marfans syndrom?

tAkker for dytter[:)]

Dytt[:)]

[:)]

[:)]

For mange år siden så var jeg elev på Frambu, og gruppen som da var inne hadde Marfan Syndrom. 
Har de ikke en del ytre trekk man kan se det på også?
Syns å huske utstående ører, store never, skjev rygg var det vel også?
Også noe med ganen, om jeg ikke tar helt feil??

ORIGINAL: Selveste Kråka

For mange år siden så var jeg elev på Frambu, og gruppen som da var inne hadde Marfan Syndrom. 

ja det er noen av de synlige trekkene ja[:)]

ORIGINAL: Auliana

Min bestemors bror har marfans syndrom, det ble oppdaget da en åre i hjertet sprakk. Han overlevde utrolig nok..Flere i familien er sjekket, blandt annet min mor. Jeg og mine brødre og barn bør også gentestes. Vi er alle høye, og har laaaange fingre....som vistnok er en av mange symptomer...

Noe mer enn det har jeg ikke kjennskap til..

ok, ja er nok ofte når man blir eldre dette fanges opp, det virker som det er da problemene kommer

jeg hadde nok tatt en test ja, om jeg var dere, etter som jeg har lest må man ikke slå ut på gener heller for å ha dette

ORIGINAL: lille nuppa

Se der ja, hukommelsen min har ikke sviktet meg helt [;)]
Men hadde ikke en president i usa det??? Abraham Lincoln?

Se der ja, hukommelsen min har ikke sviktet meg helt [;)]
Men hadde ikke en president i usa det??? Abraham Lincoln?

det ble ikke påvist, men man antok dette ja

Jeg kjenner ingen som har det, men dytter for deg og håper du snubler over noen. Må være fryktelig frustrerende å måtte forholde deg til mulige diagnoser og ikke får noe klart svar. *klem*[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Jeg kjenner ingen som har det, men dytter for deg og håper du snubler over noen. Må være fryktelig frustrerende å måtte forholde deg til mulige diagnoser og ikke får noe klart svar. *klem*[:)]

takk snuppa[:)] denne snublet vi over selv, så håper vi snart kan få en bekreftelse/avkreftelse men vet det er vanskleig å gi en sånn diagnose så tidlig, siden han ikke er så stor enda, selv om han jo er stor[8D]

da jeg bodde i usa hadde jeg to pasienter som hadde det. Det var endel oppfølging og undersøkelser. Men de levde helt fint med det [:)]
men det er jo forskjellig hvordan man rammes.

Min bestemors bror har marfans syndrom, det ble oppdaget da en åre i hjertet sprakk. Han overlevde utrolig nok..Flere i familien er sjekket, blandt annet min mor. Jeg og mine brødre og barn bør også gentestes. Vi er alle høye, og har laaaange fingre....som vistnok er en av mange symptomer...

Noe mer enn det har jeg ikke kjennskap til..

ok, ja er nok ofte når man blir eldre dette fanges opp, det virker som det er da problemene kommer

jeg hadde nok tatt en test ja, om jeg var dere, etter som jeg har lest må man ikke slå ut på gener heller for å ha dette

Ja, vi skal testes. Den delen av familien som bærer genet, bor i Finland. Derfor ønsker vi å undersøkes hos spesialisten som behandler min mors onkel. Der resten av familien er undersøkt og deltar i et forskningsprosjekt.

Jeg nevnte marfans syndrom for hjertespesialisten som undersøkte en bilyd i hjertet til lillegutt, han var ikke noe særlig kean på å undersøke noe mer...fikk følelsen av at det et bryderi at jeg nevte denne genetiske feilen som er oppdaget i familien...

det er jo uholdbart, det er han pliktig til å undersøke, så lenge det er endel av familiehistorikken

har noen av dere den høye ganen? fuglebryst?

ORIGINAL: Kristine.1980

da jeg bodde i usa hadde jeg to pasienter som hadde det. Det var endel oppfølging og undersøkelser. Men de levde helt fint med det [:)]

ja jeg har også forstått at de aller fleste lever helt normalt, bare med jevnlige kontroller osv, og da noen operasjoner som dukker opp

ja jeg har også forstått at de aller fleste lever helt normalt, bare med jevnlige kontroller osv, og da noen operasjoner som dukker opp

ja, de gjør det. Men det er jo litt vanskelig å ha det hengende over seg da, at man må inn til undersøkelser og mulig må opereres. Usikkerheten er nok det verste. Men trøsten er vel at de operasjonene er ganskel vanlige...

ja, de gjør det. Men det er jo litt vanskelig å ha det hengende over seg da, at man må inn til undersøkelser og mulig må opereres. Usikkerheten er nok det verste. Men trøsten er vel at de operasjonene er ganskel vanlige...

ja, det er det jo, men heller dette enn noe som gjør at vanlige liv ikke kan oppfylles, og evnt kort levealder osv

har du kontaktet TRS her i norge? gå på marfan.no der ligger det masse info og slikt

håper dere finner ut av lillemann[:)] og dere ikke minst

mini har høy gane, den går flere cm lengre opp enn vanlig[8D]
når han var nyfødt, så det ut som han hadde dobbelt sett med gommer faktisk

og mini har ett ribbein som buler utover, det nederste på venstre siden, så ikke noe voldsomt, men alikevel en form for fuglebryst

Litt gammel tråd, men følte litt for å tipse deg om heimesida til Marfanforeningen i Norge, www.marfan.no
Vi har og egen side på Facebook. "Marfanere" er totalt forskjellige vi og. Lange tynne armer og ben, folk er ofte høye. Mange har problem med øyner (løse linser) hjerte og kar, lunger. Skoliose kan og være noe ja. Det går generelt på bindevevet i kroppen. Marfan er 50% arvelig. Men kan også oppstå "av ingenting" Hos oss har min mor det, som første mann i familien. Vi er tre barn, eldste og yngste mann (meg) har dessverre arvet det.... Det er også mange versjoner av sjukdommen.

Send meg gjerne PM om du har spørsmål

Back
Topp