Magemål

Babyklar89

Betatt av forumet
Når målte jordmor/lege magen deres første gang ?

Var inne til jordmor i dag, først gang den er målt.

Er i uke 28+6 og jeg skal inn om 2 uker å få målt den på nytt, tror hun syns den var litt liten:bored:


merket jeg ble litt nervøs og tankefull :(


Vet det er mye forskjellige str der ute men syns hun burde sagt noe mer en at jeg bare skulle inn om 2 uker igjen :shy:
 
Vanlig er jo rundt uke 23-25 første gang. Målinger av symfysen er ikke noe å bekymre deg masse over altså :Heartred selv om målingene er små, kan fortsatt baby være stor og omvendt :)
 
Målte første gang i uke 23 og skal måle om 3 dager og da er jeg 27+2.
 
Jeg har enda ikke fått målt, tror jordmor rett og slett glemte det på siste kontroll da hun tok frem målebåndet. Skal dit når jeg er 28+2, vil virkelig tro hun måler da.

Jeg tenker at hvis din jordmor hadde vært veldig bekymret for lite mål hadde hun ikke satt deg opp til ny time om to uker - tenk på alt som skjer med en baby i magen på to uker! Du hadde nok blitt henvist rett på sykehus for UL ved ordentlig bekymring. Kanskje hun bare vil følge ekstra med siden det er første måling, og hun ønsker å se om du følger din kurve? ❤️
Som sagt over her er ikke disse målene alene et svar på noe, bare en liten pekepinne. Vi bærer alle barna forskjellig, til og med forskjellige fra svangerskap til svangerskap også
 
Jeg skal ha en på sykehuset nå på fredag. Er veldig spent. Hadde en i uke 21 og da var jeg midt på kurven, :)
 
Jeg er blitt nervøs av disse magemålene alt. Målte vel første gang rundt uke 24. Da sa legen at symfysemålet var lavt. Så igjen nå i uke 28, og da var det bare såvidt gått opp, og havnet under hva som var «innafor» på skjemaet hennes. Men tilfeldigvis hadde vi privat UL i uke 27, og baby var så stor som han skal være og hadde fortsatt godt med plass inni magen.
Om dette med magemål er unødvendig synes jeg vi burde få slippe. Man har da nok bekymringer. Får inntrykk av at de tar mange dobbeltsjekker. Det er forsjåvidt fint med kontroll, men det hadde også vært fint med mer ro og mindre stress. Jeg liker ikke alle disse skjemaene og målene og blodtestene og sprøytene. Har blitt gravid med ivf og føler meg ferdig med å bli pirket i.
 
Magemålene er nok bare for å fange opp der det er større avvik og for å danne seg et større bilde av de svingningene som kan være innenfor normalen. Jeg har alltid fått høre fra alle folk rundt meg hvor stor jeg er, i den grad det sårer meg. Men jordmor kunne berolige meg med at jeg er helt innenfor normalen. Og det ville hun jo ikke kunne sagt hvis det ikke ble målt på alle :happy:

Jeg er derimot i risikosonen for at babyen ikke får nok plass pga en deformasjon på livmoren, og det skal sjekkes og følges opp med ul, så magemålet har ikke så mye å si på akkurat det.
 
Jeg gikk til både jordmor og fastlege med førstemann og den symfyse-kurven ble helt sikksakk, for de målte helt forskjellig. Så jeg tror du kan ta det helt med ro. :)
 
Jeg målte symfysemål hos jordmor 20+2 (24cm) og 25+2 (30cm).
Er gravid med tvillinger så det er mer å måle. ❤❤
Neste blir 29+2.

Med lillemor i fjor var ikke første mål før i uke 23/24. Fikk kul sent med henne.
 
I uke 24 hadde jeg 21 cm. Skal følges extra opp og mulig ultralyd hvis d fortsetter sånn. Veldig liten mage til å være normalvektig. (Er nr 5 og gikk gravid for 35 uker siden. )
 
Målte hos jm i uke 24 (helt gjennomsnittlig mål), så hos lege i uke 28 (noe lavere mål enn min kurve). Fikk høre at dersom symfysemålet neste gang ikke bedret seg måtte jeg inn til ul for kontroll. Dette har ført til i litt ekstra bekymring den siste uka...
 
Målte hos jm i uke 24 (helt gjennomsnittlig mål), så hos lege i uke 28 (noe lavere mål enn min kurve). Fikk høre at dersom symfysemålet neste gang ikke bedret seg måtte jeg inn til ul for kontroll. Dette har ført til i litt ekstra bekymring den siste uka...
Ikke noe å bekymre seg for altså :) Om det er forskjellige folk som måler så blir det som regel feilmålinger. Legen min målte meg i dag, viste myye lavere mål enn de har gjort på sykehuset, hos jordmoren min og det ultralyd viser. Jeg får tett oppfølging på sykehuset med ultralyd (for vekstestimering) og skal tilbake om 3 uker, blir heller småbekymra dersom det via ultralyd viser skikkelig avvik fra de andre gangene, men ikke så bekymra da sånne mål også ofte kan være ganske feil.
 
