Lue på sykehuset

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Hvilken lue skal dere ha til babyen inne på sykehuset? Bomull? Ull? Bambus? Med eller uten knytting? Finnes det noen som er litt ekstra fine kanskje?

Hvilken lue skal dere ha til babyen inne på sykehuset? Bomull? Ull? Bambus? Med eller uten knytting? Finnes det noen som er litt ekstra fine kanskje?
Sniker. Jeg har kjøpt nyfødtlue fra Lillelam. Kjøpt på Apotek1. Mener den er i 100% ull.

Er det vanlig å ha det? Vi hadde det ikke med første.. andre ble født hjemme, så han fikk lue fra ambulansen selvom det var 32 grader ute:joyful:

i såfall tenker jeg en sånn tynn i ull eller bambus.. kjøpt noen jeg tenker kan være ok, da man lukker den med en liten trykknapp under halsen.. blir fort litt mye under den lille halsen med knyting. Egentlig kjøpt til første tiden, men de kan nok funke bra til sykehuset:happy: Disse to:

Vedlegg

• 0D2EAA9D-ABCA-4D6E-ABEE-1AF683FF4E98.png
    0D2EAA9D-ABCA-4D6E-ABEE-1AF683FF4E98.png
    79,2 KB · Visninger: 44
  • 4BF9E785-17B7-43D1-88BD-227FB2A0F0F2.png
    4BF9E785-17B7-43D1-88BD-227FB2A0F0F2.png
    68,1 KB · Visninger: 43
Er det vanlig å ha det? Vi hadde det ikke med første.. andre ble født hjemme, så han fikk lue fra ambulansen selvom det var 32 grader ute:joyful:

i såfall tenker jeg en sånn tynn i ull eller bambus.. kjøpt noen jeg tenker kan være ok, da man lukker den med en liten trykknapp under halsen.. blir fort litt mye under den lille halsen med knyting. Egentlig kjøpt til første tiden, men de kan nok funke bra til sykehuset:happy: Disse to:

Så fine!
Vanlig å ha lue på sykehuset ja, det var de veldig nøye på her. Selv om forrige er født midt i tropesommeren 2018 påpekte de at han måtte ha lue på.... de setter jo en lue på de med en gang de blir født, men denne var de kjappe med å kreve tilbake og ba oss bruke medbragt lue..

Jeg har og så kjøpt lue fra apotek 1, de er i ull og veldig gode og varme. Koselig å ikke bare ha strømpene fra sykehuset som de får på hodet.:happy:

Så fine!
Vanlig å ha lue på sykehuset ja, det var de veldig nøye på her. Selv om forrige er født midt i tropesommeren 2018 påpekte de at han måtte ha lue på.... de setter jo en lue på de med en gang de blir født, men denne var de kjappe med å kreve tilbake og ba oss bruke medbragt lue..
Jeg fikk og baby sommeren 2018. Han hadde bare bleie det døgnet vi var på sykehuset. Var altfor varmt til å ha på klær og lue. Ingen ba oss kle på han mer. Samme når jeg fikk baby i september nå. Kokvarmt på rommet så vi hadde bleie, hud mot hud og teppe.
Men ville hatt med en lue. Vet det er vanlig å bruke det.

Jeg fikk og baby sommeren 2018. Han hadde bare bleie det døgnet vi var på sykehuset. Var altfor varmt til å ha på klær og lue. Ingen ba oss kle på han mer. Samme når jeg fikk baby i september nå. Kokvarmt på rommet så vi hadde bleie, hud mot hud og teppe.
Men ville hatt med en lue. Vet det er vanlig å bruke det.

Her var de veldig nøye på det... både lue og klær selv om det var super varmt!

Sniker
Fikk min første fødte i januar 2017. På barsel så etterspurte de både ulltøy og ull lue. Følte meg som verdens verste mamma fordi jeg bare hadde med bomull, enda de har sånn 30°c på barsel...
Har fortsatt til gode å forstå hvorfor de skal ha lue på seg innendørs hvor det er godt å varmt.

