Mange år mellom barna - inspirert

Her er det fire år mellom meg og min søster. Vi har vel ett godt forhold vill jeg si. Hun er størst og eg er minst. Vi er veldig forskjellige. Så vi har våre perioder der vi ikke har sånn enormt mye kontakt og perioder der vi har mye kontakt:) Jeg er tante til tre barn, som jeg elsker like mye som min egen. Men der er det to tette som krangler noe enormt og er aldri venner så har du den minste og den største som er veldig gode venner. Det er 18 månder mellom de to tette og 6 år mellom eldste og den minste. Min samboer har tre søsken. Og av de tre har han mest kontakt med han eldste dem er det 14 år mellom. Men de er veldig like:) Hvor god kontakt søsken får vet man aldri det går på personlighet og hvor man er i livet og masse mer. Her blir det fire år mellom mine:)

Min kommer til å være 7-8 år før hun får en søster eller bror og synes det er helt greit jeg :)

Vi vil ha kjøpt oss hus innen neste barn og vi vil også være ferdig med småbarnsperioden og bleieskift før vi får neste :)

Er så individuellt det der aldersforskjellen.

Vi har mellom våre 4 år og 9 mnd mellom. De storkoser seg med hverandre. Hu minste er nå 1,5 år da :) Men de leker fint i lag, de er veldig glade i hverandre og man kan fint se de har ett spesiellt bånd mellom seg :) Nå liker jo vår eldste å leke og ta seg av hu minste da og er veldig interessert i det som skjer rundt hu :)

Sånn ellers har jeg vokst opp med søsken hvor aldersforskjellen er
-6 år, +4 år, + 6 år :)
Og jeg har ett utrolig bra søskenforhold til de alle.

De to eldste søskna mine da med to år mellom hata hverandre helt til den ene flytta ut

Labambie skrev:
Det å være søsken er ingen gitt garanti for evig vennskap uansett hvor nære- eller fjerne, de måtte være i alder. Det blir som det blir 

Helt enig.
Har en bror som er 2,5 år yngre og en søster som er 5 år eldre. Har ikke noe særlig godt forhold til noen av de.

Så har jeg to kusiner som er 10 måneder yngre og 10 år yngre enn meg, og de er noen av de viktigste i livet mitt og føles mer som søsken for meg.

Det er 5 år mellom mine, og der er no ganske nære og glade i hverandre på dette tidspunktet. Selv har jeg en søster som er 19 år eldre enn meg, og vi har et ganske godt forhold

jeg har bedre forhold til søskena mine som er en del år eldre enn meg enn til lillebroren min som er et år yngre enn meg.
mellom mej å storesøstra mi er det 9år, å vi snakkes ofte på tlf og vi er mye ilag når jeg er hjemme. da ej var mindre var ho lillemammen min. å jeg var ofte på overnattsbesøk hos ho=)

storebroren min er 7år eldre enn mej. no snakkes vi sånn her å der. å møtes når vi har tid. vi bor ikke så langt unna hvernadre.
lillebroren min var jeg mye med da vi var små, men vi snakkes ikke så ofte sånn utenom jeg er hjemme med foreldra mine. er vel bare det at vi ikke har så mye å snakke om. hehe.

Jentene her er det 12 år i mellom. De er virkelig glade i hverandre og storesøster er helten til lillesøster. Håper inderlig at forholdet deres fortsetter sånn livet utemoticon .

Samboern er fra 14-24 år yngre enn sine søsken, kan ikke si at det i hans tilfelle det har gjort noe exta god for søskenkjærligheta, men sånn er det vel når man er over 40

Her blir det over 10,5 år mellom jentene. Og selv om de ikke kommer til å bli lekevenner på samme nivå, så kommer de til å gi hverandre såå mye mer. Og det å bli storesøster når man er så gammel kan være veldig stort!  Jeg tror uansett at det kommer ann på foreldrene..

storebroren min er 4 år eldre enn meg, og lillebroren  min 4 år yngre, og vi er tre gode venner :)

Tror som mange sier at det at man er nære eller ikke og har godt forhold eller ikke kommer ann på hele dynamikken i familien. Og at mye kan spille inn på det. Og enten passer man sammen eller ikke. Jeg og min søster er det 18 mnd mellom og vi er så tette at vi kan med blikk komunisere om det meste - mens vi samtidig har krangla så busta har føket en hel masse opp igjennom hele oppveksten og enda klarer å komme i konflikter. Min bror er 14 år eldre og han har jeg et godt forhold til og har stort sett alltid hatt. Så tror ikke alder har så mye å si når alt kommer til alt. Man bør heller få barn når det passer seg selv og familien og ikke tenke så mye på hva andre tror/mener/synes osv ;)

ludine skrev:

Mrs Lutz skrev:
ja les mitt svar i den andre tråden.
sønnen min er 4 år og skal ikke få noen søsken enda om han i det hele tatt får. bekymrer meg ikke. kan være negativ relasjon mellom nære søsken også.

Ja, helt klart. Jeg tenker også at det må jo være litt hva man gjør det til selv. Hva slags familie man er kanskje, og hva man gjør i hverdagen. Min familie har kanskje ikke vært så opptatt av samhold, mens jeg er veldig opptatt av det nå når jeg har fått barn selv.

ja jeg tror det er det det handler mest om.

barna vil uansett få gjevnaldrende barn å leke med i barnehage, skole, nabolag , fritidsorganisasjoner osv. Lekekammerater må ikke være søsken. og man kan fint ha et godt forhold til søsken selv om de ikke er gjevnbyrdige lekekammerater.

Mange gode svar her. Jeg syns jeg altfor ofte får høre "å, er han fire ja... ja, da må du forte deg å få neste da, ellers får de ikke glede av hverandre vet du."

