Maling!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Vi skal male stua.

Jeg lurer veldig på dette med lister...
Listene her er furu.
Taklistene skal males, men hva med gulvlistene?
Skal de også males som Taklistene?

Gulvet er hvit ask, så matcher ikke med listene heller..

Eller skal de males i samme farge som veggen?

Jeg syns det er finest å male taklister og gulvlister samme. Vi har malt de hvite, slik at det er samme i alle rom selvom veggene har ulik farge:) sikkert smak og behag som mye annet..

For å få best mulig romfølelse, bør gulvlistene være samme farge som veggen eller litt mørkere, nærmere gulvfarge. Men det kommer også an på om gulvet er mørkere enn veggene?
Kommer alt i alt an på hvilke farger som er valgt, men det er vel veldig vanlig at de er samme som taklistene.

Den mest brukte fargen på lister heter Bomull. Det er den du får hvis du kjøper ferdigmalte lister også. Jeg syns det er finest med hvite fot- og taklister, men det er smak og behag.

For å få best mulig romfølelse, bør gulvlistene være samme farge som veggen eller litt mørkere, nærmere gulvfarge. Men det kommer også an på om gulvet er mørkere enn veggene?
Kommer alt i alt an på hvilke farger som er valgt, men det er vel veldig vanlig at de er samme som taklistene.
Ene veggen blir mørkere enn gulvet, resten blir lysere, men ikke mye.

Skal ha fargen tudor og muskatnøtt fra jotun

Den mest brukte fargen på lister heter Bomull. Det er den du får hvis du kjøper ferdigmalte lister også. Jeg syns det er finest med hvite fot- og taklister, men det er smak og behag.
Har kjøpt klassisk hvit til lister. Er det som passer til veggfargene, og er det som er nærmest hvitfargen på karmer.

Jeg har hvite fot og taklister, synes det er fint jeg :) har grå vegger...men jeg så Halvor Bakke sa at dette var heelt feil :p fotlister skal være samme farge som gulvet eller til nød veggen. Taklister samme farge som taket... Jeg er jo enig i at det feks hadde sett rart ut om veggene og gulvet var relativt mørke og listene hvite. Da hadde jeg tatt fotlister i samme farge som veggen :)

Jeg har hvite fot og taklister, synes det er fint jeg :) har grå vegger...men jeg så Halvor Bakke sa at dette var heelt feil :p fotlister skal være samme farge som gulvet eller til nød veggen. Taklister samme farge som taket... Jeg er jo enig i at det feks hadde sett rart ut om veggene og gulvet var relativt mørke og listene hvite. Da hadde jeg tatt fotlister i samme farge som veggen :)
Ja var nettopp det jeg også så :-P
Så da ble jeg forvirret :-P

Altså, jeg tror ikke veggen blir så mye mørkere enn listene hvis jeg maler dem.
For sånn de er nå tror jeg faktisk at listene blir mørkere enn både gulv og vegg.
Og det blir vel også feil?
1434841941515.jpg

Her er et bilde av gulv og lister. Veggen er nå gul, men skal få en greige farge som er ganske lys.

Hvit på lister, vinduer og dører som blir kjøpt ferdig hvite er typisk sett bomull ja. (mamma malte vinduene hvite og kjøpte nye lister....og måtte male vinduene et strøk med bomull.

Den gulvlista der tenker jeg bør males om den skal brukes igjen, ja. Ikke fargen på veggen siden ikke alle veggene er like tenker jeg. Men noe. Hvit (bomull) er kanskje feil, men mindre feil en den furua, tenker jeg?

Ja var nettopp det jeg også så :-P
Så da ble jeg forvirret :-P

Altså, jeg tror ikke veggen blir så mye mørkere enn listene hvis jeg maler dem.
For sånn de er nå tror jeg faktisk at listene blir mørkere enn både gulv og vegg.
Og det blir vel også feil?
Vis vedlegget 122701

Her er et bilde av gulv og lister. Veggen er nå gul, men skal få en greige farge som er ganske lys.
Jeg tror jeg hadde prøvd å finne lister som matcher gulvet, de har jo utrolig mange fotlister som ser ut som gulvet nå :) om det var umulig hadde jeg malt de "hvite". Det kommer jo an på rommet også og hvordan det blir i forhold til andre rom, mtp overgangene.

Hvit på lister, vinduer og dører som blir kjøpt ferdig hvite er typisk sett bomull ja. (mamma malte vinduene hvite og kjøpte nye lister....og måtte male vinduene et strøk med bomull.

Den gulvlista der tenker jeg bør males om den skal brukes igjen, ja. Ikke fargen på veggen siden ikke alle veggene er like tenker jeg. Men noe. Hvit (bomull) er kanskje feil, men mindre feil en den furua, tenker jeg?
Grunnen til at jeg må bruke klassisk hvit er fordi bomull eller eggehvit vil se skitten ut inntill de fargene vi har valgt. Ifølge jotun sine infosider om farger og hva som passer sammen . Og det vil skjære seg med fargen på karmer. Så jeg tenker at klassisk hvit er bedre enn den lista som er.
Er bare huseier som mener de ikke skal males

Jeg tror jeg hadde prøvd å finne lister som matcher gulvet, de har jo utrolig mange fotlister som ser ut som gulvet nå :) om det var umulig hadde jeg malt de "hvite". Det kommer jo an på rommet også og hvordan det blir i forhold til andre rom, mtp overgangene.
Jo det kunne vi gjort hadde vi eid huset. Men er begrenset hva vi gidder koste på når vi bare leier. Og lister koster vel også en del..

