Luksusfellen

Orker nesten aldri å se en hel episode, men fem minutter Luksusfellen er et ypperlig "feel good about myself"-program.
Sleng på fem minutter "Extreme hoarders" eller en eller annen versjon av "Du er hva du spiser" eller hva det nå heter, og jeg føler meg SÅÅÅ økonomisk, huslig og fornuftig. :D

Når det når et visst punkt slutter man bare å åpne brevene, og da eskalerer det ganske fort.
Jeg har selv vært innom økonomiske problemer mm, men klarte å rydde opp selv.
Det er ekstremt tungt, men når man mer eller mindre blir kastet ut som 18-åring, og ikke har lært å ta vare på seg selv er det ikke så vanskelig å havne i uføret. Når man er vant til inkassokrav gjennom oppveksten lærer man heller ikke at regninger faktisk bør betales på forfall.

Fikk et lite behov for å forklare meg litt mer etter å ha lest innlegget ditt, da jeg ser mitt svar kan tolkes litt krast..

De som gir meg høyt blodtrykk er de som oppdrar 3 barn og har passert 40 år. Som tar opp kredittkort etter kredittkort og ikke har noen sperrer. Det var en dame som stolt fortalte programlederne at de hadde vært på en sydenreise de faktisk hadde betalt selv - de hadde overført pengene fra kredittkontoen til sin egen konto, og deretter betalt sydenturen.. dette var for henne å betale med egne penger!
Går man 12.000,- i underskudd pr måned, kan man ikke røyke, ha 3 hunder, 2 biler, samt spise ute på restaurant/gatekjøkken 4 ganger i uken..

De som havner i økonomisk knipe har alle forskjellig bakgrunn og jeg er helt enig at det er viktig å tenke på!!!

Enkelte av menneskene som deltar i luksusfellen sjokkerer virkelig her også. Men noen av sakene er mer "vanlige" og letter å forstå seg på. Syns synd i dem da, men noen er faktisk litt dumme. Vi har hatt litt krise selv, men det blir småpenger i forhold til noen på programmet. Heldigvis er vi snart helt ute av det, og vil ikke kalle det en krise lenger - nå er det siste del av "repareringen" :p

Fikk et lite behov for å forklare meg litt mer etter å ha lest innlegget ditt, da jeg ser mitt svar kan tolkes litt krast..

De som gir meg høyt blodtrykk er de som oppdrar 3 barn og har passert 40 år. Som tar opp kredittkort etter kredittkort og ikke har noen sperrer. Det var en dame som stolt fortalte programlederne at de hadde vært på en sydenreise de faktisk hadde betalt selv - de hadde overført pengene fra kredittkontoen til sin egen konto, og deretter betalt sydenturen.. dette var for henne å betale med egne penger!
Går man 12.000,- i underskudd pr måned, kan man ikke røyke, ha 3 hunder, 2 biler, samt spise ute på restaurant/gatekjøkken 4 ganger i uken..

De som havner i økonomisk knipe har alle forskjellig bakgrunn og jeg er helt enig at det er viktig å tenke på!!!
Jeg er helt enig med deg, det handler i stor grad om prioriteringer.
Det er det samme når media med jevne mellomrom har storfokus på de fattigste fattige i Norge, der representanter blir intervjuet og presterer å røyke under intervjuet. Da kjenner jeg at jeg mister medfølelsen, når prioriteringene er så "off".

Jeg eide en hund sammen med ei, og da den fikk valper endte det med keisersnitt. Avtalen var at alle veterinærregninger utover vanlig vaksine o.l. skulle deles 50/50, men etter 4 år har hun fortsatt ikke betalt meg. Hun har ikke råd. Men 10 katter, 3 hunder, flere hester og andre dyr har hun råd til. Da hun dro på Rihanna-konsert i Oslo to dager etter at jeg hadde sendt henne en ny påminnelse holdt det på å rable for meg.
Igjen, prioriteringer... Regninger er lette å legge vekk.

Uff ja.. Stakkars folk. Virker som de fleste ikke vet hva penger og økonomi er for noe:o jeg er veldig lei av at de aldri gjør som de får beskjed om, feks selge bil, skaffe mer jobb etc. Og alikevell får "belønning" i form av gaver:o tåpelig!
Enig der.

Kusina mi var med. Hun ble syk og drev en butikk som ikke ga henne noen rettigheter så hun var max uheldig, men også litt sløv. Men på langt nær så ille som de første. De fant desverre ingen løsning for henne - hun som faktisk fortjener det.

Søsteren min lever over evne, skjønner ikke at hun må kutte ned og ikke kan ta seg råd til nye klær ol. Hun skjønner seg ikke på penger. Feks så sa hun "jammen jeg får aldri betalt husleie innen den første for jeg får ikke lønning før den tolvte"... Prøvde å forklare at den må betales med lønningen måneden før, det hadde hun ikke skjønt...

Sent from my iPhone using BV Forum

Off.. Det er litt pinlig å se på de programmene . Spesielt de gangene de virkelig bare kaster vekk penger på drit , og ikke betaler regningene sine .

jeg skjønner at det er mulig å få til, men passer meg for å gå i fella selv :P Oi oi det er noe jeg virkelig ikke vil altså..

Enig der.

Kusina mi var med. Hun ble syk og drev en butikk som ikke ga henne noen rettigheter så hun var max uheldig, men også litt sløv. Men på langt nær så ille som de første. De fant desverre ingen løsning for henne - hun som faktisk fortjener det.

Søsteren min lever over evne, skjønner ikke at hun må kutte ned og ikke kan ta seg råd til nye klær ol. Hun skjønner seg ikke på penger. Feks så sa hun "jammen jeg får aldri betalt husleie innen den første for jeg får ikke lønning før den tolvte"... Prøvde å forklare at den må betales med lønningen måneden før, det hadde hun ikke skjønt...

Huff nei ikke alle som forstår seg på penger altså.. Håper ikke søsteren din kommer i en virkelig knipe etterhvert.. En ide er å sette alt av faste inntekter på en annen konton med en gang en får lønn. Da ser en bedre hva en har igjen.

er stygt å la av andre mennesker, men når jeg ser luksusfellen så kan jeg ikke annet enn å rive meg i håret, trekke på smilebåndet og lure på hva pokker folk tenker med..... noen tror at de kan bruke kredittkort etter kredittkort, også tro at ingen vil ha pengene sine tilbake??? seriøst?? inntekt på 20.000, men forbruk på 40.000???

ikke unormalt at folk opplever trang økonomi fra tid til annen av ulike årsaker, men det er jo noe helt annet enn de som er med på luksus smellen.... oppgitt over hvor dumme og naive folk er.

Huff nei ikke alle som forstår seg på penger altså.. Håper ikke søsteren din kommer i en virkelig knipe etterhvert.. En ide er å sette alt av faste inntekter på en annen konton med en gang en får lønn. Da ser en bedre hva en har igjen.
I know, slik har jeg alltid gjort det

Det rare er at de er de som man minst skulle tro at det var! Holdt på å få karasjokk da en kollega gikk ut på face og sa at nå hadde folkene fra luksusfellen vært på besøk. Gleder meg helt sykt til å se den episoden. Hun har så stålkontroll på jobben at jeg hadde aldri i verden trodd at hun hadde økonomiske problemer. De velger jo bare de som er aldeles skakk kjørt så jeg er spent på hva det er hun har gjort/har skjedd....

Jeg har vært ung og dum engang selv, men aldi så ille at jeg måtte handle på kreditt eller skyldte penger.
Jeg er overlykkelig for at jeg er fullstendig gjeldfri

Back
Topp