Måltider

Lobi91

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei :)
Som tittelen tilsier har jeg et spm om hvordan dere gjør det ved måltider, da særlig på farten. Her har vi siden i sommer gitt grøt til lunsj, middag og grøt til kvelds. Dette er veldig greit om vi bare er hjemme, men om vi er på trilletur eller gjør noe annet i perioden mellom 13 og 16 så er det vanskelig å få inn middag med et ok opphold frem til grøt. Eksempelvis, dette var matsalen i går:
Frokost, ca 7.30: melk
Lunsj, ca kl 11: grøt
Så var vi å trillet tur, og var ikke hjemme før kl var 16, da ble dette resten av matdagen:
«mellom måltid» ca kl 16.15: melk
Middag ca kl 17
Kvelds ca kl 18.30
«Mellom måltid» før natta, ca kl 19.45: melk
Da jeg ikke ammer lenger så er melk mme, og derfor litt utfordrende å gi på farten om vi ikke er i nærheten av en vask med varmt vann (bruker ferdigblandet mme på farten, og frøkna vil ha riktig temp på melken).
Dette ble et veldig langt og kronglete innlegg, men spørsmålet blir som følger: hvordan får dere matdagen til å gå opp når dere ikke er hjemme? Gårdagens matdag ble jo som dere ser veldig mye på veldig kort tid.

Og et spørsmål til. Pr nå spiser hun grøt samtidig som vi spiser middag. Men ønsker jo etter hvert at hun skal spise middag samtidig som oss. Hvordan får man da «presset inn» kveldsmat? Da vi jobber (en er i permisjon pt) er ikke middagen klar før tidligst 17.30, hun blir klargjort for sengen rundt 19.30, synes det blir veldig tett igjen med grøt og flaske mellom disse tidspunktene.

Takk på forhånd for alle innspill, og for at noen kanskje orket å lese hele innlegget :happy:

Trenger dere 4 måltider per dag da? Her greier de seg med 2-3 enn så lenge. Angående gårsdagen ville jeg slått sammen middag og kvelds til ett måltid. Generelt ville jeg droppet grøten til kvelds og heller gitt mme.

Jeg lager det meste av maten selv og fryser ned i isterninger. Så når vi er på farten tar jeg opp ett passende antall terninger og har på en boks og stapper i stelleveska. Så er maten tint når den skal spises.

Trenger dere 4 måltider per dag da? Her greier de seg med 2-3 enn så lenge. Angående gårsdagen ville jeg slått sammen middag og kvelds til ett måltid. Generelt ville jeg droppet grøten til kvelds og heller gitt mme.

Jeg lager det meste av maten selv og fryser ned i isterninger. Så når vi er på farten tar jeg opp ett passende antall terninger og har på en boks og stapper i stelleveska. Så er maten tint når den skal spises.
Nei, var kanskje litt misvisende. Hun får melk 3-4 ganger i døgnet, avhengig av om hun våkner på natt for mat. Ellers av fast føde får hun 2 grøtmåltider og et middagsmåltid :)

Det var lurt. Kunne forsåvidt gjort det selv, bare ikke fått meg til å gi middagsmat på trilletur.

Takk for innspill :)

Nei, var kanskje litt misvisende. Hun får melk 3-4 ganger i døgnet, avhengig av om hun våkner på natt for mat. Ellers av fast føde får hun 2 grøtmåltider og et middagsmåltid :)

Det var lurt. Kunne forsåvidt gjort det selv, bare ikke fått meg til å gi middagsmat på trilletur.

Takk for innspill :)
Det går seg til med den maten etterhvert :) Hvis du vil gi grøt på tur kan du ta med litt pulver i en boks og en termos med vann. Gjorde det mye med førstemann.

På farten gir jeg skive. Nå er dette mitt 3. barn. Så hele livet er jo ei eneste lang rutine. Men ho spiser skive til frokost hver dag. Deler den i 4 så spiser ho selv - veldig greit. Middag får ho hvis ho er våken. Sov tidligere ofte hvil midt i middagen, men nå sover ho 3 hviler og siste ca 17.30. Da rekker ho stortsett være med på vår middag. Spiser da det vi spiser, og om vi har mat jeg ikke ønsker å servere ho ennå, som fløtebaserte retter, Toro poser eller grandis får ho enn så lenge skive heller. Skal lage opp noen porsjoner med middag til ho å fryse ned til de dagene, men har ikke kommet så langt ennå. Til kvelds får ho grøt, ca 19.30. Men her legger ho seg ikke før 20.30-21.00. Legger jeg henne før står ho bare opp igjen. Å da er det gjort, for da vil ho ikke sove igjen før nærmere midnatt :facepalm:

