Måtte ta ibux, men er gravid...

ZombiElla

Elsker forumet
Jeg er gravid, i uke 10+3.
Jeg skal rotfylle en tann, og har fått en midlertidig fylling.
I natt fikk jeg intens tannpine.. Prøvde med paracet, men funket ikke.
Så prøvde jeg med 200 mg ibux...uten effekt.

Endte med å ta til sammen 800 mg ibux, før smertene avtok, og jeg klarte å sove igjen.
Jeg vet at man ikke skal ta ibux når man er gravid, men jeg hadde ikke særlig valg...gjorde helt fryktelig vondt[:(]

Nå får jeg ikke time hos tannlegen før i morgen, da tannlegen er borte i dag.
Akkurat nå har jeg bare litt dunkende tannpine, ikke så vondt at jeg må ta smertestillende, men jeg vet jo ikke hvordan det blir resten av dagen og i natt.
Jeg bor på et øde sted, har ikke lappen, så er avhengig av buss for å komme meg noen vei.
Har to små, og minstemann er i barnehagen bare 3 dager i uken, så er avhengig av at hun er i b.hagen når jeg skal til tannlegen.
I tillegg har jeg sterk tannlegeangst, og har etter 10 år uten tannlegebesøk, klart å få såpass kontroll på angsten at jeg klarer å komme meg til tannlegen. Men da til den tannlegen jeg stoler på, ikke hvem som helst tannlege[:o]

Kan lille spiren i magen ta skade av at jeg tar ibux i to dager?
Er det bedre om jeg tar paralgin forte??

Det er ikke annbefalt med ibux under graviditet. MEN ring legevakten å hør med dem heller[:)] 

Tror det står at det ikke skal brukes de siste tre mnd av sv.skapet, men er ikke sikker. Går nok bra om det ikke blir en vane [;)]

ORIGINAL: Insolita

Det er ikke annbefalt med ibux under graviditet. MEN ring legevakten å hør med dem heller[:)] 

Jeg vet at man ikke skal ta ibux når man er gravid...men jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å la være[:(]
Ja, får vel ringe..

ORIGINAL: Lissyjane

Det er bedre g bruke paralgin forte. Det har nok gått bra. Er helst i det siste semesteret man ikke skal bruke det[:)]

Ååååhh..der ble jeg skikkelig lettet. Var redd det var skikkelig FY FY, og helt forferdelig at jeg tok det...[&:]
Blir så absolutt ikke noen vane...men må kanskje ta litt ibux i natt også. Men skal ringe rundt til familie/venner og høre om de har noen paralgin forte til låns.

Paralgin går i allefall greit.. Jeg ble innlagt på sykehuset og proppet full av paralgin forte i flere dager jeg ;)

paralgin forte er ikke så bra for tannpine, hjelper ikke så godt på det....det er ialelfall min erfaring...

ORIGINAL: mo9ka

Vet bare at man kan ta opptil full dose paracet. 1g*4 i døgnet ellernoesånt..

Paracet funker ikke på tannpinen min i det hele tatt..
Nå har det jo nettopp kommet ut at paracet ikke er så bra å ta likevel...pga at babyene da lettere kan få astma og allergier.
Litt usikker, men var noe i den dur!

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

Ville  nok ikke brukt ibux noe mer, men tvilsomt at det har skjedd noen skade.

Her er hva som står i felleskatalogen:

Kontraindikasjoner: Aktivt ulcus pepticum, gastrointestinal blødning. Tidligere gjentatte episoder (?2 påviste hendelser) med ulcus pepticum eller gastrointestinal blødning. Tidligere gastrointestinale blødninger eller sår ved bruk av NSAIDs. Overfølsomhet for ibuprofen. Skal ikke gis om acetylsalisylsyre eller andre ikke-steroide antiinflammatoriske midler har forårsaket astma, urticaria eller rhinitt. Alvorlig hjertesvikt og/eller nyresvikt (glomerulusfiltrasjon <30 ml/minutt). Graviditetens 3. trimester.

Kontraindikasjoner betyr at det under disse forutsetningene IKKE skal brukes.

du bør vel prøve å unngå det

jeg tok endel i begynnelsen av svangerskapet sist. Spiste ca10-15 sterke ibux iløpet av en uke. Jeg visste ikke da at jeg var gravid, men var ca 8 uker på vei. Sa dette til legen på første kontroll og hun sa at det ikke var noe problem, MEN jeg måtte ikke spise flere.

fikk du ikke resept på noe hos tannlegen?? [8|]
jeg rotfylte i uke 36, og fikk da resept på en bra smertestillende som ikke var skadelig for babyn.. husker ikke hva den het..
Fikk den etter selve rotfyllinga da, etter den midlertidige fyllinga tok jeg ingenting..

ORIGINAL: DaisyBø

fikk du ikke resept på noe hos tannlegen?? [8|]
jeg rotfylte i uke 36, og fikk da resept på en bra smertestillende som ikke var skadelig for babyn.. husker ikke hva den het..
Fikk den etter selve rotfyllinga da, etter den midlertidige fyllinga tok jeg ingenting..

Nå har jeg bare midlertidlig fylling. Er flere uker siden jeg fikk den.
Så har det plutselig begynt å gjøre vondt..vet ikke hvorfor, men må jo være noe galt.
Gleder meg så sinnsykt til å komme til tannlegen i morgen [:D] Takler ikke å ha tannpine[:'(]
Jeg har rotfyllt en tann for lenge siden, men fikk ingen smertestillende etterpå, hadde heller ikke behov for det da.

ORIGINAL: Insolita

I siste trimester ja, altså siste 3 mndr av svangerskapet er det ikke anbefalt. Selv har jeg tatt migrenemedisinen Imigran i begge mine svangerskap selv om man ikke skal det, har ikke hatt noe valg liksom, har gått bra heldigvis.

Nå viser det seg jo også at paracetbruk ikke er bra når man er gravid (og heller ikke til babyer de 6 første mndr av dems liv), det gir visstnok økt sjans for astma og allergi hos barnet, så da jeg leste det tenkte jeg på legen min som sa at jeg kunne spise så mye paracet jeg ville da jeg var gravid med førstemann. Brukte en del paracet men storebror har heldigvis verken astma eller allergi foreløpig, håper det holder seg slik også. [:-]

Står om det her:

http://www.side2.no/helse/article2974862.ece

Det går sikkert bra. Men er en grunn til at det frarådes! Så ville nok ikke tatt det noe mer hvis jeg var deg. Er vel bedre å ha vondt enn å ta noe som kan skade barnet!

Det er bedre med paralgin forte!!!!

Prøv paracet sammen med panodil. Det funket mye bedre enn paralgin forte på tannpine for min del hvertfall.

Back
Topp