Mat hensyn i Hellas ?

Nordt

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Novemberbarna 19
VI reiser til Hellas om ca 3 uker :D ! var nylig hos jordmor og hadde planer om å spørre henne, men det glemte jeg helt av. Noen her som vet hva man skal holde seg unna ?

Vet fra før av : Isbiter, melkeprodukter, fisk, rått kjøtt.. Noe mer?

karpathos.jpg
 
Grønnsaker må også være skikkelig stekt/kokt og unngå salat. Vi vet jo ikke hvordan de vasker salaten sin nede der :p Ellers tror jeg du har nevnt de viltigste :)
 
åh! Ja, det hadde jeg glemt.. Takk for at du nevnte det.
 
Som sagt er det vel rå mat. Sørg for at det du spiser er gjennomstekt :) Noe oster og slikt kan kanskje ikke være pasteurisert som her i Norge, usikker..
 
Å det var kjekt du laga denne tråden.. Reiser og til hellas om 2.5 uke... Hadde helt glemt dette med maten
 
Reiseforsikring! Dog ikke matrelatert, men kjempeviktig når man reiser og spesielt når man er gravid.
Europeisk helsetrygdekort som viser at dere er fra Norge dere får billigere reisehjelp.

Hva maten angår forklar resturantene at du er gravid og hva du ikke kan spise så hjelper de deg med hva det skulle være.
I middelhavslandene er de flinke å skjemme bort gravide har jeg hørt ;)

Men jeg tror det viktigste er å sørge for at all mat er vasket og varmebehandlet :)
 
Så deilig med tur da! :) Blir nok kjempedeilig! Pass på solen siden man kan bli fortere brent som gravid :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja solkrem skal med ;-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Lur tråd, hadde helt glemt det med ost, reiser til kreta en uke etter bryllupet
 
Jeg burde alltid være flink med solkrem egentlig. Skikkelig lys og ømfintlig hud.. Men har ikke vært så flink her hjemme før. Satse på å bli flinkere nå hvis vi får litt finevær igjen!
 
Dropp å spise salat og rå frukt og grønnsaker. Skrellet frukt/grønnsaker er greit.
Ikke spis feta da denne kan være upasteurisert.
Heller ikke klapp katter.
 
Vet ikke hva di anbefaler gravide å ikke spise i Hellas. Kan vel være annerledes i forhold til Norge?? Da hjelper det ikke å si en er gravid....
 
Vet ikke hva di anbefaler gravide å ikke spise i Hellas. Kan vel være annerledes i forhold til Norge?? Da hjelper det ikke å si en er gravid....
Det er annerledes i Norge av flere grunner. For det første er Toksoplasma gondii parasitten svært utbredt i Syd- Europa. I Norge er det ca 11% som immune, mens i disse landene er det opp til 80% som er immune. Immun blir man dersom man har fått parasitten og hatt den en gang. Dersom du er immun (en test jordmor/lege tar), kan du ikke få parasitten igjen og du kan slappe helt av. Bæreren til parasitten er unge katter, noe det finnes svært mye av i Hellas. Parasitten sitter i avføringen, så dersom man klapper en katt er det en risiko for at parasitten sitter igjen på fingrene. Man må få parastitten gjennom munnen for å bli smittet.
Det finnes også mye parasitter i jord der kattene gjør fra seg. Derfor er det viktig å være ekstra oppmerksom på renslighet når man er i Hellas. Rensligheten til restauranter kan man ikke være sikker på. Du vet ikke om de har vasket grønnsakene med forurenset vann, eller om det er partikler av forurenset jord på grønnsakene. Så når jeg var i Hellas lagde jeg min egen salat i leiligheten og vasket frukt/grønnsaker i flaskevann. Andre dyr kan også ha denne parasitten, noe som er mer utbredt enn hos dyr i Norge, derfor må alt kjøtt gjennomstekes. Det samme gjelder melkeprodukter, de må da være pasteurisert av samme grunn. I Hellas er det vanlig med upasteurisert fetaost som kommer rett fra geita. Dette er ikke tilfelle med fetaost man kjøper i vakuumpakke i butikk. Er man på restaurant vet man ikke alltid hva man får servert, så best å være ekstra forsiktig.
 
Back
Topp