Marijuana

Siden du spør[emoji6] jeg er totalt uenig!
Hun må selvfølgelig få mene akkurat hva hun vil....men mye uvitenhet i det innlegget[emoji4]
Orker faktisk ikke diskutere det engang[emoji23] jeg har min mening og står fast på det!

Bare spurte siden jeg vet du er ganske godt inni temaet og lurte på om det er noe sannhet i det hun skrev. :) For det er jo mye fakta ute om hvor farlig marijuana er, men likevel vil folk legalisere det.
 
Ja, både til medisinsk og rekerasjonelt bruk.

Det er ett langt bedre mildt rusmiddel enn alkohol, både i form av at det er lite avhengighetsskapende og fører i svært liten grad til skadelig adferd (sammenlignet med alkohol som er dødelig å bli forgiftet av, samt at mange får utagerende adferd som skader andre av stoffet).
99% av problemene rundt bruk av marihuana i dag kommer av at det er ulovlig, så folk går via ulovlige kanaler, støtter opp under forferdelige kriminelle nettverk og får tidvis ganske store/ødeleggende dommer for besittelse. Om det var mulig å kjøpe det over disk ala vinmonopolet, hvor folk kunne få veiledning i hva den enkelte plante innhold/hadde av egenskaper, hadde det vrt så mye bedre.

Det er selvsagt en liten andel som benytter seg av stoffet på en sånn måte at det går ut over livet deres og andres, men dette problemet tror jeg til en viss grad ville vært mindre heller enn større etter en eventuell legalisering.

Huff! Her var det mye uvitenhet[emoji20] trist å lese, det er ikke for uten grunn at alkohol i dag er lovelig mens cannabis ikke er det! Er ikke slik at en politiker har bestemt dette utifra egen mening! Det er faktisk bestemt utifra forskning!

Det fører ikke til skadelig adferd nei? det fører til adferd som kan være skadelig for en selv, i form av angst depresjoner og paykoser! Som igjen kan være svært skadelig for de rundt!

Hvor har du denne 99% fra? Kilder? For dette er helt ukjent og virker rart for meg! Ungdom som røyker hasj har skremmede stor sjans for å droppe ut av skolen og havne utenfor arbeidslivet! Ikke fordi det er ulovelig men fordi stoffet ikke er bra! Cannabis er svært beroligende og hemmer og bremser mange sanser, hvordan kan du mene at dette ikke er farlig?

Når du skriver at svært få som bruker dette slik at det går ut over andre! Da må jeg spørre hvor du har dette fra!? Eller er dette noe du tror!? Hasjrøyking i nær familie går absolutt ut over de i nærheten! Kan ikke fatte at du kan mene noe annet! Hadde du syns det hadde vært greit om din mann røyket hasj og var med barna etterpå?
 
Bare spurte siden jeg vet du er ganske godt inni temaet og lurte på om det er noe sannhet i det hun skrev. :) For det er jo mye fakta ute om hvor farlig marijuana er, men likevel vil folk legalisere det.

Ingen sannheter der som jeg kan se[emoji4]
Litt usikker på om hun virkelig mener dette eller er ute etter reaksjoner[emoji6] derfor gadd jeg ikke kommentere...
Jeg forholder meg til forskningsrapporter og erfaringer/kunnskap gjennom jobben[emoji6]
 
Ingen sannheter der som jeg kan se[emoji4]
Litt usikker på om hun virkelig mener dette eller er ute etter reaksjoner[emoji6] derfor gadd jeg ikke kommentere...
Jeg forholder meg til forskningsrapporter og erfaringer/kunnskap gjennom jobben[emoji6]

Huff jeg gikk jo rett på da[emoji23] klarte ikke la være egentlig? Mest fordi jeg ønsker kilder bak påstandene og prosentene hennes!
 
Ja, både til medisinsk og rekerasjonelt bruk.

Det er ett langt bedre mildt rusmiddel enn alkohol, både i form av at det er lite avhengighetsskapende og fører i svært liten grad til skadelig adferd (sammenlignet med alkohol som er dødelig å bli forgiftet av, samt at mange får utagerende adferd som skader andre av stoffet).
99% av problemene rundt bruk av marihuana i dag kommer av at det er ulovlig, så folk går via ulovlige kanaler, støtter opp under forferdelige kriminelle nettverk og får tidvis ganske store/ødeleggende dommer for besittelse. Om det var mulig å kjøpe det over disk ala vinmonopolet, hvor folk kunne få veiledning i hva den enkelte plante innhold/hadde av egenskaper, hadde det vrt så mye bedre.

Det er selvsagt en liten andel som benytter seg av stoffet på en sånn måte at det går ut over livet deres og andres, men dette problemet tror jeg til en viss grad ville vært mindre heller enn større etter en eventuell legalisering.

Hvor har du lest dette? Eventuelt hørt.
 
Ja til medisinsk bruk. Problemet med å bruke dette som dop og kjøpe det på gata er at mange er tilsatt flere ting. Man sier at sånne rusmidler er veien til sterkere saker som kokain osv. Men dette er mye fordi mye marijuana og hasj er tilsatt feks kokain. Det er de som skal tjene mest mulig penger på dette og lage det sterkest mulig som er farligst. Så derfor veldig ja til medisinsk bruk,kunne nok hjulpet ganske mange.
Tror harsj blir tilsatt opium. Den har en avhengihet kraft som er større en hasj. Marihuana er vanskelig å blande da det er tørka blader av hasj planta ....
 
Marihuana og hasjen idag har et høyere innhold av THC og et lavere innhold av det psykose- og angstdempende stoffet CBD enn for noen år siden[emoji4]
Det er mye problemer knyttet til jevnlig cannabisbruk, jeg er overrasket over at ikke flere er bekymret for dette... Schizofreni, psykoser, angst, hallusinasjoner.. Forskning viser en sammenheng mellom cannabisbruk og akutt hjerteinfarkt og hjerneslag[emoji20]
NRK sitt dokumentar program sier noe helt annet.... men hvet ikke hvor pålitelig kildene til NRK er
 
Ja, både til medisinsk og rekerasjonelt bruk.

Det er ett langt bedre mildt rusmiddel enn alkohol, både i form av at det er lite avhengighetsskapende og fører i svært liten grad til skadelig adferd (sammenlignet med alkohol som er dødelig å bli forgiftet av, samt at mange får utagerende adferd som skader andre av stoffet).
99% av problemene rundt bruk av marihuana i dag kommer av at det er ulovlig, så folk går via ulovlige kanaler, støtter opp under forferdelige kriminelle nettverk og får tidvis ganske store/ødeleggende dommer for besittelse. Om det var mulig å kjøpe det over disk ala vinmonopolet, hvor folk kunne få veiledning i hva den enkelte plante innhold/hadde av egenskaper, hadde det vrt så mye bedre.

Det er selvsagt en liten andel som benytter seg av stoffet på en sånn måte at det går ut over livet deres og andres, men dette problemet tror jeg til en viss grad ville vært mindre heller enn større etter en eventuell legalisering.
Kan til dels være enig. Men kontrollerte salg slik at de ikke blander inn opium og andre stoffer.

Men til medisinsk bruk finnes det ingen unnskyldninger til hvorfor det ikke skal være lov.
Særlig ut i fra hvilken medisinske gift stoffer som er lovelig i dag til medisinsk bruk.
 
Selvfølgelig ikke.

Hasj er et bedre alternativ enn alkohol sies det her. Men det er sjeldent at de som bruker hasj ikke også drikker alkohol.
 
Huff! Her var det mye uvitenhet[emoji20] trist å lese, det er ikke for uten grunn at alkohol i dag er lovelig mens cannabis ikke er det! Er ikke slik at en politiker har bestemt dette utifra egen mening! Det er faktisk bestemt utifra forskning!

Det fører ikke til skadelig adferd nei? det fører til adferd som kan være skadelig for en selv, i form av angst depresjoner og paykoser! Som igjen kan være svært skadelig for de rundt!

Hvor har du denne 99% fra? Kilder? For dette er helt ukjent og virker rart for meg! Ungdom som røyker hasj har skremmede stor sjans for å droppe ut av skolen og havne utenfor arbeidslivet! Ikke fordi det er ulovelig men fordi stoffet ikke er bra! Cannabis er svært beroligende og hemmer og bremser mange sanser, hvordan kan du mene at dette ikke er farlig?

Når du skriver at svært få som bruker dette slik at det går ut over andre! Da må jeg spørre hvor du har dette fra!? Eller er dette noe du tror!? Hasjrøyking i nær familie går absolutt ut over de i nærheten! Kan ikke fatte at du kan mene noe annet! Hadde du syns det hadde vært greit om din mann røyket hasj og var med barna etterpå?
Ønsker du å snakke om temaet er det fint om du ikke bruker hersketeknikker ovenfor andre. Blir lite fristende å svare på poster da.

Selvsagt hadde jeg feks ikke ønsket at noen ruset på thc tok seg av mine barn. På samme måte som jeg ikke ønsker at noen ruset på alkohol eller smertestillende hadde gjort det.
Prøv å tenk sidestille rusmidler.
Ansvarlig bruk vil de fleste av oss akseptere av alkohol, og det er noe tilsvarende jeg mener burde være tillatt med marijuana/cannabis.
De aller fleste som benytter stoffet rekreasjonelt på steder som har legalisert det, er ikke tenåringer som faller utenfor, men vanlige folk.

Forskere på rusmiddel sier forøvrig gang på gang at alkohol aldri hadde blitt ett godkjent rusmiddel om det ble introdusert i dag. Det blir akseptert pga plassen den har kulturelt.
 
Ønsker du å snakke om temaet er det fint om du ikke bruker hersketeknikker ovenfor andre. Blir lite fristende å svare på poster da.

Selvsagt hadde jeg feks ikke ønsket at noen ruset på thc tok seg av mine barn. På samme måte som jeg ikke ønsker at noen ruset på alkohol eller smertestillende hadde gjort det.
Prøv å tenk sidestille rusmidler.
Ansvarlig bruk vil de fleste av oss akseptere av alkohol, og det er noe tilsvarende jeg mener burde være tillatt med marijuana/cannabis.
De aller fleste som benytter stoffet rekreasjonelt på steder som har legalisert det, er ikke tenåringer som faller utenfor, men vanlige folk.

Forskere på rusmiddel sier forøvrig gang på gang at alkohol aldri hadde blitt ett godkjent rusmiddel om det ble introdusert i dag. Det blir akseptert pga plassen den har kulturelt.

Ingen ment hersketeknikk her, et rent oppgitt innlegg der jeg spør etter kilder for dine påstander!

mange, inkl meg selv syns det er helt ok å ta et glass med barn i samme rom, er det da greit å ta et trekk hasj også? Blir jo samme kontrollerte formene!

Jeg spør igjen jeg, har du kilder og forskning som stiller seg bak dine prosenter og påstander?
 
Last edited by a moderator:
NRK sitt dokumentar program sier noe helt annet.... men hvet ikke hvor pålitelig kildene til NRK er

Nettopp[emoji6] den dokumentaren har jo skapt rabalder pga utvalgte kilder.. Flere synspunkter og meninger der de ikke ønsket å ha med i programmet.....[emoji4]
 
Last edited:
Ønsker du å snakke om temaet er det fint om du ikke bruker hersketeknikker ovenfor andre. Blir lite fristende å svare på poster da.

Selvsagt hadde jeg feks ikke ønsket at noen ruset på thc tok seg av mine barn. På samme måte som jeg ikke ønsker at noen ruset på alkohol eller smertestillende hadde gjort det.
Prøv å tenk sidestille rusmidler.
Ansvarlig bruk vil de fleste av oss akseptere av alkohol, og det er noe tilsvarende jeg mener burde være tillatt med marijuana/cannabis.
De aller fleste som benytter stoffet rekreasjonelt på steder som har legalisert det, er ikke tenåringer som faller utenfor, men vanlige folk.

Forskere på rusmiddel sier forøvrig gang på gang at alkohol aldri hadde blitt ett godkjent rusmiddel om det ble introdusert i dag. Det blir akseptert pga plassen den har kulturelt.

Bare et nysgjerrig spørsmål:
Mener du at å ta seg et glass rødvin en fredagskveld er sidestilt med å ta seg en joint en fredagskveld?[emoji4]
 
Bare et nysgjerrig spørsmål:
Mener du at å ta seg et glass rødvin en fredagskveld er sidestilt med å ta seg en joint en fredagskveld?[emoji4]
Nei, ikke egentlig. Graden av påvirkning av de to er såpass forskjellig.
Spørs jo på person og styrke i det de inntar (en joint er en veldig unøyaktig enhet), men en joint blir jo mer som å drikke ei flaske med vin tenker jeg.

Men i land som legaliseres det, og når det inntas medisinsk har de ofte varianter folk kan kjøpe som gir liten rus og mer kontroll over sånt. Da kan det kanskje bli litt annerledes.
 
Ingen ment hersketeknikk her, et rent oppgitt innlegg der jeg spør etter kilder for dine påstander!

mange, inkl meg selv syns det er helt ok å ta et glass med barn i samme rom, er det da greit å ta et trekk hasj også? Blir jo samme kontrollerte formene!

Jeg spør igjen jeg, har du kilder og forskning som stiller seg bak dine prosenter og påstander?
Mens jeg egentlig ikke syns det er ok å drikke rundt barn, og fort syns folk gjør det i alt for stor grad. Så nei, jeg syns ikke det er ok at rusa mennesker har interaksjon med unger.

Jeg har ikke anledning til å drive å grave etter kilder nå, endel av det kommer fra land hvor både medisinsk og rekreasjonsområder bruk er lovlig.
Men jeg har ikke forskningsrapporter liggende for referanser.

Om det kommer mye forskning i de kommende årene som viser at legalisering gsbølgen i USA blant annet har sv. Negative konsekvenser vil jeg selvsagt revurdere synspunkt.
 
Mens jeg egentlig ikke syns det er ok å drikke rundt barn, og fort syns folk gjør det i alt for stor grad. Så nei, jeg syns ikke det er ok at rusa mennesker har interaksjon med unger.

Jeg har ikke anledning til å drive å grave etter kilder nå, endel av det kommer fra land hvor både medisinsk og rekreasjonsområder bruk er lovlig.
Men jeg har ikke forskningsrapporter liggende for referanser.

Om det kommer mye forskning i de kommende årene som viser at legalisering gsbølgen i USA blant annet har sv. Negative konsekvenser vil jeg selvsagt revurdere synspunkt.

Da syns jeg det er veldig rart å komme med både prosenter og skrive at "forskning viser" når du ikke har kilder for dette!
 
Synes definitivt ikke at det burde bli lovlig for "hvermannsen", men til medisinsk bruk i spesielle tilfeller så synes jeg det burde blitt innført.

Leste et sted om forskning på marhuana og dens funksjon hos pasienter med parkinson bl.a. I slike tilfeller burde det vært lov.
Kjenner noen som sliter med noe som ligner parkinson, og vedkommende blir aldri frisk, men marhuana kunne tatt vekk de største toppene av plagene dersom det hadde vært lov å medisinere med det.

Trist å tenke på :(
 
Anbefaler alle å lese "Fakta og myter om cannabis" fra Actis

https://www.actis.no/files/docs/rapport_3_2015_myter_og_fakta_om_cannabis_0.pdf



Ja, både til medisinsk og rekerasjonelt bruk.

1) Det er ett langt bedre mildt rusmiddel enn alkohol, både i form av at det er lite avhengighetsskapende og fører i svært liten grad til skadelig adferd (sammenlignet med alkohol som er dødelig å bli forgiftet av, samt at mange får utagerende adferd som skader andre av stoffet).

2) 99% av problemene rundt bruk av marihuana i dag kommer av at det er ulovlig, så folk går via ulovlige kanaler, støtter opp under forferdelige kriminelle nettverk og får tidvis ganske store/ødeleggende dommer for besittelse. Om det var mulig å kjøpe det over disk ala vinmonopolet, hvor folk kunne få veiledning i hva den enkelte plante innhold/hadde av egenskaper, hadde det vrt så mye bedre.

3) Det er selvsagt en liten andel som benytter seg av stoffet på en sånn måte at det går ut over livet deres og andres, men dette problemet tror jeg til en viss grad ville vært mindre heller enn større etter en eventuell legalisering.

1) ACTIS RAPPORT SIDE 18

Konsekvensene av høyt alkoholforbruk er på mange områder mer alvorlige enn konsekvensene av høyt cannabisforbruk. Risikoen for døds- fall, organskader og ulykker er høyere for alkohol. Befolkningsstudier tyder imidlertid på at regelmessige cannabisbrukere oftere enn regelmessige alkoholbrukere rapporterer om problemer knyttet til bruken, blant annet problemer med å fungere i dagliglivet og i sosiale relasjoner (Caulkins 2014; Caulkins 2016).

