Lungebetennelse?

TLC2016

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Jeg har vært litt forkjølet de siste dagene, men jeg våknet kl 01:30 i natt med en sår, vond følelse i brystet. Litt hoste. Bare "akutt øvre luftveisinfeksjon" som må få gå sin gang, eller bør jeg kontakte lege? Jeg leste på nettet at lungebetennelse ofte bare må få gå sin gang og at det går over på 1-3 uker. Men jeg vet ikke om jeg orker det nå så tett oppi termin. Jeg må jo ta meg av to unger alene og...

Men er det hysterisk å ringe legen i morgen?

Kom deg til lege, om ikke han kan hjelpe deg så har du vært der i steden for å gå å lure og angre på du ikke har vært der.

du kommer bare til å gå å tenke at du skulle ha ringt når det startet, det hadde ihvertfall jeg gjort.

Lykke til, kjedlig å bli syk så nært termin.

Jeg har vært litt forkjølet de siste dagene, men jeg våknet kl 01:30 i natt med en sår, vond følelse i brystet. Litt hoste. Bare "akutt øvre luftveisinfeksjon" som må få gå sin gang, eller bør jeg kontakte lege? Jeg leste på nettet at lungebetennelse ofte bare må få gå sin gang og at det går over på 1-3 uker. Men jeg vet ikke om jeg orker det nå så tett oppi termin. Jeg må jo ta meg av to unger alene og...

Men er det hysterisk å ringe legen i morgen?
Har du lungebetennelse får du også sterk feber etterhvert. Det er også veldig alvorlig å ha lungebetennelse og må behandles så raskt som mulig med antibiotika! Jeg ville tatt turen til legen hvis det er det du tror det er. Da tar de nok en crp test på deg. Men man kan jo ha vondt i brystet ved vanlig forkjølelse også.. Men får du feber så ville jeg ringt!!

Take it from someone who knows!!

Takk for svar, begge to :). Jeg har ikke feber, nei. Var ganske vondt i natt, men bedre nå. Heldigvis kommer mannen hjem i kveld, så da skal jeg holde senga og ta det helt med ro. Jeg tror jeg ser det litt an over helga. Frister lite å sitte på venterommet hos legen og styre når jeg sannsynligvis får beskjed om at det er virus og at det bare må få gå sin gang. Men hvis allmenntilstanden blir dårlig og jeg får feber skal jeg ringe.

Om det må gå sin gang eller om du kan få medisiner er avhengig av om lungebetennelsen er bakteriell eller ikke. Er det virusinfeksjon får du ikke antibiotika, men er den bakteriell så får du antibiotika. Ta en tur til legen :)

Har du lungebetennelse får du også sterk feber etterhvert. Det er også veldig alvorlig å ha lungebetennelse og må behandles så raskt som mulig med antibiotika! Jeg ville tatt turen til legen hvis det er det du tror det er. Da tar de nok en crp test på deg. Men man kan jo ha vondt i brystet ved vanlig forkjølelse også.. Men får du feber så ville jeg ringt!!

Take it from someone who knows!!

Det er ikke helt sant at du må få høg feber. Den finnes en lungebetennelsevariant som heter stille/atypisk lungebetennelse (mykoplasma). Har man denne trenger man ikke nødvendigvis få feber. Har hatt den selv.

Det er ikke helt sant at du må få høg feber. Den finnes en lungebetennelsevariant som heter stille/atypisk lungebetennelse (mykoplasma). Har man denne trenger man ikke nødvendigvis få feber. Har hatt den selv.
Ok, det stemmer sikkert. Jeg har nemlig en mann som har hatt noen runder med heavy lungebetennelse og alltid fått høy feber og vært utrolig dårlig form.... Men da finnes det flere typer tydeligvis! :)

Ok, det stemmer sikkert. Jeg har nemlig en mann som har hatt noen runder med heavy lungebetennelse og alltid fått høy feber og vært utrolig dårlig form.... Men da finnes det flere typer tydeligvis! :)

Ja -den "vanlige" formen for lungebetennelse gir høy feber! Så det er helt rett! :) :)
Men så finnes det en annen type lungebetennelse som kommer av en annen bakterie som heter mykoplasma, og det er et mye mildere sykdomsforløp - derfor går mange med det uten å dra til legen.

Sniker fra august. Jeg hadde lungebetennelse i sommer, og da kom feberen som kastet på meg. Jeg var i fin form på formiddagen og var hos frisøren og på kafé. Kom hjem og begynte å småfryse, og da gikk det maks en halvtime til jeg lå med skikkelige frostanfall og heavy feber. Så da var det bare å komme seg til lege. Jeg fikk penicillin. Råder deg til å gå til legen hvis du føler deg skikkelig dårlig.

Back
Topp