Mageleie og legging

Siljeh91

Forelsket i forumet
Matheo snur seg til min store fortvilelse rundt på magen om natta. Før la han ikke hode til siden, men det gjør han nå. Men er så redd for at det skal skje noe eller at han ligger med hode ned å sover:( sover kjempe dårlig selv pga dette her. Er det flere barn her som liker å sove på magen? Og bør jeg slappe mer av med tanke på det?
Og hvor lang tid bruker dere på legging? Vi bruker 30 min - 1,5 time, nå har han nettopp begynt på medisiner for refluks så håper dette blir bedre:)
 
Mini her sover på magen. Det har han gjort siden han kunne snu seg dit selv og jeg har aldri snudd han tilbake. Vet at han er sterk nok til å klare det selv om behovet skulle melde seg. Så jeg er helt rolig på det :) Når det gjelder legging så bruker vi 10-15 minutter, alt etter som hvor lenge han vil puppe før natta. Han blir lagt våken i sengen og sovner etter litt turning og skravling med seg selv :)
 
Eldste min sov på magen fra han var 7-8mnder, han kunne da snu seg både fra rygg til mage og fra mage til rygg, så helsesøster sa da at det ikke gjorde noe :)
 
Snuppa her begynte å ligge på magen samtidig som hun begynte å krabbe. Ligger på magen med bena under seg :p Hender hun ligger i fosterstilling mot siden også. HS sa at når de blir så store er det bare å la de ligge på magen, de snur seg selv.. Stresset til å begynne med, men nå lar jeg hun bare være.

Vi har veldig gode, innarbeidede rutiner på legging, så her går det kort tid. Bruker 10-15min på bleieskift, vask, pysj og litt nattasang, deretter legges hun for seg selv, og sovner som regel innen 5min. Hender vi må inn med sutten den første timen hvis hun mister den, men hun spytter den alltid ut når hun sovner skikkelig.
 
Min har sovet på magen siden han var 5mnd (er nå 8mnd). Har fortsatt til gode å se han snu seg over på rygg, men både krabber og reiser seg. Jeg fant fort ut at det var umulig å få han til å sove på rygg, så ga opp etter noen netter. De er jo så store og sterke nå :) Skulle selvfølgelig ønsket at han la hodet litt mer til siden, men er umulig å styre. Skal begynne med refluksmedisin her også, og er nok vanlig at de små med slike plager ikke vil ligge på rygg. Vi bruker også lang tid på legging de kveldene han ikke sovner ved brystet. Har dere også slitt med mye uro på natt? Her er jeg redd kjipe netter med mye plager har ført litt dårlige assosiasjoner til nattesoving. Han blir veldig urolig når han legges ihvertfall!
 
Last edited:
Min sover kun på magen! :)
Tror ikke du trenge å være urolig visst han klarer å snu hode å rulle på rygg igjen :)
 
Min er ikke så glad i å ligge på magen. Ligger helst på rygg med beina opp over sprinklene eller kosedyra :p bruker normalt 10-15 min på legging! En ganske fast rutine, men nå er det litt opp og ned pga masse tenner som kommer på rad og rekke :eek:
 
Min har sovet på magen siden han var 5mnd (er nå 8mnd). Har fortsatt til gode å se han snu seg over på rygg, men både krabber og reiser seg. Jeg fant fort ut at det var umulig å få han til å sove på rygg, så ga opp etter noen netter. De er jo så store og sterke nå :) Skulle selvfølgelig ønsket at han la hodet litt mer til siden, men er umulig å styre. Skal begynne med refluksmedisin her også, og er nok vanlig at de små med slike plager ikke vil ligge på rygg. Vi bruker også lang tid på legging de kveldene han ikke sovner ved brystet. Har dere også slitt med mye uro på natt? Her er jeg redd kjipe netter med mye plager har ført litt dårlige assosiasjoner til nattesoving. Han blir veldig urolig når han legges ihvertfall!
Ja, vi går på melkefritt itillegg, men har vært mye uro på natt. Han har skikkelig urolig søvn, og sover i en bananform med hode bøyd bakover hele natta. Skal på oppfølging på ahus om 1 uke:) nettene har faktisk blitt roligere etter 3 kvelder med medisin:) han har stille refluks, er det det din har også?
 
Ja, vi går på melkefritt itillegg, men har vært mye uro på natt. Han har skikkelig urolig søvn, og sover i en bananform med hode bøyd bakover hele natta. Skal på oppfølging på ahus om 1 uke:) nettene har faktisk blitt roligere etter 3 kvelder med medisin:) han har stille refluks, er det det din har også?

Melkefritt her også. Tror ikke han er allergisk, men er mtp å unngå å trigge en evt refluks. Vi har nemlig ikke fått noen diagnose, men mange får jo ikke utslag på ph-målingen til tross for at de har refluks. Gulpet helt ekstremt tidligere, det var som oppkast. Mistenker at det nå er blitt stille refluks istedet. Bananform her også, eller evt på mage da. Veldig urolig, våkner ofte og gråter mye på natt. Prøver å trappe ned på ammingen på natt, men han våkner fortsatt 5-10 ganger hver natt. Så bra at dere har bedring da :) Vi har fått resept på nexium, men kvier meg for å gi medisin uten diagnose. Tror vi skal prøve allikevel nå.
 
Her soves det både på rygg og mage igjennom natta. Det går fint.
Vi bruker ca 10-20 min på legging. Hun turner litt rundt i senga før hun slokner. Og hun vil gjerne ha en hånd å kose med.
Hvis det er en skikkelig trøblete kveld, hender det hun må ligge inntil meg for å finne roen, men for det meste sovner hun i sin egen seng.
Jeg gruer meg til hun begynner å reise seg opp, erfaringen min tilsier at den perioden blir tøffere ;-)
 
Melkefritt her også. Tror ikke han er allergisk, men er mtp å unngå å trigge en evt refluks. Vi har nemlig ikke fått noen diagnose, men mange får jo ikke utslag på ph-målingen til tross for at de har refluks. Gulpet helt ekstremt tidligere, det var som oppkast. Mistenker at det nå er blitt stille refluks istedet. Bananform her også, eller evt på mage da. Veldig urolig, våkner ofte og gråter mye på natt. Prøver å trappe ned på ammingen på natt, men han våkner fortsatt 5-10 ganger hver natt. Så bra at dere har bedring da :) Vi har fått resept på nexium, men kvier meg for å gi medisin uten diagnose. Tror vi skal prøve allikevel nå.
Vi får ikke pH måling fordi det gir for usikkert resultat. Fikk beskjed om at diagnose stilles ut ifra symptomer og hvis medisiner prøver. Vi gir omeprazol, jeg hadde prøvd medisiner hvis jeg var dere :) er du medlem av foreldre til barn med refluks på Facebook? Mye god hjelp der:)
 
Vi får ikke pH måling fordi det gir for usikkert resultat. Fikk beskjed om at diagnose stilles ut ifra symptomer og hvis medisiner prøver. Vi gir omeprazol, jeg hadde prøvd medisiner hvis jeg var dere :) er du medlem av foreldre til barn med refluks på Facebook? Mye god hjelp der:)

Kommer nok til å teste medisiner ja. Mulig det blir flere utredninger også. Er medlem i den gruppen ja :) Krysser fingrene for at bedringen fortsetter hos dere :)
 
Back
Topp