Takk for innspill!:happy:

Det er lurt med skive, lett å få i vogna. Har ikke gitt skive enda, så det er vel greit å teste hjemme i stolen hennes noen ganger først. Når det gjelder middag, gir du biter eller moser du maten deres før du gir henne? Bare av nysgjerrighet :smiley-ashamed008 Har prøvd å gi litt biter av brokkoli, omelett, bananpannekaker + noe annet, men synes det er fryktelig skummelt, så foreløpig går det stort sett i most mat.
Uff, ja! Er nå nylig vi har kunne lagt før kl 20, hvis ikke sov hun bare 30 min (sover stort sett bare 30 min lurer på dagtido_O), men hun må våkne fra siste lur senest kl 17, for å legge før kl 20, hvis ikke blir legging langtekkelig.

Takk for innspill!:happy:

Det er lurt med skive, lett å få i vogna. Har ikke gitt skive enda, så det er vel greit å teste hjemme i stolen hennes noen ganger først. Når det gjelder middag, gir du biter eller moser du maten deres før du gir henne? Bare av nysgjerrighet :smiley-ashamed008 Har prøvd å gi litt biter av brokkoli, omelett, bananpannekaker + noe annet, men synes det er fryktelig skummelt, så foreløpig går det stort sett i most mat.
Uff, ja! Er nå nylig vi har kunne lagt før kl 20, hvis ikke sov hun bare 30 min (sover stort sett bare 30 min lurer på dagtido_O), men hun må våkne fra siste lur senest kl 17, for å legge før kl 20, hvis ikke blir legging langtekkelig.
Gir biter som er store nokk til at hun kan holde de selv. Så kvart skive, en brokkolibukett, en strimmel med kjøtt o.l. Koker harde ting mykt. Tar gjerne av til oss først og koker hennes noen minutt ekstra. Styrer unna veldig glatte ting som sklir ut av hånden. Noe moser jeg sammen, som gryter eller spagetti for eksempel, men moser med gaffel så er mye biter igjen. Så dypper jeg skjeen henne (bruker num num dips) så får ho den i hånda å spiser selv :D

Slenger inn et spm i denne tråden siden det gjelder mat, håper det går greit.
Jeg lagde opp en del gulrot- og potetmos til lillegutt forleden, og frøs det ned i flere middagsposjoner. Men samtlige fra fryseren skilte seg, så rett og slett ut som eggerøre både i kald og varm form. Så jeg kastet det. Hva har skjedd her? Skjønner at jeg har gjort noe feil et sted, men skjønner ikke hva. Tar gjerne mot råd og tips

Jeg lagde opp en del gulrot- og potetmos til lillegutt forleden, og frøs det ned i flere middagsposjoner. Men samtlige fra fryseren skilte seg, så rett og slett ut som eggerøre både i kald og varm form. Så jeg kastet det. Hva har skjedd her? Skjønner at jeg har gjort noe feil et sted, men skjønner ikke hva. Tar gjerne mot råd og tips
Helt i orden :)

Hvis jeg forstår deg rett så har dette skjedd her også. Og jeg troor det er poteten sin skyld, muligens stivelsen som reagerer når den blir fryst etter mossing/stavmiksing, uten at jeg har noe spesiell peiling (Har aldri fryst potet i noen form før nå). Jeg har likevel gitt det til baby, og ingen reaksjon på det. Så tror det skal være helt trygt å spise, bare litt rar konsistens. :happy:

Prøvde du å røre sammen etter du varmet opp igjen? Opplevd det samme med potet, men at den blir fin i konsistens når jeg rører i den etter oppvarming.

Prøvde du å røre sammen etter du varmet opp igjen? Opplevd det samme med potet, men at den blir fin i konsistens når jeg rører i den etter oppvarming.
Ja, rørte og rørte.. så forsto/forstår ikke helt hva som skjedde. Prøvd å fryse ned en ny vending så får se om den blir likedan eller ei etter oppvarming.

Når jeg er på farten gir jeg gjerne romtemperert middag eller grøt fra pose. Min har vært lite interessert i skive, så det har ikke vært mange bitene han har spist av det, men jeg skal jammen prøve å gi han en hel kvart skive i morgen og se om det funker bedre. Hva bruker dere som pålegg?
Og hvor mye mat kan man egentlig gi? Jeg har en stor plugg som gjerne sluker en porsjon grøt. Jeg har av og til gitt mer, men blir litt i tvil om det er innafor? Han er jo strengt tatt fornøyd, men gaper villig om jeg tilbyr mer. Men, han er som sagt stor, bruker 86 i klær selv om han bare er 7 mnd.

Back
Topp