Madrassbeskytter, tisselaken, kvelningsfare ???

M-40417369

Andre møte med forumet
Hei folkens!
Hvordan har dere tenkt å gjøre det med madrass i senga til den lille? Jeg hadde tenkt å gjøre som en kollega; bruke tisselaken eller lignende for å beskytte madrassen mot lekkasjer ol, men da jeg spurte ei vi får låne seng av om hvordan de hadde gjort det, fikk jeg streng beskjed om at madrassbeskyttere og tisselaken er lufttette, og at det da er kvelningsfare hvis baby snur seg rundt og havner med ansiktet ned i madrassen. Ser at noe av det samme står rundt om kring på nett.
Men ærlig talt, hvor sannsynlig er det at dette skjer? Vil ikke ungen våkne og protestere dersom den har det ubehagelig?
På den andre siden ville det vært helt forferdelig om det skulle skje, bare fordi jeg ville beskytte madrassen mot uhell (har ikke akkurat råd til flere og internett sier at baby må ha ny madrass).

Skal ikke gå inn i rant-modus over alle skrekkscenarioene en utsettes for, gjerne i forbindelse med anskaffelse av utstyr, som resulterer i emosjonelle og økonomiske dilemma og angst, og spør heller:
Hva tenker dere?

Hei folkens!
Hvordan har dere tenkt å gjøre det med madrass i senga til den lille? Jeg hadde tenkt å gjøre som en kollega; bruke tisselaken eller lignende for å beskytte madrassen mot lekkasjer ol, men da jeg spurte ei vi får låne seng av om hvordan de hadde gjort det, fikk jeg streng beskjed om at madrassbeskyttere og tisselaken er lufttette, og at det da er kvelningsfare hvis baby snur seg rundt og havner med ansiktet ned i madrassen. Ser at noe av det samme står rundt om kring på nett.
Men ærlig talt, hvor sannsynlig er det at dette skjer? Vil ikke ungen våkne og protestere dersom den har det ubehagelig?
På den andre siden ville det vært helt forferdelig om det skulle skje, bare fordi jeg ville beskytte madrassen mot uhell (har ikke akkurat råd til flere og internett sier at baby må ha ny madrass).

Skal ikke gå inn i rant-modus over alle skrekkscenarioene en utsettes for, gjerne i forbindelse med anskaffelse av utstyr, som resulterer i emosjonelle og økonomiske dilemma og angst, og spør heller:
Hva tenker dere?
Sniker
Vi brukte tisselaken under laken, vi var våkne såpass ofte om natten likevel at det ikke utgjorde noe fare for oss, baby lå i bedsidecrib rett ved hodet mitt

Vi har brukt madrassbeskytter på alle 3, og kommer til å gjøre det på nr 4 også. Lammeskinn i sengen på vinteren.

Her samsov vi da, brukte aldri bedsidecriben, men jeg endte opp med å legge baby på et stort badehåndkle :) føler ikke lekkasje fra bleia var det store problemet, mer gulp etter amming. Tror jeg bare hadde reservehåndkle ved senga som jeg skiftet ut ved søl. Kom aldri noe igjennom lakenet. Hadde nok aldri turt å ha tisselaken, etter å ha sovet på det selv noen ganger og våknet helt klam på ryggen.

Har lurt litt på det her selv, men var ikke klar over det her med lufttett og kvelningsfare o_O Nå har jeg ikke kjent hvordan et sånt tisselaken føles ut da, hadde bare sett på det på nettet. Trodde madrassbeskytter var sånn som vi voksne har på overmadrassen, et sånt tynt trekk med strikker i hjørnene. Blir så forvirret av alle begrepene og produktene, og hva som man bør ha vs hva butikkene sier du skal ha..

Det er en fin og informativ artikkel her på Babyverden, med uttalelser fra LUB (Landsforeningen for uventet barnedød). Jeg tror absolutt man kan ta deres råd og veiledning seriøst, da de ikke har noen økonomiske motiver for å anbefale det ene eller det andre. Legger ved link nederst. Det finnes madrassbeskyttere som ikke er så tette som tisselaken. Det er jo forskjell på hvor stor mengde væske det kommer ut av en liten baby kontra en 2-3 åring som skal lære seg å slutte med bleie, så jeg tror ikke det er behov for 100% tett plastlaken til en baby.