Overgangene blir spesielle uansett, er overgang til en gang, og det er det brystpanel... Men det er ikke direkte overgang heldigvis, er i vinkel på en måte så tror ikke det vil være så synlig. Taklistene i gangen er hvite, og vi ser ikke det fra stua.

Vi skal male stua.

Jeg lurer veldig på dette med lister...
Listene her er furu.
Taklistene skal males, men hva med gulvlistene?
Skal de også males som Taklistene?

Gulvet er hvit ask, så matcher ikke med listene heller..

Eller skal de males i samme farge som veggen?

Vi har like tak- og gulvlister, hvite.

Jeg fikk et godt tips av en maler og han sa at du kan male taklistene i samme maling som taket og gulvlister med vanlig listmaling. Da vi gjorde dette ble det veldig fint og det gikk litt i ett med taket.
Nå som vi har byttet alt av lister i det nye huset har vi ferdigmalte hvite oppe og nede, da ville jeg ikke malt taklistene med takmaling.

Ene veggen blir mørkere enn gulvet, resten blir lysere, men ikke mye.

Skal ha fargen tudor og muskatnøtt fra jotun

Siden gulvet er vanskelig å matche med farge, så er det mest riktig med samme farge som veggen. Om gulvlistene brått er hvite med de fargene, så vil det trekke sammen veggene så de virker lavere enn de er;)
Men det er jo selvfølgelig smak og behag også, er jo mange som liker kontrasten.

Ville enten hatt samme farge på gulv og gulvlister, eller samme farge (hvit) på gulv og taklister. :)

Siden gulvet er vanskelig å matche med farge, så er det mest riktig med samme farge som veggen. Om gulvlistene brått er hvite med de fargene, så vil det trekke sammen veggene så de virker lavere enn de er;)
Men det er jo selvfølgelig smak og behag også, er jo mange som liker kontrasten.
Ja du kan jo litt om dette.

Huseier sier vi ikke trenger male gulvlistene, men jeg er jammen ikke sikker :-P De er jo ikke fine.

Dama på maxbo snakket også om å male de i samme farge som veggen.
Det er jo sant det, at hvite lister på den mørke veggen kanskje blir rart... Kanskje det er best å male de som veggen...
Det sa jo Halvard Bakke på "Norges styggeste rom" og ;-)
Så vi har snakket om det.
Har en halvliter ekstra som prøveboks av hver farge.

Her er overgangen mellom stue og gang. Hva ville du gjort med disse listene?
1434918961549.jpg
Bildet er tatt fra stue og ut i gang. Når jeg sitter i sofaen nå så ser jeg ikke denne veggen med brystpanel på bildet. Ser bare over på motsatt side av gangen.

Ja du kan jo litt om dette.

Huseier sier vi ikke trenger male gulvlistene, men jeg er jammen ikke sikker :-P De er jo ikke fine.

Dama på maxbo snakket også om å male de i samme farge som veggen.
Det er jo sant det, at hvite lister på den mørke veggen kanskje blir rart... Kanskje det er best å male de som veggen...
Det sa jo Halvard Bakke på "Norges styggeste rom" og ;-)
Så vi har snakket om det.
Har en halvliter ekstra som prøveboks av hver farge.

Her er overgangen mellom stue og gang. Hva ville du gjort med disse listene?
Vis vedlegget 122847
Bildet er tatt fra stue og ut i gang. Når jeg sitter i sofaen nå så ser jeg ikke denne veggen med brystpanel på bildet. Ser bare over på motsatt side av gangen.

De ser litt gamle ut de listene syns jeg, og enig i at de ikke er kjempefine:p
Furu er ikke in lenger, og syntes det så ut som det krasjet med gulvet. Ikke alle typer treverk som passer sammen heller.
Jeg ville malt listene rundt dører o.l i samme som gulvlistene.
Det vil jo gå i et med veggen om det da er samme farge, men om de blir veldig lyse i forhold kan åpningen virke veldig stor.
En liten "regel" er at mørke farger trekker seg nedover og lyse farger oppover, så om du har f.eks et mørkt tak kan rommet virke mye lavere og mindre enn det allerede er.
Samme vil da gjelde for f.eks en dørlist, at åpningen blir "større" jo lysere fargen er;)

Har ikke sett det programmet jeg da, men da vet han vel hva han snakker om:) Dette var vel noe vi var igjennom første året på høyskolen, og jeg har testet ut ganske mye forskjellige fargekombinasjoner i tegneprogrammer på pc iløpet av de 4 årene jeg studerte interiørarkitektur;)

Har selv hvite lister hjemme mot lys beige vegger, var slik da vi tok over, og gleder meg til å få malt det etterhvert:p

Vi har malt alle veggene i stua og spisestua nå i kalkgrå. Malte tak og taklister i fargen klassisk hvit. Siden vi har eikeparkett og gulvlister i samme farge lot vi de være nå.
Om noen år skal vi bygge ut kjøkkenet og da må gulv og lister byttes uansett :)

Back
Topp