Måtte ta ibux, men er gravid...

Om du er usikker på medisinbruk en annen gang, vil jeg absolutt anbefale deg å ringe legevakt f.eks før du tar noe. Det har sikkert gått bra, men jeg fikk beskjed om å ikke ta Ibux i 1. og 3. trimester. Nå ser jeg at felleskatalogen sier 3. trimester, så da er det sikkert riktig, men forhør deg ordentlig med medisinsk utdannet personell neste gang[;)]

ORIGINAL: Siljemor_82

Det går sikkert bra. Men er en grunn til at det frarådes! Så ville nok ikke tatt det noe mer hvis jeg var deg. Er vel bedre å ha vondt enn å ta noe som kan skade barnet!

Har du hatt skikkelig skikkelig tannpine før??
Det dundrer og banker i hele kjeven på den siden tanna står. Jeg hadde rett og slett klikket hvis jeg ikke hadde tatt smertestillende i natt.
Har to små unger å ta meg av også, så går ikke ann å ligge på sofaen og sutre hele dagen.
Jeg vil jo absolutt ikke skade barnet, men altså....AAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUU[:(]

Hvis du reiser på legevakta, så vil du få smertestillende der som holder til i morra. Sånn overlever du natten. Lykke til, tannverk er ett helvete[&:]

ORIGINAL: Lissyjane

Det går sikkert bra. Men er en grunn til at det frarådes! Så ville nok ikke tatt det noe mer hvis jeg var deg. Er vel bedre å ha vondt enn å ta noe som kan skade barnet!

Nei,ofte,så er det faktisk ikke det... Er en grunn til at noen gravide får smertestillende. Når man har intense smerter,så vil dette gå utover stressnivået i kroppen. Noe som heller ikke er hellig for barnet. Nå står det ganske greit at man ikke skal ta det i tredje trimester. Og hun er ikke noe langt på vei...

Om du har lest litt mer i felleskatalogen står det :

Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet.

Ergo, bør ikke brukes tidlig heller..
Hva angår panodil og paracet, så er det det samme. Virkestoffet er paracetamol i begge to. Paralgin forte er ikke spes effektivt mot tannsmerter, men er absolutt verdt et forsøk :) Bare ikke overskrid dosen :) Håper virkelig du slipper å ha vondt i natt, unner ingen å ha tannpine!

ORIGINAL: carpus

Prøv paracet sammen med panodil. Det funket mye bedre enn paralgin forte på tannpine for min del hvertfall.

Du vet at paracet og panodil er det samme? bare 2 ulike navn fordi det er 2 ulike produsenter...

ORIGINAL: Lissyjane

Nei,ofte,så er det faktisk ikke det... Er en grunn til at noen gravide får smertestillende. Når man har intense smerter,så vil dette gå utover stressnivået i kroppen. Noe som heller ikke er hellig for barnet. Nå står det ganske greit at man ikke skal ta det i tredje trimester. Og hun er ikke noe langt på vei...

Mener du at det ofte ikke er noen grunn til at medisiner frarådes i svskapet? Da tror jeg du tar feil. Grunnen til at noen likevel får klarsignal av lege er at risikoen for fosterskade er nøye vurdert opp i mot ulemper evnt sterke smerter osv kan gi mor. Noen mennesker har kroinske sykdommer som gjør at de må ha medisiner enten de er gravide eller ikke, det betyr ikke at de medisinene er spesielt heldige å ta. Men legen foretar en viss risiko-vurdering hos den enkelte..

ORIGINAL: Kidada

Prøv paracet sammen med panodil. Det funket mye bedre enn paralgin forte på tannpine for min del hvertfall.

Du vet at paracet og panodil er det samme? bare 2 ulike navn fordi det er 2 ulike produsenter...

Med andre ord funker det med 1 gram paracetamol for henne[8D]

Husker dette ble nevnt i forrige tannpinetråd også, og tenker med meg selv at det var noe i den tråden for noen dager siden om å ikke stole blindt på råd man får på nettet, hehe[;)]

ORIGINAL: Leilani

ORIGINAL: Kidada

Med andre ord funker det med 1 gram paracetamol for henne[8D]

Husker dette ble nevnt i forrige tannpinetråd også, og tenker med meg selv at det var noe i den tråden for noen dager siden om å ikke stole blindt på råd man får på nettet, hehe[;)]

Lenge leve placebo effekten [:D][:D]

ORIGINAL: Insolita

paralgin forte er ikke så bra for tannpine, hjelper ikke så godt på det....det er ialelfall min erfaring...

Har motsatt erfaring [;)]

Nå må det da ikke bli noe krangling om tannverken min [8D]

Jeg har i dag vært til tannlegen, på en sånn akutt time.
Han leste opp fra felleskatalogen, og sa at jeg selvfølgelig burde unngå ibux.
Men at i dette/slike tilfeller er det svært vanskelig å klare seg uten.
Han ville helst skrive ut ibux 600 mg, men for å være ekstra forsiktig kunne jeg om mulig prøve å holde meg til svakere doser.
Det var jo uansett ikke mange dagene det var snakk om.

