Mai 2016

for de som faktisk får offentlig hjelp ja... oss andre, kan fort gå flere lapper...

Beklager, det tenkte jeg ikke på :(
Vi har ett bra system, men det kunne vært mye mye bedre. Og alle burde få like sjanser uten å måtte tenke på økonomi som ett hinder...

Hva er det som bestemmer om man får hjelp av det offentlige eller ikke (med unntak av at man har brukt opp sine 3 sjanser)? :/ Trodde alle ufrivillig barnløse fikk hjelp om de trengte det.

Ei som er hormonell, og vil få ut noen tanker; Tre forsøk i det offentlige er egentlig veldig lite. Første forsøket går ofte til prøving og feiling av hormon doser og diverse, så skal man være heldig å få det til innen forsøkene er brukt opp. 15.000 i egenandel er overkommelig for de fleste. Når man nærmer seg både hundre tusen og tohundre tusen, så er det ikke alle som har mulighet. Jeg kan bli skikkelig sinna på systemet, men jeg vet samtidig at det er ikke en menneskerett å få barn. Vi er heldige som har muligheten til å gjennomføre ivf /icsi osv, men kunne ønske det var litt flere forsøk i det offentlige... Jeg leste en plass at regjeringen tok bort støtten en liten periode, fordi de ikke så at det var så stort behov. Mye av dette ligger jo i at temaet ikke blir så mye snakket om. De aller fleste holder utfordringene for seg selv, inkludert meg selv. Jeg har tenkt å være åpen om det dersom vi lykkes, eller har gitt opp prosessen.

Er dere åpne om det dere går gjennom? Jeg synes det er sååå vanskelig.

Systemet kunne vært bedre med både flere forsøk og kortere ventetid. Og når man ser bare på ventetiden så skjønner man at det er veldig stor pågang og behovet for støtte fra regjeringen er ekstremt viktig.

Vi er ikke veldig åpne om det nei. Min mamma har visst det hele tiden.
Etter første fersk-forsøk fortalte vi det til hans mamma også, det var utrolig deilig å få det ut.
Noen venner og kolleger vet, og det syns jeg er godt, for de backer oss og støtter når de vet vi er gjennom hormonbehandling (sjefen får ikke vite noe).
Mannen vil helst ikke at så mange skal vite, mens for min del kunne jeg skreket det ut til hele verden.

Jeg satte otrivelle forrige mandag.. Er det i morra testen burde være negativ ift den? Eller i dag? Testetøsa sliter med ventinga :D (gubben og forresten :P )

Ei som er hormonell, og vil få ut noen tanker; Tre forsøk i det offentlige er egentlig veldig lite. Første forsøket går ofte til prøving og feiling av hormon doser og diverse, så skal man være heldig å få det til innen forsøkene er brukt opp. 15.000 i egenandel er overkommelig for de fleste. Når man nærmer seg både hundre tusen og tohundre tusen, så er det ikke alle som har mulighet. Jeg kan bli skikkelig sinna på systemet, men jeg vet samtidig at det er ikke en menneskerett å få barn. Vi er heldige som har muligheten til å gjennomføre ivf /icsi osv, men kunne ønske det var litt flere forsøk i det offentlige... Jeg leste en plass at regjeringen tok bort støtten en liten periode, fordi de ikke så at det var så stort behov. Mye av dette ligger jo i at temaet ikke blir så mye snakket om. De aller fleste holder utfordringene for seg selv, inkludert meg selv. Jeg har tenkt å være åpen om det dersom vi lykkes, eller har gitt opp prosessen.

Kun fortalt det til tre av mine nærmeste venninner, mens samboer har ingen han har delt det med. Han som er "problemet" så han føler nok litt på det.. Selvom jeg tenker det hadde vært så fint for han å fått snakket om det. Men menn er så stae :p

I starten syntes jeg det var ekstremt vanskelig å være åpen. Begynte jo nesten å gråte bare jeg tenkte på situasjonen vi var i. Men heldigvis har jeg ei venninne som var gjennom ivf like før meg, og ei annen venninne hvor søsteren hadde vært gjennom det. Så valgte å betro meg til dem. Nå har det jo gått et år sid første forsøk, og det har blitt noen legetimer og fraværsdager fra jobb. Så nå har jeg sagt det til sjefen, noen kolleger og ei venninne til. Det er lettelse for hver person som får vite det, synes jeg. Alle er veldig forståelsesfulle. Men jeg har ennå ikke klart å si det til foreldrene våre, vet de ønsker at vi skal gi dem barnebarn over alt på jord, så jeg har virkelig ikke klart å si det, til tross for at jeg er nær dem. Men spørs jo hvor lenge vi kan holde på det. Har tross alt vært gift i et par år, har hus, faste jobber og katt, så når det ikke skjer noe på babyfronten begynner jo folk kanskje å legge sammen to og to snart.

Yes endelig !!! Nå hadde jeg 6 eggposer, 1 x 18, 2 x 17 og 3 x 11 xsmile2

Så da blir det siste dose med meopur og puregon i ettermiddag og ovitrielle i kveld :smiley-angelic003

Uttak på fredag :whacky011

Ny UL idag viste at eggposene fortsatt er litt små, legen ville vente med uttak til mandag for å få med de minste. Denne gangen går det tregt med eggene. Har jo byttet medisin. Legen mente at det er menopur som pleier å være treg.
Høyre Eggstokk var også synlig men hadde bare en eggpose som var stor nok.

Da blir det ovitrelle på lørdag, medisinfri dag på søndag, uttak mandag.
Innsett blir teknisk sett i juni, så får kanskje flytte videre der :) men skal følge med på begge gruppene :)

Back
Topp