Jeg er eldst av en søsterflokk på 3.

Det er bare 2 år og 2 måneder mellom meg og hun mellomste. Vi har kranglet mye,vært venner,kranglet osv  osv Veldig forskjellig personligheter, Men idag har vi ett kjempe godt forhold, som forhåpentligvis bare utvikler seg mye nå når hun begynner å bli voksen..

Men å bli storesøster til minsten når jeg var 6.5 år var helt herlig! Vi er veldig like og har hatt ett kjempe godt forhold alltid. Gikk rundt og bar og koste med hun hele tiden! Hehe, ser hun alltid på fanget mitt på gamle bilder. Sang for hun når hun skulle ligge seg gjorde jeg også.

De to har kranglet masse også, men nå har begge forandret seg litt og blitt litt mer moden. Men nå skal de sies at mamma og de alltid har vært flink å finne på noe med alle sammen! Husk dere kan legge grunnlaget for ett kjempe godt søsken forhold!

|Tror personlighet har utrolig mye å si jeg, og innkludere elsdstemann!

Jeg har to yngre søstre. De er 8 og 6 år yngre enn meg, men nå merker vi ikke forskjellen så mye lenger, og har et VELDIG godt forhold alle tre. Ser på dem begge som noen av mine beste venninner, og samtidig er de lillesøstrene mine, som jeg er veldig beskyttende overfor ;)
Det er klart at det fremdeles er store forskjeller mellom oss, jeg er voksen, mens de fremdeles er ungdommer, og vi lever vidt forskjellige liv. Men de elsker å være med familien min, de elsker ungene, vi koser oss når vi sladrer og deler ting med hverandre, og jeg føler at vi begge veier kan dele det aller - aller meste!

Selv har jeg to veldig, veldig tette. Det var ikke sånn i utgangspunktet så veldig planlagt, men nå som det ble sånn, håper jeg at de i det minste vi ha en god lekekamerat gjennom oppveksten, selv om de ikke nødvendigvis bli bestevenninner som voksne.

Det er nesten fem år mellom meg og søster'n, fem årsmodeller, for å si det sånn.
Vi lekte sammen da vi var små, men kranglet en del, selv om jeg var veldig omsorgsfull til tider. Ble verre da vi var litt større (hun var en skikkelig ertekrok), til jeg var 14-15 og hun var rundt 10 - plutselig ble vi mye bedre venner.
Etter det har vi stort sett vært veldig gode venner, selv om det var noen hormonelle år i slutten av tenårene da hun syntes jeg var HÅPLØS. ;)
Ville ikke vært foruten søster'n min for alt i verden - vi snakker sammen jevnlig, treffes når vi kan, og stiller alltid opp for hverandre ved behov, sitter barnevakt om vi kan, tar en shoppingtur eller en spillkveld med henne og mannen. :)

Jeg er i yngst av 3 og mine søstre er 4 og 5 år eldre... dette har vært trist for meg gjennom hele barndommen, da de hadde hverandre hele tiden, mens jeg alltid var for ung.

Vi planlegger å få nummer 2 når 1. er 2 år gammel... og deretter 2 eller 3 år til neste slik at de blir litt spredt, men at de likevel er nær nok til å like de samme aktivitetene...

Har en bare en fra før og deretter venter noen år vil jeg nok tenke meg at det er bedre for begge, enn slik som jeg som ble alene...

Har ikke lest gjennom alle kommentarene nedover her, men det er jo positive og "negative" sider med begge deler.
Tror at det er lettere for to som er veldig tette å krangle mer, enn for to som det er flere år mellom. Da tenker jeg på felles venner, felles interesser og at man da kanskje leker med de samme tingene samtidig hvis du skjønner?

Jeg er ikke like interessert i det lillesøster driver på med nå som det storesøster gjør, hvis du skjønner?

En som er 7-8 år før det kommer en liten en til, vil jo synes det er såå stas med en lillebror/søster! Og en som er 2 år skjønner jo ikke akkurat SÅ mye av det. Blir det ENDA fler år, som 12-13 kan det kanskje bli litt verre da, lett for å bli VELDIG sjalu kanskje??

Nei men syntes det er så tull å diskutere hva som er BEST! For uansett hvordan det blir så er jo det best for de det gjelder..! :P

*søker fred, ikke krig med dette eltså!*

Jeg tror ikke dette spiller så stor rolle. det er 5 år mellom meg og min lillebror 15 år mellom meg og min lillesøster.- Jeg og min bror var som hund og katt når vi var små men er kjempegode venner nå etter jeg flyttet ut som 17 åring. pappa og min onkel er det kun 14 mnd i mellom og de var helt lik. kranglet masse og er kjempegode venner nå. du trenger nok ikke bekymre deg så mye, alle er forskjellige. Uansett alder så blir det nok både krangling og vennskap mellom ungene. Barn tilpasser seg lett:-)

Her blir det 4,5 år mellom. Begynte å prøve på nr 2 (prøverør) når snuppa var 2,5 år. Så jeg har vært ganske sånn engstelig for det jeg også. Men har snakket med maaange som har 4 og 5 år mellom seg og søskenene (både store og små søsken) og sier de har et kjempe godt forhold. Og det har også vært av begge skjønn (bror og søster). Ikke hørt en gang at det er dårlige søskenforhold til tross for aldersforksjellen.
Her venter vi enda ei jente, så får håpe det hjelper. Er kanskje når de er blitt voksne at det ikke har noe å se.

Vi er tre søsken. Jeg er 27, og brødrene mine er 13,5 og 9. Vi har et utrolig godt forhold alle tre =)

Back
Topp