Mamma

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Var hos jordmor i dag, og hadde selvsagt en del spm om hva som er normalt/ikke normalt o.l. Og da sa hun at det beste var å spørre min mor dersom det er noe jeg lurer på, ettersom man gjerne har likt svangerskap som sin mor.
Men dessverre så døde min mor for 5 år siden av kreft (43 år gammel), og dette er noe jeg ikke kan snakke med min stemor om akkurat..
I tillegg så merker jeg at jeg er paranoid hver gang jeg har vondt noe sted, tror at kanskje jeg har fått kreft også (mormor, farmor, mamma og tante har hatt det.. Kun mamma som ikke overlevde da). Så fikk panikk når jeg kjente klumper i brystene, men det var visst bare kjertler sa jordmoren..

Er det noen andre som er i samme situasjon..?

Jeg har også fått beskjed om å sammenligne med mor, men d funker ikke , da hun var alkoholiker. Så fødselsvekt og når vi ble født har nok blitt påvirket av det! I tillegg døde hun da jeg ble 16.. Så går ikke an å snakke me henne nei.... Men jeg tenker at det er lurt å ikke sammenligne, og forvente likhet.. Og heller senke skuldrene og ta d som d kommer :) Funket bra for min del ihvertfall..

Jeg har også fått beskjed om å sammenligne med mor, men d funker ikke , da hun var alkoholiker. Så fødselsvekt og når vi ble født har nok blitt påvirket av det! I tillegg døde hun da jeg ble 16.. Så går ikke an å snakke me henne nei.... Men jeg tenker at det er lurt å ikke sammenligne, og forvente likhet.. Og heller senke skuldrene og ta d som d kommer :) Funket bra for min del ihvertfall..

Blir jo aldri helt likens allikevel, men jeg må ærlig innrømme at jeg savner henne mye i denne tiden.. Selv om jeg har et nært forhold til min stemor, så blir det liksom ikke helt det samme.. :/

Eg har muligheten til å spørr mor mi, men eg har ikkje kontakt med ho pga fortida. Så eg bruker tanta og kusina mi i stedefor, det roer ned nervene mine allefall :)

Jeg har ett veldig tett forholdt med min mamma, men det er på ingen måte noen likhet i svangerskapene våre i det hele tatt.. Så det er ikke til mye hjelp her heller :p
Tror svangerskap og svangerskapsplager er veldig individuellt uansett, men det er rart at jordmor ikke kan være til mye hjelp for deg da. Trodde det var slikt man kunne "bruke" jordmødre til?

Må ærlig sinat jeg har godt forhold til min mor men ikke diskutert graviditet der xD vet hun ikke hadde synlig mage med min bror før hun var nesten 7 mnd og magen min begynner smått å komme no når det bare er 3 mnd og en uke ca til termin xD

Jeg har pratet mye med mamma, men svangerskapene våre er helt ulike. Hun hadde så godt som ingen symptomer da hun gikk gravid. Jeg har masse! Men hun er uansett god å rådføre seg med :) forstår godt at du savner din mor ekstra mye nå.

Jeg har pratet mye med mamma, men svangerskapene våre er helt ulike. Hun hadde så godt som ingen symptomer da hun gikk gravid. Jeg har masse! Men hun er uansett god å rådføre seg med :) forstår godt at du savner din mor ekstra mye nå.
Samme her..

Jeg har ett veldig tett forholdt med min mamma, men det er på ingen måte noen likhet i svangerskapene våre i det hele tatt.. Så det er ikke til mye hjelp her heller :p
Tror svangerskap og svangerskapsplager er veldig individuellt uansett, men det er rart at jordmor ikke kan være til mye hjelp for deg da. Trodde det var slikt man kunne "bruke" jordmødre til?

JM er kjempeflink, svarer på alt jeg lurer på.. Ber meg ringe dersom det er noe.. Var mer slike hverdagsting det var snakk om ☺️

Okei.. Iflg pappa så danset hun sving på julebord 1 uke før fødsel, så håper jeg får det like greit ;)

Var hos jordmor i dag, og hadde selvsagt en del spm om hva som er normalt/ikke normalt o.l. Og da sa hun at det beste var å spørre min mor dersom det er noe jeg lurer på, ettersom man gjerne har likt svangerskap som sin mor.
Men dessverre så døde min mor for 5 år siden av kreft (43 år gammel), og dette er noe jeg ikke kan snakke med min stemor om akkurat..
I tillegg så merker jeg at jeg er paranoid hver gang jeg har vondt noe sted, tror at kanskje jeg har fått kreft også (mormor, farmor, mamma og tante har hatt det.. Kun mamma som ikke overlevde da). Så fikk panikk når jeg kjente klumper i brystene, men det var visst bare kjertler sa jordmoren..

Er det noen andre som er i samme situasjon..?

Min mor og j har ikke hatt spesielt med likheter.., men nå likner j mer på min fars side av slekta så d er mer likheter med min farmor faktisk.
D må være vanskelig å ikke ha henne der for deg om dere skulle likne eller ikke.
Når d kommer til kreft er d ofte litt arv, men du blir fulgt nøye med regner j m? D er genetiske tester som kan gjøres i familier med hyppig forekomst av kreft for å se om man er disponert for d, og spesielt brystkreft og livmorskreft. J så et program om d her om dagen faktisk, men d veit du sikkert om allerede. Eller kan man blinket sprø av sitt eget hode også. D viktigste du kan gjøre er jo å følge med på d og be legen gjøre d samme.

J håper alt går bra med deg og at du slipper unna sykdom.
Når d kommer til sammenlikninger på fødsel har j delt mer med venninner enn familie egentlig. Vi er jo i samme situasjon og i samme tid også, så mer likt der, spesielt med tanke på oppdragelse.

Lykke til skal du ha i hvertfall.
Alt godt ønskes:)

Har flyttet vekk fra den fastlegen jeg hadde, så har ikke fått snakket med den nye fastlegen om det enda.. Tenkte å få sjekket meg når jeg er ferdig med graviditeten ☺️

Det var verken brystkreft eller livmorhalskreft, så det finnes ingen måte å sjekke om det ligger i dna'et (eller hvor de ser) desverre.. Må bare følge med..

Har flyttet vekk fra den fastlegen jeg hadde, så har ikke fått snakket med den nye fastlegen om det enda.. Tenkte å få sjekket meg når jeg er ferdig med graviditeten ☺️

Det var verken brystkreft eller livmorhalskreft, så det finnes ingen måte å sjekke om det ligger i dna'et (eller hvor de ser) desverre.. Må bare følge med..
Ulike typer brystkreft og. Den mamma hadde kan ikke sjekkes jeg er bærer av

Mamma og jeg har hatt og har totalt ulike svangerskap og fødsler! :)
Så jeg tenker at det ikke er så mye i det. Håper du får svar på det du lurer på hos JM og at stemoren din kan være god støtte for deg uansett :)

Jeg har et godt forhold til min mor. Svangerskapene våres kan på ingen måte sammenlignes.. så ikke så mye å hente..

Dette høres sikkert helt tullete ut men jeg ville ha spurt henne før jeg la meg om natten og sett hva drømmene bringer deg! Mistet min far til kreft for 3 år siden og "snakker" litt med han før jeg sovner om kvelden og ofte så får jeg svar i drømmene mine :) skadet jo ikke å prøve? Jeg føler ihvertfall at han er med meg alltid!!!

Så trist å høre om mødrene deres.

For min del var mine fødsler og fødselsvekt på barna, lengde på svangerskapet veldig ulikt min mor, så jeg sammenligner meg ikke med henne.

Her er heller ikke svangerskapet likt som min mors, annet enn bekkenløsninga.. greit nok at det er noen arvelige komponenter inne i bildet, men trenger ikke være likt.. trist å høre om mødrene deres..!

Jeg har ikke hatt like svangerskap eller like fødsler som min mor, selv om vi er veldig like på mange andre områder. :) Jeg trodde jo jeg kom til å ha en lett fødsel siden mamma hadde det, men den gang ei.. :p

Back
Topp