Måltider

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Hva spiser deres små?
Her er en dag ca slik:
8-skive, yoghurt og vann
11-grøt, frukt eller skive
15-middag
18- grøt og neocate (allergimelk)
Drikker i tillegg mye vann ila dagen.

Last edited:
8 - Frokost i barnehagen (brødmat)
11 - Lunsj i barnehagen (Varmmat eller brødmat)
14 - Mellommåltid i barnehagen (frukt)
16 - Middag sammen med oss
18 - Grøt

Merker at han orker mindre om kvelden nå som han spiser mer på dagtid :)

6.30-grøt
7.30/8.00- frokost i bhg, brødskive/frukt/yoghurt
11-rundstykker med pålegg
14- frukt og rundstykker med pålegg
Mellom 15-17-middag med oss
18-grøt

Ca kl 6.30: frokost nr 1. Grøt eller brødskiver.
8.30, frokost nr 2. Brødmat, litt frukt, kanskje yoghurt. I helgene er det gjerne eggerøre, bønner o.l.
11.15, lunsj. Brødmat/havregrøt/varmmat (varmmat i bhg to dgr i uka, hjemme har vi ofte middagsrester til lunsj).
14.30. Frukt og gjerne en brødskive/noen ganger grøt.
17.30. Middag.

Tidligere har vi hatt det ca sånn:

06:30 - grøt
08:30 - 2 brødskiver (frokost i bhg)
11:30 - brødmat eller varmmat (lunsj i bhg)
14:30 - frukt og evt yoghurt (mellommåltid i bhg)
16:30-17:00 - middag
18:30 - grøt, kveldsmat
19:15 - 150 ml mme rett før leggetid

Drikker vann til alle måltid, evt melk til lunsj..

På sist kontroll lå han helt på øverste streken både på vekt- og lengdepercentilen, så vi fikk faktisk beskjed om å gi ham mindre mat:o
Nå gir vi bare en halv skive og en yoghurt eller smoothie med en gang han står opp, og mindre grøt til kvelds (han har pleid å få doble porsjoner grøt).

Tidligere har vi hatt det ca sånn:

06:30 - grøt
08:30 - 2 brødskiver (frokost i bhg)
11:30 - brødmat eller varmmat (lunsj i bhg)
14:30 - frukt og evt yoghurt (mellommåltid i bhg)
16:30-17:00 - middag
18:30 - grøt, kveldsmat
19:15 - 150 ml mme rett før leggetid

Drikker vann til alle måltid, evt melk til lunsj..

På sist kontroll lå han helt på øverste streken både på vekt- og lengdepercentilen, så vi fikk faktisk beskjed om å gi ham mindre mat:o
Nå gir vi bare en halv skive og en yoghurt eller smoothie med en gang han står opp, og mindre grøt til kvelds (han har pleid å få doble porsjoner grøt).
Merkelig at dere fikk den beskjeden :O Skal dere "slanke" ham? Men hvordan var grafen vekt delt på lengde? Det er jo den som er viktigst! Min gutt er også stor i vekst, men vekt delt på lengde er perfekt :)

06.45: Melk og litt brød
08.15: 1-2 skiver brød (barnehagen)
11.00: Brød og melk, varmmat fredager (barnehagen)
14.30: Frukt og litt brød om han er veldig sulten (barnehagen)
16.30-17.30: Middag (han får brød/polarbrød/lompe...etc. mens jeg lager mat om han er veldig sulten)
18.00: Melk

Merkelig at dere fikk den beskjeden :O Skal dere "slanke" ham? Men hvordan var grafen vekt delt på lengde? Det er jo den som er viktigst! Min gutt er også stor i vekst, men vekt delt på lengde er perfekt :)
Synes det var litt rart jeg også.. Fikk ikke akkurat beskjed om å slanke ham, men vi burde gi litt annen type mat til noen måltider.. F.eks trenger han ikke Nestlé-grøt (som har ekstra næring) til både frokost og kvelds, men vi kunne prøve å koke grøt selv på havregryn etc..
Vekt for lengde-grafen er egentlig grei, men han ligger jo litt høyt her også.. Hun mente vel helst at grafen burde bli litt slakere fremover, fremfor at den fortsetter oppover i samme tempo som før:p

Synes det var litt rart jeg også.. Fikk ikke akkurat beskjed om å slanke ham, men vi burde gi litt annen type mat til noen måltider.. F.eks trenger han ikke Nestlé-grøt (som har ekstra næring) til både frokost og kvelds, men vi kunne prøve å koke grøt selv på havregryn etc..
Vekt for lengde-grafen er egentlig grei, men han ligger jo litt høyt her også.. Hun mente vel helst at grafen burde bli litt slakere fremover, fremfor at den fortsetter oppover i samme tempo som før:p
Det er jo litt det de antyder, da.. Syns ikke noe om det. Høres ut om guttene våre er ganske like i størrelse, og her ble det bare sett på som positivt (spesielt ift. sykdom som kommer i bhg). Så ta det med en klype salt :P

7:00 Ammer før vi står opp, har aldri vært glad i vanlig mat tidlig på morgenen.
8:30 Frokost i barnehagen, 1-2 skiver
11:30 Lunsj i barnehagen, 1-2 skiver
14:30 Grøt, grove vafler el grønnsaksmos hjemme
17:00 Middag
19:00 Skive eller grøt til kvelds.

0630 Ammer før vi står opp
0700 frokost: Halv skive hjemmelaget brød m pålegg, eller gresk yoghurt naturell, litt frukt
1100 smoothie før lur
1230 lunsj, i dag ble det stekt ris m egg og en yoghurt
1600 pupp + middag. I dag spaghetti og tomatsaus på ferske tomater
1830 grøt
1900 pupp før legging

En amming i 0100-tiden ca

Går ikke i barnehage: pappaen er hjemme og jeg jobber. :)

Back
Topp