Lue på sykehuset?

Fikk rød strikke lue siden det var jul :) vanligvis fikk gutter blå å jenter røde. Kommer ofte Ann på om de har strikke hjelp som bidrar eller jordmødre som strikker i pausene ol.
 
Jeg har alltid sett at nyfødte får på lue på sykehuset. Men det fikk ikke vi, fødte 29.april. Og fikk beskjed om at inne trenger ikke baby lue.

Men på fødeavd ser jeg flere som får på lue. Er det forskjellig praksis rundt omkring?

Jenta vår fikk strikket lue på nyfødt intensiven, ble brukt de første dagene.
Vi hadde også med vanlige bomulls luer :)
 
Vi hadde med egen lue. Mannen ga den til en barnepleier og spurte om lille trengte den.
 
Vi fikk ikke lue på Haukeland. Vår var liten og født i desember siden noen trekker frem årstid og str som grunnlag
 
Da min ble født var de tomme for rene luer på sykehuset, så han fikk ei truse på hodet :p Hadde den på bare en liten stund rett etter fødsel.
 
Nr 1 fikk. Var prematur da.
Nr 2 fikk ikke. Ikke prematur.
 
Første fikk en lue sak på hodet rett etter fødsel. Men det var mer gassbind strømpe på hodet. Aner ikke når den ble tatt av, jeg var ganske utslitt. Men han har den ikke på bilder morgenen etter fødsel hvertfall (født 20:20). Andremann hadde aldri noe på hodet.
 
Min 3 fikk lue men ikke de to første
 
Når eg fødte i januar 2015 spurte de om vi hadde lue med og då ble denne tatt på :)
 
Fødte i februar og ble anbefalt å ikke bruke lue. Jordmora mente det var bedre at vi fikk lukte på hodet og håret ;)
Men hadde babyen hatt mye hår hadde vi måttet bruke lue, hvis jeg forsto dem rett :)
 
Nei hun fikk ikke det selv om hun var lita :)
 
På SiV i Mai fikk vi lue på første mann. kom på en eller annen gang etter fødselen, men husker ikke hvem/hvor/når den ble borte?

Hadde den iallfall bare første timene. fikk fra jm/barnepleier
Jeg også fødte på SiV☺️men fikk ikke på lue.
 
Eldste fikk ikke tror jeg. Lillemor fikk for hun trengte ekstra varme, så hun hadde dobbelt opp :)
 
Begge mine har fått lue, begge var under 3kg så vet ikke om det er derfor er også to forskjellige sykehus.
Med lillebror tok de av lua når de veide han da noe de ventet en stund med.
 
Vist de har lav kroppstemperatur får de lue, og ks barn får lue. Min hadde ikke lue og han hadde masse masse med hår, men noen andre som var født samtidig hadde fått lue :)

Han er forresten født i februar og var 3,2. Boren min derimot var født i juni og veide 3,5kg og fikk lue, men han ble tatt med ks.
 
Eldste er født på sommeren og det var 30 grader ute. Ingen lue.
Yngste er novrmberbarn og måtte ha lue de første dagene på barsel. :)
 
Back
Topp