Hei!
I går fikk jeg en liten blødning. I dag viste ultralyd ingen hjertelyd. Skulle vært i uke 17, men fosteret døde antakeligvis i uke 14. Skal få medisinsk abort i morgen, for kroppen ordner ikke opp selv. Har noen her vært gjennom dette. Gikk det bedre med deg/dereetter hvert? Hvordan opplevde du aborten på sykehuset? Dro du tilbake på jobb raskt? Sorg er jo ikke sykemeldingsgrunn, så regner med jeg ikke kan være borte lenge. Det er kanskje best å starte rutinene fort. Angrer på at jeg har delt det med så mange nå. Men jeg trodde jo det gikk så bra... Ble dere gravide igjen? Hvordan gikk det i så fall?
Hei, kondolerer så mye
så forferdelig. Jeg mistet babyen min i uke 18+5 for 6 uker siden, og er fortsatt sykemeldt. Begynner smått å tenke på å dra tilbake nå, men mange (og jeg) opplever at sorg tuller med hukommelse og konsentrasjon, så selvom det sies at det ikke er en sykemeldingsgrunn, så ordner gjerne dette seg. I starten var det så stort sjokk for meg, at jeg ikke tenkte klart nesten, men jeg trengte helt klart de første to/tre ukene hjemme, så krev en sykemelding hvis du føler for det.
Angående medisinsk abort: for meg skjedde det på sykehuset. Vi var der ett døgn under fødsel og ett døgn etter fødsel. Tror det kan variere hvor lang tid selve fødselen tar for den enkelte, jeg tok ikke mifegyn døgnet før(fordi jeg var redd for å starte fødsel hjemme), så for meg tok det 20 timer- men babyen var jo litt større og. Jeg merket at jeg gikk inn i en boble, der jeg ikke tok innover meg hva som hadde skjedd før etter han var født, bare fulgte beskjeder for å få fødselen gjennomført så fort som mulig. Men selve opplevelsen på sykehuset, og minnene derfra er nesten utelukkende gode fordi vi ble behandlet så utrolig bra- håper du får samme opplevelse.
Anbefaler deg veldig å holde babyen og ta bilder. Jeg hadde angret så ekstremt, og sikkert slitt veldig i ettertid hvis jeg ikke fikk skapt noen minner med ham eller se hvordan han så ut.
Jeg følte meg bedre igjen forrige uke (5 uker etter). Da begynte jeg å være med noen venner igjen. Møtte noen nære med en gang, men orket ikke være på større sosiale settinger før 5 uker etter. Nå går det bedre. Jeg har samtaler hos amathea og har fått en kontaktperson i LUB (begge deler anbefaler jeg deg, og begge deler er gratis). Er fortsatt trist, men sorgen tar ikke all plassen mer.
Og det at du angrer på at du fortalte det til så mange, vi tenkte også «typisk at alle vet det», men nå i ettertid har jeg bestemt meg for å fortelle om en ny graviditet samme sekund- fordi vi fikk så mye kjærlighet. For oss hjalp det å være ærlige om hva som hadde skjedd og hvor grusomt det var, og nå sitter jeg igjen med like mye kjærlighet som sorg, over alle som har vært så snille mot oss. Jeg er SÅ glad for at alle visste det nå, selvom jeg tenkte likt som deg først.
Jeg er ikke gravid enda, fikk første mens mandag, men skal prøve igjen så fort eggløsning kommer