Må man ha vognpose?

Katti

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Ja, spørsmålet står over :) kan man klare seg med dyne og tepper, eller er vognpose et "must"? Tenker spesielt siden babyen kommer i januar?? Er det noe man eventuelt kan vente med å kjøpe for å se hvordan det går?

Klart man kan. Men jeg personlig likte pose bedre enn dyne, uten at jeg egentlig kan si hvorfor. Ble bare sånn. :)

Jeg føler pose isolerer mer. Det er lunt å godt. Unngår trekk fra sidene eller under. Så jeg foretrekker egentlig pose hele året :P så her har jeg alt kjøpt pose til babyen.

Vi bruker pose. Da kan man løfte babyen opp og ned fra vognen uten at det blir kaldt, og så blir det ikke trekk fra sidene, og de klarer heller ikke å sparke av seg posen.

Jeg føler pose isolerer mer. Det er lunt å godt. Unngår trekk fra sidene eller under. Så jeg foretrekker egentlig pose hele året :p så her har jeg alt kjøpt pose til babyen.

Mhm, vi brukte vognpose om natta også ganske mye i begynnelsen, for jeg syns ikke det ble lunt med teppet, følte det lå mer "oppå" enn rundt henne, og da kunne vi lettere prøve å flytte henne mellom vår seng og sin egen, samt at jeg ikke var redd hun skulle komme utenfor dyna om natta.

Vi brukte vognpose til førstemann og kommer til å bruke denne gangen. Har en følelse av at dynene "slår seg" og blir rå ved å ta de ut og inn, og posen holder mer på varmen.

Med de to eldste som er født i november og februar brukte vi saueskinn, rørospledd og dyne deres første vognvinter. Kjøpte pose til høsten etter i stedet. Med minste som er født i juli brukte vi pose fra sesongen krevde det, men da hadde han allerede begynt å sove fast dupp ute når det ble kaldt. Nå får vi se an tror jeg. Har en strikket bilpose jeg tenkte å bruke i bilen, også fikk vi en bilpose fra voksi av et vennepar, så jeg tror jeg tar den i vogna

Her var det mange alternativer jeg ikke hadde tenkt på! :) virker som om det går greit med dyne og pledd, men er mer praktisk og lettere å få det til å funke med pose?

Her var det mange alternativer jeg ikke hadde tenkt på! :) virker som om det går greit med dyne og pledd, men er mer praktisk og lettere å få det til å funke med pose?

Posen er i alle fall veldig anvendelig, syns jeg. :) Og sånne store som voksi kan jo brukes opp til tre vintersesonger, og også ellers i året også alt etter hvor man bor og hvor stor ungen er :)

Vi arvet både en pent brukt voksipose, og en dunpose. Den i dun brukte vi som sovepose hos svigers. En annen fin ting med vognpose til nattsoving er at det føltes litt tryggere ved samsoving, syns hun ble litt mer beskyttet da. :p

Når barnet blir større er det gjerne et must med vognpose, så kan like gjerne ha det fra start tenker jeg. Jeg har en som kan forlenges, passer til baby, men med forlenger er den stor nok til selv 3-åringen min

Sier meg også enig i at vognpose er lettest å best, ihvertfall med januar baby. Kjøper du en skikkelig en, har du den i mange år fremover, greit å ha i sovevogn i barnehage og, her sover alle unger ute hele året...

Selv synes jeg det er mere praktisk med pose + det virker varmere og lunere. Og til neste høst/vinter er barna så store at at de bruker sportsvogn/sittedelen i vogna, og da synes jeg at pledd og tepper sklir ned i løpet av 5 minutter så går bare å drar i de om jeg har vært på tur, har brukt det ett par ganger om posen har vært gjenglemt hos besteforeldre og det synes jeg personlig er noe herk ;)

Posen er i alle fall veldig anvendelig, syns jeg. :) Og sånne store som voksi kan jo brukes opp til tre vintersesonger, og også ellers i året også alt etter hvor man bor og hvor stor ungen er :)

Vi arvet både en pent brukt voksipose, og en dunpose. Den i dun brukte vi som sovepose hos svigers. En annen fin ting med vognpose til nattsoving er at det føltes litt tryggere ved samsoving, syns hun ble litt mer beskyttet da. :p

OK! Høres jo bra ut da! :) vi har lyst på bugaboo buffalo-vognen, og har skjønt det slik at voksiposene ikke passer så godt i dem? Er posene til bugaboo mindre enn voksi slik at de varer kortere?

Sist hadde eg lammeskinn i bunn og dyne. Han hadde også alltid strikket ull telle rundt seg. Det holdt veldig godt på varmen. Kommer nok til å gjøre det samme denne gangen.

OK! Høres jo bra ut da! :) vi har lyst på bugaboo buffalo-vognen, og har skjønt det slik at voksiposene ikke passer så godt i dem? Er posene til bugaboo mindre enn voksi slik at de varer kortere?

Det har jeg ikke aaaanelse om :p håper noen kan svare deg :)

Min forrige ble født i februar. Hadde lammeskinn i bunn med dyne over. Var det ekstra kaldt brukte jeg kosedress på den lille. Vognpose begynte vi å bruke når babyen ikke er i bagdelen. Så du kan jo vurdere om du trenger, når den tid kommer. Men hvis den lille skal på tur ute, det er kaldt og den lille gjerne sover så er det kjekt med vognpose. Men man kan alltids kjøpe brukt :)

Har jobbet i barnehage i mange år og kunne ikke tenkt meg noe annet enn vognpose. Blir ikke det samme med dyne og en haug med pledd. :happy:
Absolutt et must fra min side når ungen skal sove ute om vinteren.

Har ei jente født i Januar fra før, og vi hadde ikke pose til henne. Hverken i vognen eller i bilstolen.

Brukte saueskinn i vognen, brukte et tynt ullteppe innerst og dyne ytterst. Hun var en veldig varm baby, og følte det var lettere å regulere varmen på den måten. Brukte også ofte bare ullbody/sokker + det tynne ullteppet om natta de første mnd.

Kjøpte pose når hun begynte i barnehagen, men kjøpte da en stor en, som hun brukte i godt over 2 år :)

Back
Topp