Ikea har madrassbeskytter som ikke har plastikk under :) det har vi brukt. Og om vi vet at det går omgangssyke i barnehagen så legger jeg en engangskladd under lakenet ved hodeenden. Men det er som regel ikke en problemstilling før barnet er over et år og går i barnehagen.
Anbefaler veldig madrassbeskytter som ikke er lufttett fra ikea. Og i babytida holder det faktisk lenge med bare en gulpeklut under lakenet på bedside eller i foreldresenga om babyen sover der :) det er spm regel bare snakk om gulp, og evt litt tiss og drt er enkeltmålinger vaske.
I vår seng har vi madrassbeskytter oppå overmadrassen, men ikke lufttett type tisselaken. Den er tynnere og kan slenges inn i vaskemaskin og tar som regel der som skulle bli av flekker.
Og sånn ellers anbefaler jeg å Google trygt sovemiljø baby + LuB. Da får du råd som er basert på forskning og ikke tjener noen annen hensikt enn det beste for spedbarn (veldedig organisasjon uten kapitalistiske hensyn å ta). Om man innreder babyens sovemiljø etter det, har man typ gjort det lille man kan for å forhindre krybbedød - som igjen er veldig, veldig uvanlig og kan skje uansett hva man har og ikke i senga til babyen. Men for min del kjenner jeg at jeg har det bedre med å vite at man gjør det lille man kan.

Last edited:
Vi brukte ikke madrassbeskytter i senga til eldste før hak ble ganske stor. Tisselaken har vi, men ikke tatt i bruk. Har i stedet kjøpt to identiske madrasser så vi kan bytte ut om uhellet skulle være ute. Har aldri brukt kantbeskytter e.l. Eldste sov såpass rolig at vi brukte vogndyne fram til vi byttet til babydyne.

Vi brukte gulpeklut i vogge og vogn.

Takk for svar folkens:) I forlengelse av samme tema: dyne eller sånn dynepose?

Vi liker å ha det litt kjølig på soverommet, vil ikke baby bli kald på armene med dynepose? Men vil jo ikke at han skal få dyna over fjeset heller… selv om jeg håper og tror han vil protestere og vekke oss (er det naivt?)

Nå på vinteren bruker vi begge deler. Easygrow sovepose og dundyne over. Vi har det ganske kaldt på soverommene. Når hun var baby hadde vi bare et ullpledd over soveposen.

Takk for svar folkens:) I forlengelse av samme tema: dyne eller sånn dynepose?

Vi liker å ha det litt kjølig på soverommet, vil ikke baby bli kald på armene med dynepose? Men vil jo ikke at han skal få dyna over fjeset heller… selv om jeg håper og tror han vil protestere og vekke oss (er det naivt?)

Vi måtte dessverre skru opp temperaturen litt når babyen var veldig liten her, har det ellers kaldest mulig. Men med nyfødt fungerte det best om tempen lå på rundt 19 grader. Så ble ikke puppene og babyen ble for kalde om natten.
Men etter 6 mnd har vi det kaldere igjen. Da bruker våre ullpysj, sånn skikkelig varm ullfrottepysj fra nøstebarn og tjukk dundyne. Minste sover på soveskinn fra nøstebarn. Men den eldste brukte nattpose fra Easygrow og dyne over beina i tillegg, men ikke soveskinn. Såå det er mange muligheter :hilarious:

Noen som vet om denne madrassbeskytteren er lufttett eller ikke? :D Står det er 50%bomull og 50%polyester. Skulle til å skrive at tisselaken vel er 100%polyester, men når jeg googlet det nå så ser jeg at det ofte er 100%bomull el. i tisselaken, men at de har en belagt bakside.

Noen som vet om denne madrassbeskytteren er lufttett eller ikke? :D Står det er 50%bomull og 50%polyester. Skulle til å skrive at tisselaken vel er 100%polyester, men når jeg googlet det nå så ser jeg at det ofte er 100%bomull el. i tisselaken, men at de har en belagt bakside.

