Jeg tror sånn egentlig at så lenge baby har det bra, så er det bedre at man ikke har epidural. Epidural kan øke sjansen for ineffektive rier og vakuum/tangforløsning, spesielt hos førstegangsfødende. Det skjedde definitivt hos meg
og på toppen av det hele synes jeg bare epiduralen smertelindret typ 20%, fikk absolutt ikke slappet av og pustet meg gjennom alle rier fra start til slutt. I motsetning til hun over her da, så kjente jeg ingenting av hverken klipp eller vakuumopplegget
Jeg hadde detfor bestemt meg for at jeg ikke ville ha epidural neste gang, også igangsatt. Lege Fant ut etter at jeg var i aktiv fødsel at baby overraskende nok lå i seteleie. Så da turte jeg ikke annet enn å si ja til epidural, i tilfelle de plutselig måtte ta et hasteks. Men de sa at de ikke ville tvinge meg til epidural, bare at det var anbefalt ved sete. Jeg følte veldig på å «gamble» litt ved å forsøke vaginal fødsel, så ville hvertfall ha muligheten til raskt å ta et ks. Opplevede akkurat det samme igjen - veldig lite smertelindrende effekt av epiduralen. Men, den fødselen gikk ganske raskt og jeg mistet aldri kontroll, da synes jeg det var overkommelig.
Uansett - hør bare med jordmor så får du et helt klart svar. Det er ikke egentlig kjempehøy risiko for keisersnitt som igangsatt flergangsfødende, det er noe høyere risk når man setter igang førstegangs.