Sniker
Fikk min første fødte i januar 2017. På barsel så etterspurte de både ulltøy og ull lue. Følte meg som verdens verste mamma fordi jeg bare hadde med bomull, enda de har sånn 30°c på barsel...
Har fortsatt til gode å forstå hvorfor de skal ha lue på seg innendørs hvor det er godt å varmt.

Ja ikke sant! Litt det jeg ser for meg kommer til å skje her også... var bare flaks at jeg hadde med lue sist, da det var sååå varmt! Denne gangen kommer jeg forberedt! Men må innrømme at jeg tenkte bomull/bambus skulle holde innendørs da....

Ingen lueplaner her, hadde, det ikke sist heller. Da var hu i bleia stort sett hele tiden på sykehuset

Her var de veldig nøye på det... både lue og klær selv om det var super varmt!
Det er sikkert fornuftig. Vet bare at rett etter fødsel tok vi et teppe rundt han og et par timer senere kom en annen jordmor og kjeftet fordi babyen var for varm.
Jeg ville tatt en tynn ullue eller bomullslue til innendørsbruk.

På lillehammer får nyfødte hjemmestrikkede ull luer som folk har donert. Med første mann fikk jeg lue og pledd som matcha :) jeg hadde forøvrig med egenstrikka i alpakka da.
Søstra mi kjøpte lillelam på apoteket å hadde med på rikshospitalet.

På lillehammer får nyfødte hjemmestrikkede ull luer som folk har donert. Med første mann fikk jeg lue og pledd som matcha :) jeg hadde forøvrig med egenstrikka i alpakka da.
Søstra mi kjøpte lillelam på apoteket å hadde med på rikshospitalet.

Her fikk han også på seg en hjemmestrikket lue direkte etter fødsel.. men den skulle brukes om igjen, så de hentet den fort i mangel på luer....

https://www.kappahl.com/nn-NO/barn/accessories/luer-votter-vanter/lue/626556/

Kan baby bruke sånn lue, for den var jo veldig søt synes jeg :dummy1: Hvilken størrelse kjøper man til nyfødt på sykehuset da?

Ja den har jeg også sett på! Syns lue uten knytting er best helt i starten, så syns absolutt man kan bruke denne. Så lenge man ikke må bruke ull.. Ser ikke ut som de har den i nyfødt størrelse slik jeg forstår det... men er ikke god på lue størrelser :hilarious:

Ja den har jeg også sett på! Syns lue uten knytting er best helt i starten, så syns absolutt man kan bruke denne. Så lenge man ikke må bruke ull.. Ser ikke ut som de har den i nyfødt størrelse slik jeg forstår det... men er ikke god på lue størrelser :hilarious:

Åh, tenkte kanskje man "må" ha noen form for knyting til nyfødt, men supert hvis det ikke er et must :joyful: Hva er nyfødtstørrelse da? Skjønner ingenting av luestørrelser (eller votter og sokker for den del), har liksom nettopp lært meg størrelsene på klærne :p

Åh, tenkte kanskje man "må" ha noen form for knyting til nyfødt, men supert hvis det ikke er et must :joyful: Hva er nyfødtstørrelse da? Skjønner ingenting av luestørrelser (eller votter og sokker for den del), har liksom nettopp lært meg størrelsene på klærne :p

Noen vil foretrekke knytting, og noen uten. Så det må du nesten se hva som passer for deg etterhvert. Når babyen er nyfødt klarer den ikke å dra av seg lua selv slik en baby på 6 mnd vil gjøre :P Så da syns jeg det er kjekt å slippe knytting i starten :)

Jeg kan ikke størrelsene selv som sagt, men ser alltid på størrelsesguid. Så det bør stå 0-3 eller være størrelse maks 40-42 ser det ut som...

F183327D-58B5-4123-905D-5B92111AEDEC.png

Fant denne oversikten på babyshop og tok bilde! Om dette gjelder overalt aner jeg ikke da:p

Vedlegg

• 4ED8F465-7297-483C-BACD-7228FD959365.jpeg
    4ED8F465-7297-483C-BACD-7228FD959365.jpeg
    28,1 KB · Visninger: 52
Jeg har hørt at det ikke er anbefalt å bruke lue inne, fordi hodet trenger å regulere temperaturen selv, og evt kvitte seg med overskuddsvarme:dontknow

Back
Topp