Lyst påå..

Hjelper ingenting at det er vakumpakket når det er spekemat. Spekemat er hverken kokt eller stekt, så derfor det kan inneholde de skumle bakteriene. MEN dersom den blir dypfryst i mer enn 24 timer så kan du nyte den med god samvittighet :D

Du kan jo steike de litt i ovnen? Er det ikke 15 sek over 78 grader eller noe, så er det ok? Må googles, men skal gå :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Denne samtalen her pleier aldri å gå noen vei :p alle sier forskjellig. Jeg holder meg borte for sikkerhets skyld. Er bare 9 måneder ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hjelper ingenting at det er vakumpakket når det er spekemat. Spekemat er hverken kokt eller stekt, så derfor det kan inneholde de skumle bakteriene. MEN dersom den blir dypfryst i mer enn 24 timer så kan du nyte den med god samvittighet :D
Visstnok ikke alt farlig som dør ved frysing..

Men enig med de som sier at denne diskusjonen aldri ender med en konklusjon. Jeg holder med til helsedirektoratet sine anbefalinger uansett. :)

Frysing hjelper ikke. Kun varmebehandling som tar de skumle bakteriene...

Sent from my iPhone using BV Forum

Må si meg heelt uenig med de som sier at spekemat er ok. Det er bare tull. Kjøttet er rått kjøtt og kan(dog sjeldent) inneholde bakterier som er farlige for fosteret. Frysebehandling hjelper IKKE, kun varmebehandling.

Det er vanlig kjøttpålegg (type skinke) man skal passe på å spise godt innenfor dato og helst like etter pakken er åpnet.

Husker helsesøster sa til meg: salami er ok men fårepølse er ikke. Hvor er logikken i det?? Bare tull!

Virker kanskje litt krass her - ikke meningen det altså :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Last edited:
Er på ferie og gleder meg til å komme hjem til grovskive med norvegia ! Blir lenge til jeg spiser baguette og en pomfritt igjen ! iiik :-)

15 Mars 2015

toxoplamose bakterier blir nedbrutt ved frysing jo! Kan dere ellers fortelle meg hvorfor jeg fikk lov av jordmødrene og overlegene på sykehuset til å spise det mannen min hadde med til meg (fryst lengre enn 24 timer) på føden når jeg var innlagt på føden fra uke 28 og utover? Jeg var innlagt med hyperemesis og truende fødsel, og det eneste jeg hadde lyst på av mat trodde jeg at jeg ikke kunne spise, og i en samtale med overlegene på sykehuset så spurte de meg om det ikke var noe slags mat jeg kunne prøve å få i meg, og når jeg sa hva jeg ville ha, men ikke turte spise forklarte de meg nøye at det kan du spise om mannen min dypfryste det før jeg fikk det!!

Last edited:
Kjøtt
I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C.

Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma.

Oppskåret kjøttpålegg kan forurenses med listeria ved selve sliceprosessen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria og bakterien kan vokse i produktet, kan antallet bakterier nå skadelig nivåer. Derfor bør gravide spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Toxoplasma kan trolig overleve i kjøtt som graves, spekes eller kaldrøkes. Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt.

Dersom råvarene til spekematen er frosset inn før produksjon, vil det ikke være noen fare for toxoplasmasmitte. Om råvarene har vært frosset eller ikke, vil variere fra produkt til produkt, men produsentene vil kunne gi opplysninger om dette.

Fårepølse og røykelaks. Elsker røykelaks. Og kaldrøykt makrell på skiven. Holder meg unna alt for å være sikker, men kipt ja :(

Så betyr det at man faktisk kan spise spekemat dersom man fryser den først????:D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hmm.. Rart at det er sånn at noen mener ditt og datt.. Burde stå en plass hva som faktisk er tilfelle da :P

Jeg savner salami og roastbeef.

Bomma kraftig første svangerskap og spiste salami etter at den hadde vært fryst. Vet jo nå at d var teit da..

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp