Madrass til baby

Jeg kan det ikke jeg heller, hehe. Men ser for meg at det er "løsningen", kan være god madrass, overmadrass og dyne gjør at man ikke trenger lammeskinn i sengen? Aner ikke.. Helt blåst på dette her :p


<3 29.12.14 <3
Ja, det kommer nok an på hvor varm baby er vil jeg tro. :) Lammeskinn skal vel kunne hjelpe til med å regulere temperaturen, men kan jo hende det blir altfor varmt. :p
 
Ja, det kommer nok an på hvor varm baby er vil jeg tro. :) Lammeskinn skal vel kunne hjelpe til med å regulere temperaturen, men kan jo hende det blir altfor varmt. :p
Lammeskinn har jeg bestilt privat til vogna, skal ikke ha voksipose :) tror vi bare må prøve oss frem når lille kommer ;)


<3 29.12.14 <3
 
Vi har aldri hatt lammeskinn. Hadde madrass og tisselaken på tvers midt på, så ikke det var ved ansiktet, og dyne. Holdt i massevis her:)
 
Når du kjøper madrass (og dyne) må du huske på å sjekke trekk materialet, dersom dette består av mesteparten polyester ville ikke jeg anbefalt å kjøpt den uansett innhold, den vil ikke puste noe særlig uansett.
Jeg har lært at kaldskum kan puste bra, men også ikke så vær obs på å spørr om dette! (det finnes noen cellevegger inni som kan hindre luften, men dersom disse veggene blir knuste under produksjon vil den puste.) Derimot tåler det mye trykk og avlaster godt.
Vil egentlig anbefale en madrass som har et lag med memoryskum øverst siden dette er både trykkavlastende og ergonomisk for baby, samtidig som det øker blodsirkulasjon! (og midden liker det ikke) :)

Overmadrass er ikke nødvendig til baby, men en tynn madrass beskytter er utrolig greit å ha!

hilsen godt kurset dyne/pute/sengeselger i over 4 år :)

hehe, da har jeg kopiert og limt inn kommentaren din i et word-dokument som jeg bruker for å holde litt oversikt over alt. Vi har ikke ordnet madrass og slik enda, så veldig informativt og lese. Tusen takk :D
 
hehe, da har jeg kopiert og limt inn kommentaren din i et word-dokument som jeg bruker for å holde litt oversikt over alt. Vi har ikke ordnet madrass og slik enda, så veldig informativt og lese. Tusen takk :D

å bare hyggelig :) Må bare spørre dersom du lurer på noe både om madrasser eller dyner og puter! :D
Det er jo en hel jungel av det! blir svimmel av mindre :p
 
Har dere noen erfaringer eller tanker om hvilken madrass dere skal bruke til babyen?

Vi kommer sikkert til å kjøpe sprinkelseng fra IKEA og bruke dundyne, men når det gjelder madrass er vi helt blanke.. Har lest at kaldskum-materiale er anbefalt siden de puster bedre, og at madrassen bør være økotex standard 100. Har sett på IKEA sine madrasser og noen dyrere varianter som Aerosleep (har sett på denne pakken http://www.jollyroom.no/produkter/aerosleep-madrass-pakke-elegance, litt dyrere, men man får kanskje det man betaler for? Får både madrass og overmadrass for 1700kr).

Hei,

Vet ikke om du fortsatt er her inne da det er en litt gammel tråd - men jeg sliter med de samme valgene selv og lurer på hva du endte opp med? Blir helt forvirret av at det er så mange madrasser å velge i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne :)

Eventuelt noen som kan liste opp her noen madrasser som er å få tak i nå som har økotex standard 100 og har alle egenskapene som er viktig for babyer? (Allergivennlig, pustende materialer osv.)
 
Hei,

Vet ikke om du fortsatt er her inne da det er en litt gammel tråd - men jeg sliter med de samme valgene selv og lurer på hva du endte opp med? Blir helt forvirret av at det er så mange madrasser å velge i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne :)

Eventuelt noen som kan liste opp her noen madrasser som er å få tak i nå som har økotex standard 100 og har alle egenskapene som er viktig for babyer? (Allergivennlig, pustende materialer osv.)
Hei! :) Endte opp med aerosleep og er VELDIG fornøyd! :) Ikke selve madrassen som er super her, men overmadrassen! Den puster (jeg puster like bra ned i madrassen som i fri luft) og om hun er uheldig og blir våt gjennom bleien på natten så blir ikke overmadrassen kald og våt (virker som at det trekker ned i bunnen) :) Det er også veldig enkelt og vaske overmadrassen og den tørker på null komma niks! :) Så jeg kommer til å kjøpe denne til alle fremtidige barn og :)
 
Hei! :) Endte opp med aerosleep og er VELDIG fornøyd! :) Ikke selve madrassen som er super her, men overmadrassen! Den puster (jeg puster like bra ned i madrassen som i fri luft) og om hun er uheldig og blir våt gjennom bleien på natten så blir ikke overmadrassen kald og våt (virker som at det trekker ned i bunnen) :) Det er også veldig enkelt og vaske overmadrassen og den tørker på null komma niks! :) Så jeg kommer til å kjøpe denne til alle fremtidige barn og :)

Tusen takk for svar :) Har hørt Aerosleep er veldig bra, men også veldig dyr - kanskje det går å ha en rimelig madrass under og heller investere i Aerosleep sin overmadrass siden det er den som er nærmest barnet uansett. Bruker du lakenet til Aerosleep også eller et vanlig laken? Har du hatt behov for tisselaken i tillegg eller vasker du bare overmadrassen? (Da trekker det ikke ned i madrassen under?)
 
Tusen takk for svar :) Har hørt Aerosleep er veldig bra, men også veldig dyr - kanskje det går å ha en rimelig madrass under og heller investere i Aerosleep sin overmadrass siden det er den som er nærmest barnet uansett. Bruker du lakenet til Aerosleep også eller et vanlig laken? Har du hatt behov for tisselaken i tillegg eller vasker du bare overmadrassen? (Da trekker det ikke ned i madrassen under?)
Kan sikkert ha en rimligere madrass under, men kjøper du en aerosleep pakke med madrass og overmadrass tro jeg ikke madrassen blir så dyr? Vi bruker aerosleep laken også for å ikke dekke over de gode egenskapene til overmadrassen :) Lakenet er også veldig mykt og godt, puster og trekker ikke til seg væske :) Har ikke brukt tisselaken og har ikke vært behov siden overmadrassen tørker så fort etter vask :) Ingenting går gjennom overmadrassen og ned i madrassen på grunn av overmadrassens egenskaper :) Den er virkelig helt fantastisk! :)
 
Kan sikkert ha en rimligere madrass under, men kjøper du en aerosleep pakke med madrass og overmadrass tro jeg ikke madrassen blir så dyr? Vi bruker aerosleep laken også for å ikke dekke over de gode egenskapene til overmadrassen :) Lakenet er også veldig mykt og godt, puster og trekker ikke til seg væske :) Har ikke brukt tisselaken og har ikke vært behov siden overmadrassen tørker så fort etter vask :) Ingenting går gjennom overmadrassen og ned i madrassen på grunn av overmadrassens egenskaper :) Den er virkelig helt fantastisk! :)

Tror nesten vi må gå for en slik, er det en sånn pakke dere kjøpte: http://lilleprinsen.no/epages/Lille...ectPath=/Shops/Lilleprinsen/Products/AM-EV120 ? Madrass og madrassbeskytter (er kanskje det samme som overmadrass?) Ser ut som det er den pakken som har madrass med kaldskum. Så får vi eventuelt kjøpe strekklaken i tillegg :)

Har dere også kjøpt spesialmadrass til vognen eller bruker dere bare det som følger med i vognen?
 
Tror nesten vi må gå for en slik, er det en sånn pakke dere kjøpte: http://lilleprinsen.no/epages/Lille...ectPath=/Shops/Lilleprinsen/Products/AM-EV120 ? Madrass og madrassbeskytter (er kanskje det samme som overmadrass?) Ser ut som det er den pakken som har madrass med kaldskum. Så får vi eventuelt kjøpe strekklaken i tillegg :)

Har dere også kjøpt spesialmadrass til vognen eller bruker dere bare det som følger med i vognen?
Jepp, den vi har! :) Brukte den madrassen som var i vognen :) Brukte uansett så mye greier i bunn (lammeskinn og pose) siden hun er desemberbaby :)
 
Jeg går nok for den fra Aerosleep selv, men her har dere litt info jeg fikk fra IKEA:

Angående øko tex standard og dette var svaret jeg fikk: "Säkerhet är största prioritet för IKEAS barnavdelning. Alla madrasser är designade och konstruerade för bästa möjliga komfort och säkerhet för spädbarn. Denna standarden som du efterfrågar är bara tillgänglig för somliga försäljningsmarknader. Våra standarder är i samma nivå och i många tilfällen strängare än de standarder som är fastställda för komersiellt bruk. Olika regioner i världen har olika krav, men vi följer de krav som är satt innom vår region."

Og her er hva de svarte av hva de anbefaler av sine madrasser:
"Våra mest populära babymadrasser och de som vi rekommenderar är är:

401-501-82 VYSSA SKÖNT. Denna är gjord av högelastisk polyeter, kaldskum. Denna är fast. Vi har fått god respons på denna från tidigare kunder. Detta är den enda madrassen som är lagad av kaldskum.

001-501-84 VYSSA SOMNAT. Denna är lagd av syntetlatex som ger bra sirkulation och rekommenderas om barnet har starka allergier.

Alla våra madrasser är allergivänliga.

Anledningen till att våra övermadrasser ska tvättas i 40 grader är att inmaten annars klumpas ihop vid tvättning i högre grader. 40 grader håller för att madrassen ska bli ren.

Madrasserna kan även kompleteras med 401-433-04 LEN madrassbeskyttelse som kan tvättas i 60 grader."
 
Back
Topp