Godt spørsmål, polyester og andre syntetiske stoffer puster vel ikke så bra?
Men tisselakenet Barnas Hus selger er i 100% "bambus frotté" hva nå enn det er, PVC fri, Oeko-tex Standard 100, men så står det også "TPU vanntett under", som tydeligvis står for "Thermoplastic polyurethane", så faen ikke godt å si.. o_O Var den jeg vurderte å kjøpe, men kanskje den madrassbeskytteren er bedre å ha istedet da?

Godt spørsmål, polyester og andre syntetiske stoffer puster vel ikke så bra?
Men tisselakenet Barnas Hus selger er i 100% "bambus frotté" hva nå enn det er, PVC fri, Oeko-tex Standard 100, men så står det også "TPU vanntett under", som tydeligvis står for "Thermoplastic polyurethane", så faen ikke godt å si.. o_O Var den jeg vurderte å kjøpe, men kanskje den madrassbeskytteren er bedre å ha istedet da?
Har stått mellom de to vi også, men sannelig om jeg vet :smiley-ashamed004 Ikke så lett dette med kvelningsfare osv. Skjønner ikke at tisselaken skal kunne være i salg hvis det er en reell kvelningsfare?

Har stått mellom de to vi også, men sannelig om jeg vet :smiley-ashamed004 Ikke så lett dette med kvelningsfare osv. Skjønner ikke at tisselaken skal kunne være i salg hvis det er en reell kvelningsfare?

Er mange ting som er i salg som har ført til ulykker, så dessverre tenker ikke de som skal tjene penger på sikkerhet fremfor profitt, for eksempel kantbeskytter til sprinkelsenger. Det er forbudt i selge i usa nå (hvis jeg husker riktig), men vi henger litt etter.
Tisselaken som tett underside er ingen fare for store barn, de kan snu seg i søvne hvis de føler ubehag og ligger sjeldnere og puster ned i madrassen slik som spedbarn kan gjøre om de havner på siden eller når de etterhvert begynner å snu seg for å sove på magen. Sprinkelseng kan man jo fint bruke til 3 år, men et barn under 1 år oppfører seg annerledes i søvne enn et på 2 år :)
Jenta mi sover feks med dyne, og hun sparker den av eller drar den på seg i søvn ved behov. Mens da hun var 3 mnd ble hun bare liggende og kave om hun hadde fått dyna over hodet. Og ved 7 mnd kunne hun legge ansiktet ganske ned mot madrassen og ikke snu seg med en gang.
Jeg synes likevel det er greit å ha noen tette tisselaken i hus når de har blitt eldre. Da vi tok vekk bleie på natta med sønnen min, hadde jeg aller helst tisselaken som var helt tett i sprinkelsenga. Da var han dog 2,5 år, men brukte fremdeles sprinkelseng :)
Det blir for øvrig fortere klamt i ei seng med tett laken under, så her slenger jeg det bare på ved bleieslutt på natt eller når jeg forventer sykdom.

Er mange ting som er i salg som har ført til ulykker, så dessverre tenker ikke de som skal tjene penger på sikkerhet fremfor profitt, for eksempel kantbeskytter til sprinkelsenger. Det er forbudt i selge i usa nå (hvis jeg husker riktig), men vi henger litt etter.
Tisselaken som tett underside er ingen fare for store barn, de kan snu seg i søvne hvis de føler ubehag og ligger sjeldnere og puster ned i madrassen slik som spedbarn kan gjøre om de havner på siden eller når de etterhvert begynner å snu seg for å sove på magen. Sprinkelseng kan man jo fint bruke til 3 år, men et barn under 1 år oppfører seg annerledes i søvne enn et på 2 år :)
Jenta mi sover feks med dyne, og hun sparker den av eller drar den på seg i søvn ved behov. Mens da hun var 3 mnd ble hun bare liggende og kave om hun hadde fått dyna over hodet. Og ved 7 mnd kunne hun legge ansiktet ganske ned mot madrassen og ikke snu seg med en gang.
Jeg synes likevel det er greit å ha noen tette tisselaken i hus når de har blitt eldre. Da vi tok vekk bleie på natta med sønnen min, hadde jeg aller helst tisselaken som var helt tett i sprinkelsenga. Da var han dog 2,5 år, men brukte fremdeles sprinkelseng :)
Det blir for øvrig fortere klamt i ei seng med tett laken under, så her slenger jeg det bare på ved bleieslutt på natt eller når jeg forventer sykdom.
Takk for grundig svar! Er mye å tenke på som førstegangsfødende!
Skulle jo gjerne hatt noe for å beskytte madrassen med ved uhell. Har bedside crib, så de madrassbeskytterne fra ikea som du nevnte vil ikke passe. Derfor jeg tenkte på den madrassbeskyttelsen fra barnas hus som jeg la ved link på over. Men så vet jeg ikke om det at den inneholder 50% polyester gjør at den ikke er pustende :confused004 Kan kanskje spørre de på butikken, men står den kun er inne på nett.

Takk for grundig svar! Er mye å tenke på som førstegangsfødende!
Skulle jo gjerne hatt noe for å beskytte madrassen med ved uhell. Har bedside crib, så de madrassbeskytterne fra ikea som du nevnte vil ikke passe. Derfor jeg tenkte på den madrassbeskyttelsen fra barnas hus som jeg la ved link på over. Men så vet jeg ikke om det at den inneholder 50% polyester gjør at den ikke er pustende :confused004 Kan kanskje spørre de på butikken, men står den kun er inne på nett.

Ja, jeg vet faktisk ikke. Men babyene søler ofte ikke så mye det første halvåret når de er i bedside, så hvis du har et håndkle kan du også bare legge det under lakenet så vil det fange opp gulp og tiss før det går mer gjennom.
Vet ikke noe om laknene fra barnas hus men godt mulig noen av dem ikke er sånn helt tette også. :)
Det er sikkert litt varierende, men vi har bare hatt tisselekkasje noen få ganger på natt med begge ungene. Og aldri fått bæsj i senga, for de bæsjer liksom rett etter mat isåfall så det hører jeg og skifter med det samme. Men dette har sikkert folk ulike erfaringer på :) og vi har pleid å legg en stor gulpeklut under hodet til babyen, siden våre har bedrevet litt tilfeldig gulping gjennom døgnet.

Jeg klippet faktisk opp et tisselaken da mine var babyer. La det i en 20-30 cm stripe over madrassen der rumpa var. Da de var små kunne de uansett ikke rotere så mye at de havnet med ansiktet ned der. Da de ble større måtte faktisk begge bruke nattpose en stund, sånn som man fester i sidene, så de ikke kunne rotere så mye. Siden er de blitt så store at jeg ikke så helt den samme faren. Hadde vi funnet de mange ganger med hodet der det er tisselaken hadde vi nok fjernet det for sikkerhets skyld.

Jeg klippet faktisk opp et tisselaken da mine var babyer. La det i en 20-30 cm stripe over madrassen der rumpa var. Da de var små kunne de uansett ikke rotere så mye at de havnet med ansiktet ned der. Da de ble større måtte faktisk begge bruke nattpose en stund, sånn som man fester i sidene, så de ikke kunne rotere så mye. Siden er de blitt så store at jeg ikke så helt den samme faren. Hadde vi funnet de mange ganger med hodet der det er tisselaken hadde vi nok fjernet det for sikkerhets skyld.

Det var jo veldig lurt da :)

Sniker fra mars, siden jeg også står midt oppi mye soveplass-spørsmål nå og du virker å ha en del erfaring og gode råd rundt dette:angelic:

Vi har kjøpt bedsidecrib med sprinkler, og nå i ettertid lest som du sier at sengekant frarådes, og det samme gjelder egentlig med babynest i forhold til bruk i seng om natten når man ikke får fulgt med ganske kontinuerlig. Men har også hørt at man bør beskytte baby mot sprinklene så ikke de setter fast armer/ben der når man sover, så hva tenker du er best å gjøre i forhold til dette? Har du noen gode tips/råd for oss med bedside med sprinkler, som vil unngå at baby setter armer eller ben fast i sprinklene, men samtidig vil unngå kvelningsfare som sprinkelbeskytter/sengekant og babynest kan medføre? :shy:

Back
Topp