Lue på sykehuset?

Første døgnet ønsket se lue på for å holde på kroppstemperaturen. Han var litt kald. Men vi måtte bruke egen. Februar
 
2760 g ved fødsel, han hadde strikket babyull lue og pledd på seg til enhver tid. Varmelampe også
 
Husker at eldste hadde lue på de første bildene som ble tatt
Aner ikke hvor lenge han hadde den på.

Frøkna kan jeg ikke huske hadde på i det hele tatt.

De er født hhv april og juni
 
Dette brukes hvertfall på de små og litt ekstra små babyene, for at de ikke skal bruke energien sin på å holde seg varme (mye varme forsvinner fra hodet som er en stor flate), men heller til å legge på seg :)
 
Ikke standard på Riksen!
Fødte i juli 2013, par dager før termin, 3480g - ikke lue.

Spurte dem om lue/ikke lue, og svaret var at nyfødte ikke trengte lue inne.

Så det ser ut til å være personavhengig!

Ja, det virker sånn. Vi fikk beskjed av vår barnepleier at de som var små gjerne kunne ha på seg lue innendørs de første dagene. Vi fikk en av de hjemmestrikkede prematurluene i ull til vår siden hun var litt liten (3100 og gikk ned til 2800 g.). Det var 31. august så det var ikke kaldt.
 
Vi fikk ei hjemmestrikket prematurlue i januar. Lav fødselsvekt, født tre uker for tidlig og mye hår. Det var nok derfor.
 
Fikk ikke tilbud om lue. Men hadde med selv! Fikk også beskjed om at de ikke trengte inne. Men minstejenta var så kald så brukte mye lua som jeg hadde med.
 
Fikk lue rett etter fødsel men dagen etter fikk vi beskjed om at vi ikke trengte lue inne.
 
Mine to første fikk lue (Ullevål) mens siste (født på abc-klinikken) fikk ikke det. Første og siste født på høsten, nr 2 midt på vinteren. Sikkert forskjellig praksis :)
 
Ja, det virker sånn. Vi fikk beskjed av vår barnepleier at de som var små gjerne kunne ha på seg lue innendørs de første dagene. Vi fikk en av de hjemmestrikkede prematurluene i ull til vår siden hun var litt liten (3100 og gikk ned til 2800 g.). Det var 31. august så det var ikke kaldt.
Min siste var like liten men fikk ikke beskjed om å bruke lue inne. Andremann derimot, som var mye større måtte det...
 
Jeg trodde også at praksisen var at de fikk lue hvis de hadde mye hår siden dette er vått i starten når de har kommet ut, og kan gjøre de kalde. Blir spennende å se i januar da prinsessen mest sannsynlig vil komme med mye hår (både jeg og barnefar hadde det)
 
Jeg trodde også at praksisen var at de fikk lue hvis de hadde mye hår siden dette er vått i starten når de har kommet ut, og kan gjøre de kalde. Blir spennende å se i januar da prinsessen mest sannsynlig vil komme med mye hår (både jeg og barnefar hadde det)

Min ble født med masse hår men fikk ikke lue :) men min er født i august :)
 
Aldri opplevd med noen av de, født i januar mars og august :) Dette er kk haukeland :)
 
Født en varm helg i mai i år (st olav), hadde tilbud om lue og brukte iblant når han var litt kald, men stort sett ikke. Han er varm av seg, og er det enda, snart 5 mnd :)
 
Datteren min ble født i ambulanse, og så fort hun var kommet ut og jeg fikk henne opp til meg fikk hun lue av ambulansepersonellet :) Hun hadde litt problemer med å holde varmen i begynnelsen, så hun hadde lue på seg i starten.
 
Back
Topp