk og skalldyr, og enkelte typer fisk: Blåkveite over 3 kg, gjedde, abbor over 25 cm, ørret over 1 kg, røye over 1 kg, hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk, hval, selkjøtt fra Vestisen.

- Enkelte fiskeprodukter: Fiskelever, svolværpostei, lofotpostei, raket fisk.

- Skalldyr: Krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell, nyren i o-skjell.

- Upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk

- Myke og halvmyke oster, slik som brie, camembert og gorgonzola.

- Måseegg Matvarer gravide bør være forsiktig med:

- Oppskåret kjøttpålegg (kan inneholde bakterier, men ferskt kjøttpålegg har lav risiko for dette)

- Blåskjell (overhold blåskjellvarselet og varmebehandle godt)

- Gravet eller røkt laks (bør være ferskest mulig)

- Kaffe, te og cola (maks 1-2 kopper kaffe, 3-4 kopper te og 1 liter cola/energi- eller koffeinholdig drikk daglig)

- For mye sukker (vær oppmerksom på sukkerinnholdet i frokostblandinger, kjeks og kaker)
 
Har kuttet ut salami (som jeg plutselig craver så sykt om morgenen:() og upasteuriserte oster. Spiser også bare gjennomstekt kjøtt. Ellers spiser jeg sushi med god samvittighet (men kun laks) og holder meg til 1-2 kopper kaffe om dagen :)
 
Har kuttet ut salami (som jeg plutselig craver så sykt om morgenen:() og upasteuriserte oster. Spiser også bare gjennomstekt kjøtt. Ellers spiser jeg sushi med god samvittighet (men kun laks) og holder meg til 1-2 kopper kaffe om dagen :)
Jeg skulle finne frokost i stad, fikk såååå lyst på salami. Men kaffe kan det bli verre med :(
 
Jeg skulle finne frokost i stad, fikk såååå lyst på salami. Men kaffe kan det bli verre med :(
Skjønner jeg såå godt :( Salami på knekkebrød med smør er det eneste som frister til frokost her. En venninne av meg hadde så lyst på salami at hun endte opp med å steke den i ovnen først (det var visst greit) :dead:
 
Skjønner jeg såå godt :( Salami på knekkebrød med smør er det eneste som frister til frokost her. En venninne av meg hadde så lyst på salami at hun endte opp med å steke den i ovnen først (det var visst greit) :dead:
Jeg visste at jeg ikke kunne spise pepperoni. Men på pizza går det fint. Jeg også skulle ha salami på knekkebrød. Men blir ikke det samme og steke det i ovnen tror jeg.
 
Kan få halsbrann. Mener jeg leste det noe sted.

Det er ingeting i veien for å spise chili :) halsbrann kjenner man etter hvert om man får, også kan det tilpasses. Jeg får mer halsbrann av brus enn chili. :)
 
Kan få halsbrann. Mener jeg leste det noe sted.

Var det jeg tenkte, men måtte spørre[emoji4] Du trenger ikke få halsbrann av det da, så ville ikke kutta det ut før det evt ble et problem[emoji4]
 
Jordbær
Frukt og grønnsaker er veldig bra for gravide, så lenge det vaskes godt først. Mange lurer på om jordbær er trygt å spise. Svaret er ja, jordbær kan gjerne nytes gjennom hele svangerskapet.
 
Når det gjelder allergi foreligger det ikke vitenskapelig grunnlag for at gravide kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet. Men et fullverdig kosthold har betydning for barnets helse senere i livet.
 
Når det gjelder allergi foreligger det ikke vitenskapelig grunnlag for at gravide kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet. Men et fullverdig kosthold har betydning for barnets helse senere i livet.

Jeg ser at du siterer direkte fra en artikkel om mat man kan/ikke kan spise i svangerskapet, og det er jo fint det, men lurer egentlig mer på hva du/andre gjør? [emoji5]

Det er jo SÅ mange tips å forholde seg til, hvilke bruker du?
 
Kan få halsbrann. Mener jeg leste det noe sted.

Jeg har spist masse chili i alle mine svangerskap uten å fått halsbrann[emoji4] det som derimot trigget halsbrann for meg var smoothie[emoji33] så det er veldig forskjellig hva man reagerer på[emoji1303]
 
Jeg følger alle anbefalte råd, tar ingen sjanser.. Jeg elsker salami og svartpølse, så har litt problem med å finne andre pålegg som frister om dagen :p
 
Back
Topp