Mage allerede?

Fikk synlig mage i uke 7 denne gangen, fra uke 9 var det ikke vits å prøve å skjule det. Er slank ellers, så er bare den runde magen som stikker ut. De fleste på jobben turte å spørre fra uke 10 av, så var nok ingen tvil om hva det var. Dette er mitt andre svangerskap, 3 år siden sist graviditet, og da kom magen først så smått i uke 14.

Jeg føler meg bare tjukk. Nede der blæra bor har jeg fått en liten kul, men det er det bare jeg som tenker over. Magen ellers er blitt skikkelig deigete :facepalm: Er bare 9+4 i dag da så håper det kommer snart, men samtidig at jeg kan skjule det i en to måneders tid til,

Men, jeg forstår ikke hvordan man kan ha mage når fosteret er sånn mellom 3-5 cm og livmora er på størrelse med en forvokst appelsin? :p Det må jo være noe annet som vokser, er det tarmene? Jeg har fått "foodbaby"-mage - altså utpreget rundt navlen og ikke der nedi skambeinområdet hvor babyen jo faktisk ligger. Utvider tarmene seg? Og for de som har hatt babyer før, kjenner kroppen igjen lusa på gangen og begynner med omrokkering av tarmsystem for å gi plass? Eller er det utelukkende bare luft og ekstra vann / blod i kroppen som gjør at man ser 5mnd gravid ut? :p

I need science!

Eg har ein kul heilt nederst på magen.. viss eg trekker inn magen skikkelig kan eg kjenne livmora/kulen heilt nedi der.. Men skulle ikkje tru at den var stor nok til å lage mage på meg likevel. Eg og lurer på om det er tarmane som allereie no flytter seg, i takt med at livmora veks (og kanskje veks den fortare no som den nett har vore gravid). Uansett mykje luft i tillegg, så av og til er magen på linje med graviditetsmånad 5. Skikkelig kjedelig. Ser fram til skikkelig babykul. Det her er berre frustrerande. :bored::hilarious::D

Men, jeg forstår ikke hvordan man kan ha mage når fosteret er sånn mellom 3-5 cm og livmora er på størrelse med en forvokst appelsin? :p Det må jo være noe annet som vokser, er det tarmene? Jeg har fått "foodbaby"-mage - altså utpreget rundt navlen og ikke der nedi skambeinområdet hvor babyen jo faktisk ligger. Utvider tarmene seg? Og for de som har hatt babyer før, kjenner kroppen igjen lusa på gangen og begynner med omrokkering av tarmsystem for å gi plass? Eller er det utelukkende bare luft og ekstra vann / blod i kroppen som gjør at man ser 5mnd gravid ut? :p

I need science!
Jepp, alt det du skriver! Tarmene svulmer opp, fordøyelsen går iallefall dobbelt så tregt (om ikke ennå tregere) og alt flytter seg oppover. Dobbelt så tregt = mer mat i tarmsystemet til en hver tid. For ikke å snakke om oppblåst som følge av alt dette.
Toppen av min livmor er mellom skambenet og navlen nå, og der har jeg kjent den en stund (tredjegangs, og nå 13+3). Vanligvis ligger den jo nedenfor skambenet, og er ikke mulig å kjenne. Så jeg synes ikke det er rart i det henne tatt at magen har kommet allerede. :)
Jeg fikk mage tidlig med første også, ikke kjempemange da, men synlig liten kul nederst. Jeg husker ikke akkurat når, men det var ikke slik at min mage ikke poppet ut før uke 20. Det var mellom uke 12 og 16 en plass, og i uke 16 såg vi spark utenpå magen hvis jeg lå på ryggen (da bulte livmor ut:love7).

Jeg måtte sjekke nå, så la meg på rygg i senga og fant en hard kul rett under navlen (slik at toppen var ved navlen). Tok doppleren og fant hjertelyden akkurat der, rett nedenfor navlen! Så min livmor har flyttet seg godt opp nå:love7Tidligere har jeg kun funne hjertelyd mye lenger nede, og bare hørt tarmbevegelser så langt oppe ☺️

I need science!
Veldig mange er vel kanskje ganske oppblåste og får mage av den grunn? :happy:

Veldig mange er vel kanskje ganske oppblåste og får mage av den grunn? :happy:

Ja, det er min teori også, men tenker det må være noe science behind it all? :p I disse "folkeaksjonen mot at jorda er rundt" type strømninger i samfunnet så er det godt å forholde seg til fakta og vitenskap framfor synsing og "personlige teorier" :p

Var hos fastlegen på første kontroll denne uken. Fikk samme reaksjon som forrige svangerskap da hun skulle kjenne på livmoren... "oi, den var veldig tydelig og høyt oppe... du må da være mye lenger på vei!":joyful: Det ble ultralyd for å sjekke at det ikke var flere inni der:hilarious:

Var hos fastlegen på første kontroll denne uken. Fikk samme reaksjon som forrige svangerskap da hun skulle kjenne på livmoren... "oi, den var veldig tydelig og høyt oppe... du må da være mye lenger på vei!":joyful: Det ble ultralyd for å sjekke at det ikke var flere inni der:hilarious:
Hvor langt opp var livmoren? Og hvor langt på vei?

Jeg er 9+5 i dag og magen er veldig synlig nå! Har vel like stor mage nå som jeg hadde i uke 14-15 med førstemann :P

Bare på noen få dager føler jeg meg plutselug kjempetjukk. Som om hele magen fra rett under brystene og ned bare buler ut hele dagen :dead: ser ikke gravid ut syns jeg, mer sånn ødemaktig. Rund i fjeset å. Nå kan magen komme så det ikke er til å misforstå :wtf:

Har fått en grei kul nederst på magen. Vises best når jeg ligger. Kjenner de to som ligger i samme pose best - på høyre side rett under navlen. Den siste ligger langt nede, den kjenner jeg ikke så godt enda.

Vedlegg

• 7D64C571-4044-448C-B036-584279210629.jpeg
    7D64C571-4044-448C-B036-584279210629.jpeg
    68,7 KB · Visninger: 45
Stod i dusjen i dag, herremin, har jo fått skikkelig bollemage! Jeg er overrasket hvor høyt oppe den starter, langt over navelen allerede.. Hvor skal dette ende :bag:
Føler med deg :hilarious:

Har vært ganske oppblåst fram til uke 11-12, men nå de siste 4 dagene har jeg hatt en veldig tydelig liten kul nederst på magen
Familiemedlemmer har til og med kommentert på magekulen min❤️

Har +15-20 kg fra forrige svangerskap så er foreløpig bare tjukk:hilarious: hadde sikkert klart å skjule graviditeten i flere måneder enda, men skal på tul på lørdag og hvis alt står bra til da så skal noen nære venner få vite det siden vi skal i 30-årslag til en god venn og det er veldig mistenkelig at jeg ikke skal drikke. Familien får vite det uken etter i ettårsdagen til datteren vår.

Back
Topp