Cannabisavhengighet blant unge voksne er forbundet med en rekke negative konsekvenser, slik som frafall i skolen, psykisk sykdom, svekkede kognitive ferdigheter, relasjoner og fungering i dagliglivet (Hall 2016; Caulkins 2014). Noen av disse sammenhengene skyldes trolig baken- forliggende forhold, men cannabis ser også ut til å spille en selvstendig rolle (Hall 2016). Hyppig bruk og bruk i ung alder øker sannsynligheten for å utvikle problemer (NAS 2017).

Norske studier viser at gruppen som røyker cannabis, i snitt drikker mer alkohol enn andre. Forskningen viser at blandingsbruk er normen, rene cannabisbrukere er unntaket. Man nner også at cannabis og alkohol kombineres i så mye som 80 prosent av brukstilfellene (Pape et.al 2009).

En svensk studie bekrefter dette inntrykket: De som røyker cannabis, har betydelig høyere alkoholforbruk enn de som ikke røyker cannabis (Guttormsson, Raninen og Leifman 2014). Undersøkelsen viser at 98 prosent av de som røyker cannabis, også drikker alkohol. Mengden alkohol øker med mengden cannabis:

Cannabisbruk har utvilsomt negative effekter både for brukerens helse og for tredjepart. Forskningen tyder på at få erstatter alkoholbruken med cannabis, cannabis kommer i tillegg.

2) s. 23

Det er en myte at folk får harde straffer for bruk av cannabis eller besittelse av brukerdoser. De vanligste reaksjonsformene er forelegg, påtaleunnlatelse eller en betinget påtaleunnlatelse med vilkår om rusfrihet (Riksadvokaten 1998 og 2007).

All befatning med cannabis vil i Norge kunne medføre straffeansvar. I praksis vil mengden av stoff, og i en viss grad også hvilken form stoffet foreligger i, få betydning for straffens størrelse (Øiseth et.al 2014).

I sine rundskriv har Riksadvokaten gradvis tatt til orde for en oppmykning av straffeutmålingen knyttet til narkotikaforbrytelser. I rundskrivet fra 2014 (Riksadvokaten 2014) fastslås det at brudd på legemiddellovens § 31 (bruk og besittelse) som regel skal resultere i bot, og at mindre narkotikaforbrytelser etter straffeloven også vanligvis skal straffes med forelegg.


Mener du virkelig at staten Norge skal tjene penger på andre menneskers lidelse? Eller enda verre, at kommersielle aktører skal tjene penger på dette? Det er jo totalt galskap.


Å gjøre noe lovlig, reduserer ikke det ulovlige markedet, det gir bare det ulovlige markedet større tilgang på stoffet. se S. 32

3) Actis s. 19

Beregninger viser at om lag 40 prosent av verdens befolkning har drukket alkohol siste år (WHO 2014). Til sammenlikning anslår FNs narkotikabyrå at mindre enn 4 prosent har brukt cannabis. Når vi ser på andre stoffer som kokain og heroin, er de beste anslagene under en halv prosent (UNODC 2014). Tallene gir en klar indikasjon på at forbud virker for å begrense bruk.

Viser for øvrig til tidligere svar over her.

Øvrig:
Vil for øvrig nevne noe av problematikken i Portugal. Der er det tillatt å ha 10 brukerdoser på seg. Dette har medført at de unge blir pushet på narkotika i skolegården. De som selger er vanskelig å ta, da det er tillatt å ha flere brukerdoser på seg. Det er vanskelig og ressurskrevende å bevise salg. Bruker av narkotika har gått opp i alle aldersgrupper siden avkriminaliseringen.

I Colorado økte andelen cannabisrelaterte trafikkdødsfall fra 10 prosent i 2009 til 21 prosent i 2015 (RMHIDTA 2016). I delstaten Washington, den andre staten som legaliserte i 2013, nner vi liknende tall: Fra 2010-2013 hadde mellom 7,9 og 8,5 prosent av førere involvert i dødsulykker THC i blodet. I 2014 hadde 17 prosent av førerne involvert i dødsulykker TCH i blodet. Også i Washington ser vi altså en dobling (Tefft, Arnold og Grabowski 2016).
 
Back
Topp