Så nå har jeg ny time på fredag, da tanna skal ferdig rotfylles [:)][:D]
Får jeg store smerter i de neste dagene kommer jeg nok til å ta ibux.
Så får dere som mener jeg er dum, bare mene det[;)]
Kan tenke meg at om dere hadde like vondt, så hadde dere nok tatt ett par ibux dere også[;)]

Nå har jeg nesten ikke sovet på to netter, og har fått migrene [:o]
I natt SKAL jeg sove[:)][:)] med eller uten ibux[;)]

ORIGINAL: ZombiElla

Har du hatt skikkelig skikkelig tannpine før??
Det dundrer og banker i hele kjeven på den siden tanna står. Jeg hadde rett og slett klikket hvis jeg ikke hadde tatt smertestillende i natt.
Har to små unger å ta meg av også, så går ikke ann å ligge på sofaen og sutre hele dagen.
Jeg vil jo absolutt ikke skade barnet, men altså....AAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUU[:(]

Ja jeg har hatt skikkelig tannpine før. Jeg hadde også nyrebetennelse under svangerskapet, prøvde to antibiotika kurer, men ingen tok knekken på det. Kunne fått en som var sterkere, men det ble ikke rådet til dette når man var gravid. Så jeg gikk uten og slet med smerter i lang tid!
Jeg kunne ikke ikke leve med tanken på at det kunne ha skadet barnet mitt. Er sikkert sjelden det skjer noe, men den risikoen ville ikke jeg tatt!
Skjønner du har små og ta deg av, men uansett hadde ikke jeg gjort det! Men det er meg[;)]

Håper tannverket gir seg fort!! [:)] God bedring[:)]

Jeg forstår inderlig godt hva det vil si å ha sånn tannpine. Jeg nekta tannlegen å trekke en visdomstann mens jeg gikk gravid fordi jeg var livredd de smertene og det å ikke kunne ta Ibux. Jeg trakk en visdomstann før jeg ble gravid og der gikk det betennelse i såret etter tanna. Var grusomt vondt og jeg levde av paracet og ibux kombinert for å overleve. Paralgin forte stikkpiller hjalp ikke en dritt. Enda stikkpillene skal hjelpe fortere også fordi man tar det opp raskere i tarmen. Merka ikke en dritt og siden paralgin forte inneholder paracetamol tok jeg en ibux og da roa det seg endelig såpass at jeg greide å slappe av litt. Jeg fikk fortsatt ikke sove på grunn av smertene... men det ble såpass at jeg ikke satt og brølte og hoppa rundt. Jeg var nært ved å hoppe utfor verandaen så ille som det var bare for å få slutt på smertene... [&:] Fikk en heftig penicillin kur og det ble endelig bra tilslutt.

Det er ikke anbefalt å ta ibux i svangerskapet nei. Men i sånne tilfeller så forstår jeg godt at du putter i deg det. Det er tortur rett og slett med så intense smerter. Sikker på at det ikke er noe betennelse i det også siden du har så mye tannpine? Gjør det vondt å banke på tanna med en penn eller noe? Tannlegen har vel sjekka det... men hvis du merker at det gjør vondt å banke på tanna og at det hovner opp og blir varmt så ikke nøl med å ringe tannlegen. Er det betennelse så kan det ikke gjøres noe mer med tanna før betennelsen er behandlet. Bedøvelse fungerer ikke ordentlig når man har betennelse heller. Så er det betennelse må du ha en penicillin kur. Spør da om det er en som lille i magen tåler også. [;)]

Det beste for tannpine er 500mg paracet og 500 mg ibux.
Paracet og PF har ikke så god effekt alene for tannpine.

Men jeg kommer ikke til å ta ibux så lenge jeg er gravid, skadet nakken min i sommer og jeg tok ikke noe muskel avslappende, da hadde jeg heller vondt, og det var VONDT!![;)]

Men det valget er nesten opp til deg å ta[:)]
god bedring iallefall

ORIGINAL: Emsn

Paralgin går i allefall greit.. Jeg ble innlagt på sykehuset og proppet full av paralgin forte i flere dager jeg ;)

Da må jeg bare si en siste ting...:
Jeg har hatt flere operasjoner opp gjennom årene, jeg har hatt store bekkensmerter i over 4 år, keisersnitt, jeg har skader i begge knærne, ryggen verker intens, og så har jeg en høyrearm som ikke tåler en dritt før det begynner å verke.

Slike smerter takler jeg uten å ta smertestillende, men tannpine....au au au
Jeg takler det ikke, klikker helt!
Klarer ikke å fungere i det hele tatt.
Tannpine er for meg den verste smerten man kan ha...
Vet flere som mener det samme

Så jeg tar absolutt ikke ibux bare for ingenting, uansett om mange mener at de hadde klart seg helt uten smertestillende i samme situasjon[;)]

Jeg har hatt flere operasjoner opp gjennom årene, jeg har hatt store bekkensmerter i over 4 år, keisersnitt, jeg har skader i begge knærne, ryggen verker intens, og så har jeg en høyrearm som ikke tåler en dritt før det begynner å verke.

Så jeg tar absolutt ikke ibux bare for ingenting, uansett om mange mener at de hadde klart seg helt uten smertestillende i samme situasjon[;)]

Det er fint lite her i verden som er værre enn å ha hode-/tannpine! Så jeg forstår deg godt!
"Strengt nødvendig og i lave doser, av kort varighet" står det som du vet i Felleskatalogen, og jeg vil påstå at du er innenfor disse rammene med GOD margin!
God bedring og lykke til med rotfyllingen!

ORIGINAL: Pijah

Det er fint lite her i verden som er værre enn å ha hode-/tannpine! Så jeg forstår deg godt!
"Strengt nødvendig og i lave doser, av kort varighet" står det som du vet i Felleskatalogen, og jeg vil påstå at du er innenfor disse rammene med GOD margin!
God bedring og lykke til med rotfyllingen!

Takk[:D] Godt å høre at det er flere med god sunn fornuft der ute[;)]

Back
Topp