Mat hensyn i Hellas ?

Var også ekstremt forsiktig i Hellas da jeg var der i forrige svangerskap. Ingen vits i å ta sjanser når parasitten er så utbredt som den er. Men man må ikke bli helt hysterisk da. Fikk litt noia selv da jeg bestilte Moussaka og så rødfarge inni kjøttet. Sendte retten tilbake til kjøkkenet, så viste det seg at det var tomatsausen.....
 
Kjenner jeg er litt glad jeg ikke skal lengre enn til sverige i sommer. Tror jeg hadde fått noia og følt at jeg ikke kunne spist noen ting. Jeg synes halve opplevelsen ved å reise er å nyte god mat og drikke. Synes matreglene tar litt nuven av matgleden sånn generelt. Hjelper ikke at jeg er kvalm hele tiden. Hadde sikkert tatt en sydentur om noen kasta den etter meg, men utover det så kan jeg gjerne spare den til senere :) dessuten er jeg avhengig av isbiter...... Thihi

Satser på at meterologene får rett i at det blir en superduper sommer:)
 
Det er annerledes i Norge av flere grunner. For det første er Toksoplasma gondii parasitten svært utbredt i Syd- Europa. I Norge er det ca 11% som immune, mens i disse landene er det opp til 80% som er immune. Immun blir man dersom man har fått parasitten og hatt den en gang. Dersom du er immun (en test jordmor/lege tar), kan du ikke få parasitten igjen og du kan slappe helt av. Bæreren til parasitten er unge katter, noe det finnes svært mye av i Hellas. Parasitten sitter i avføringen, så dersom man klapper en katt er det en risiko for at parasitten sitter igjen på fingrene. Man må få parastitten gjennom munnen for å bli smittet.
Det finnes også mye parasitter i jord der kattene gjør fra seg. Derfor er det viktig å være ekstra oppmerksom på renslighet når man er i Hellas. Rensligheten til restauranter kan man ikke være sikker på. Du vet ikke om de har vasket grønnsakene med forurenset vann, eller om det er partikler av forurenset jord på grønnsakene. Så når jeg var i Hellas lagde jeg min egen salat i leiligheten og vasket frukt/grønnsaker i flaskevann. Andre dyr kan også ha denne parasitten, noe som er mer utbredt enn hos dyr i Norge, derfor må alt kjøtt gjennomstekes. Det samme gjelder melkeprodukter, de må da være pasteurisert av samme grunn. I Hellas er det vanlig med upasteurisert fetaost som kommer rett fra geita. Dette er ikke tilfelle med fetaost man kjøper i vakuumpakke i butikk. Er man på restaurant vet man ikke alltid hva man får servert, så best å være ekstra forsiktig.

Nettopp det jeg mente, at en må være ekstra forsiktig og at det ikke nødvendigvis vil hjelpe å si en er gravid på restaurantene slik som blei foreslått!!
 
Kjenner jeg er litt glad jeg ikke skal lengre enn til sverige i sommer. Tror jeg hadde fått noia og følt at jeg ikke kunne spist noen ting. Jeg synes halve opplevelsen ved å reise er å nyte god mat og drikke. Synes matreglene tar litt nuven av matgleden sånn generelt. Hjelper ikke at jeg er kvalm hele tiden. Hadde sikkert tatt en sydentur om noen kasta den etter meg, men utover det så kan jeg gjerne spare den til senere :) dessuten er jeg avhengig av isbiter...... Thihi

Satser på at meterologene får rett i at det blir en superduper sommer:)
Det har du helt rett i, må alltid ha ul etter utenlandske reiser da jeg er sikker på jeg har drept barnet med restaurantbesøk! Ødelegger hele ferieopplevelsen! Første utenlandsferie jeg var gravid levde jeg på snickers, frokostblanding, vann og fanta, livredd! Men nå drar vi til foreldrene mine sitt hus i Spania , vi lager mye av maten hjemme, så da føles det litt bedre ;)


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3
 
Det har du helt rett i, må alltid ha ul etter utenlandske reiser da jeg er sikker på jeg har drept barnet med restaurantbesøk! Ødelegger hele ferieopplevelsen! Første utenlandsferie jeg var gravid levde jeg på snickers, frokostblanding, vann og fanta, livredd! Men nå drar vi til foreldrene mine sitt hus i Spania , vi lager mye av maten hjemme, så da føles det litt bedre ;)


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Ja, man kan jo ikke la det stoppe alt heller. Gikk bra da vi var i Dublin da jeg gikk med snuppa, var mest det at jeg var kvalm og spydde, så frister ikke å planlegge ferie og reise bort når jeg ikke tørr stole på at kvalmen vi gi seg nå etter første trimester. Er stygt redd den blir værende til fødsel denne gangen også. Å spyferie det gidder jeg bare ikke.
 
Jeg var i Hellas under mitt første svangerskap, og de forholdsreglene jeg fikk fra gynekologen var

- unngå isbiter
- være forsiktig med salat (den må vaskes godt).
- is som ikke er pakket inn i enkeltpakninger (altså kuleis etc).
-kjøtt/fisk som ikke er gjennomstekt/kokt.
-spekemat.

Ellers er hygiene, nok drikke, unngå husdyr og unngå å bli overopphetet viktig og passe på.


God tur :)
 
Back
Topp