Målte hos jm i uke 24 (helt gjennomsnittlig mål), så hos lege i uke 28 (noe lavere mål enn min kurve). Fikk høre at dersom symfysemålet neste gang ikke bedret seg måtte jeg inn til ul for kontroll. Dette har ført til i litt ekstra bekymring den siste uka...

Både med storebror og lillebror har fastlegen og jordmor målt HELT forskjellig, så min "kurve" er helt sikk-sakk. Prikkene til fastlegen lager én kurve og kryssene til jordmor lager en helt annen.
 
Ikke noe å bekymre seg for altså :) Om det er forskjellige folk som måler så blir det som regel feilmålinger. Legen min målte meg i dag, viste myye lavere mål enn de har gjort på sykehuset, hos jordmoren min og det ultralyd viser. Jeg får tett oppfølging på sykehuset med ultralyd (for vekstestimering) og skal tilbake om 3 uker, blir heller småbekymra dersom det via ultralyd viser skikkelig avvik fra de andre gangene, men ikke så bekymra da sånne mål også ofte kan være ganske feil.

Godt å høre! Man tenker fort «hva om noe er galt..» og ser for seg det verste
 
Både med storebror og lillebror har fastlegen og jordmor målt HELT forskjellig, så min "kurve" er helt sikk-sakk. Prikkene til fastlegen lager én kurve og kryssene til jordmor lager en helt annen.

Lettelse å høre at dette er vanlig!
 
Godt å høre! Man tenker fort «hva om noe er galt..» og ser for seg det verste
Skjønner det, men stort sett er det bare filmålinger. Om det er skikkelig rar kurve eller veldig lave mål rundt uke 32/34, da skal de faktisk henvise deg til ultralyd på sykehuset for å få mål igjennom ultralyd. Så det går nok bra uansett :)
 
Da jeg var på kontroll og de skulle måle, hadde jordmor to studenter sammen med seg. Tenkte på denne tråden da. Hun lot de først måle, uten å si sine mål. Når begge hadde målt diskuterte de resultatene. Hun ene fikk 23 cm og hun andre 28 cm. De snakket en stund om det og jeg fikk med meg at jordmor ramset opp minst fem typiske feilkilder. Så lot hun de måle på nytt, samme med å ikke si sine mål - og jordmor selv målte. Alle endte da opp på nesten 25 cm. Så, jeg måtte faktisk spørre henne om hvorfor det er så viktig å følge SF mål når det kan være så store avvik i forhold til hvem som måler og hvordan man gjør det. Hun sa at i utgangspunktet skal samme personen måle, at det er noe de lærer på skolen. Enten legen eller JM, ikke begge. Da vil kurven vise hvis det er avvik, og at et SF mål alene ikke er indikasjon på noe :)
 
Var hos jordmor i går og var da uke 32+0 og målte 25 cm, hun sa det var ganske under normalen og jeg fått time til kontroll på sykehuset. Håper bare alt er bra.. Hun snakka om ulike grunner til at babyen kunne ha stoppet å vokse, men også at det kunne bare ha med hvordan barnet ligger i magen, -satser på det siste:shy:
 
Var hos jordmor i går og var da uke 32+0 og målte 25 cm, hun sa det var ganske under normalen og jeg fått time til kontroll på sykehuset. Håper bare alt er bra.. Hun snakka om ulike grunner til at babyen kunne ha stoppet å vokse, men også at det kunne bare ha med hvordan barnet ligger i magen, -satser på det siste:shy:
Det kan bli målt feil og altså, babyens stilling har også mye å si for målene. Så prøv å ikke bekymre deg og heller vær glad for at du får en ekstra kontroll på sykehuset :Heartred

Jeg var også 32+0 i går og ble målt til 31-32 cm. Hun måtte måle to ganger pga målet var så stort, men hun var sikker på at det var rett målt. Jeg får ekstra kontroller på sykehuset hver 3. uke (av andre årsaker) og der har de målt babyen til litt mindre enn gjennomsnittet ved hver ultralyd. Jeg skal dit igjen om under 2 uker, så blir spennende å se om han fortsatt er litt mindre enn gjennomsnittet, eller om han plutselig har vokst seg giga svær på så kort tid. Tviler sterkt på at han plutselig har blitt så stor, men vi får se.
 
Back
Topp