Lovforslag om ny permisjonsløsning er lagt frem

Jeg tenker å ta 100% lønn i permisjonen og heller ta en måned eller to ulønnet da jeg har regnet på dette og funnet ut at jeg taper minst på denne måten.. Men hvor mye vil det ha å si for pensjonssparing med så kort ulønnet? Noen som har oversikt over det.. ? Ift sykepenger så er vel det uansett 8 uker... Men blir man syk kan man i verste fall få sykemelding.
Du må gjenoppta kravet om 4 ukers arbeid før du har rett på sykepenger igjen! [emoji4]

Her kan du regne på det:
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

For oss, med vår lønn, vil det være sånn at om vi hadde valgt 100% og spart 20% hver måned, så hadde vi hatt nok penger til 12 uker ulønna perm. Altså 2 uker mer enn det nav "gir" oss (10 uker mer på 80% enn 100%). Vi ønsker uansett ikke mer enn 10 uker ulønna, og da vil vi faktisk sitte igjen med 18000,- etter vi har spart 20% hver måned. Det lønner seg altså økonomisk å velge 100% med 10 uker ulønna. MEN blir jeg syk så går vinninga fort opp i spinninga da jeg ikke har rett på sykepenger. De 18000,- gir meg "råd" til å være syk i 2 uker, og da ville vi gått i null, altså hipp som happ om vi hadde valgt 80% dekningsgrad eller 100% med ulønna. Hvis jeg er syk lengre, så taper vi på å velge 100 % med ulønna. Er jeg langtidssyk kan det medføre økonomisk krise, da vi må klare oss på 1 lønning frem til jeg er frisk nok til å opparbeide meg rett på sykepenger igjen. Så det er liksom der dilemmaet ligger. Hva tør man risikere... Jeg vet ikke, vi har ikke bestemt oss. [emoji85]

Jeg regnet også ut at jeg taper 10 000 kr i feriepenger om jeg tar 2 mnd ulønna.... så det er jo også en faktor....

Men det må du vel etter permisjon også? Jeg måtte hvertfall jobbe minst 4 uker før jeg fikk bruke egenmelding sist jeg var i permisjon...
Gjelder både egenmelding og sykmelding. Etter at du har vært borte fra jobb så må du opparbeide deg retten til det igjen og det er minimum 4 uker. Hjelper ikke med sykemelding da om du blir langtidssyk og ikke får en krone..

Jeg forstår ikke hvordan de skal rekke å endre loven fra allerede 1. Juli når første behandling er 6. Juni!? Det blir jo utrolig kort varsel for alle som faktisk går ut i permisjon allerede i juni! Det kommer jo til å føre til endring for veldig mange på kort tid...
Ikkke eg heller... eg går ut 14.juni, og då kan dei vel ikkje endre det når permisjonen er starta (om dei brukar over 1 veke på andre behandling?)

Takk for at du linket denne, det var nyttig! Skal følge med!
Men skjønner ikke at det er mulig å rekke dette om første behandling ikke er før 06. juni...? Kjenner jeg blir mektig provusert :mad:
Er jo ikkje så mykje å følge med på før i juni då... men ja. Spennande å sjå om dei er ferdig før vi begynne å gå ut i permisjon...

Ja, leste det nå. Tidligere har det jo vært snakk om tredeling ved 80% også, så da har det vært uaktuelt for vår del. Godt å høre det ikke er forslaget... Da er det mer aktuelt med 80% likevel :) men stoler aldri helt på de politikerne!!
Ja, vi også var så sure for det med 3-deling i 80% dekning, så er veldig glad de gikk bort fra det! Vi sparer 18000,- på 100 % men vet ikke om vi tørr fordi vi må stå uten sykepenger fra NAV dersom jeg blir syk mens jeg er i ulønna perm eller ila de første 4 ukene tilbake på jobb..

Hmm, ja, skjønner dette er noe å tenke på ja. Men gjelder dette om man blir sykmeldt i foreldrepermisjonen og sykmeldingen går ut i perioden med ulønnet? Eller er det kun om man blir sykmeldt etter den ulønnet permisjonen har startet at man har mistet retten?
Blir du sykemeldt i foreldrepengeperioden og sykemeldingen strekker seg ut i ulønna, så er du jo strengt talt ikke i ulønna perm, fordi du rakk aldri starte på den. Så da er alt greit så vidt jeg vet. Faren er om du blir syk mens du er i ulønna perm. For å få sykepenger må du ha jobbet 4 uker for å ha krav på sykepenger igjen.

Hurra for dette, fint for meg som er tvillinggravid :)
Når blir det vedtatt, hvis det blir det?

Heisann :)
Dette er mitt første innlegg her, selv om jeg har lest jevnlig gjennom graviditeten.

Ser her at dere sier at det ikke er 3-deling av permisjonen ved 80% uttak, men utifra hva jeg kan se på Nav sine sider, så 3-deles de 10 ekstra ukene ved 80% uttak. Fellesdelen øker vel bare med 6 uker ved 80%?

Heisann :)
Dette er mitt første innlegg her, selv om jeg har lest jevnlig gjennom graviditeten.

Ser her at dere sier at det ikke er 3-deling av permisjonen ved 80% uttak, men utifra hva jeg kan se på Nav sine sider, så 3-deles de 10 ekstra ukene ved 80% uttak. Fellesdelen øker vel bare med 6 uker ved 80%?

Jeg forsto ikke helt det du skriver om 80% og 3-deling av de 10 ekstra ukene?

Men i det nye forslaget står det at ved 80% uttak vil fellesdelen være på 26 uker vs 16 uker ved 100%.
130a2e4975820582137afa0699cd61d4.jpg

Hurra for dette, fint for meg som er tvillinggravid :)
Når blir det vedtatt, hvis det blir det?
Første behandling i Stortinget er 6. juni, så m det gjennom et par runder til. Men i følge forslaget skal det innføres for alle som føder etter 1. juli, uavhengig av termin.

Må være supert for deg som tvillinggravid med denne løsningen, utrolig mye bedre!

Angående sykepenger:

Se også folketrygdloven paragraf 8-47. Om man har ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon (permisjon etter arbeidsmiljøloven kapittel 12) vil man kunne ha rett til sykepenger selv om man går mer enn 14 dager ulønnet permisjon. Merk at dekningen er mindre da, men man er ikke helt ute.

Jeg forsto ikke helt det du skriver om 80% og 3-deling av de 10 ekstra ukene?

Men i det nye forslaget står det at ved 80% uttak vil fellesdelen være på 26 uker vs 16 uker ved 100%.
130a2e4975820582137afa0699cd61d4.jpg
Tidligere i dag stod det at det var felleskvote på 16 eller 22 uker (tror jeg det var). Ser det står 16 og 26 uker nå, så det er jo topp i såfall. Spørsmålet er jo om man tør å stole på det, eller om de kan finne på å 3-dele de 10 ekstra uken man får ved å ta ut 80%.
Jeg har allerede søkt om 100%, men ifølge nav så kunne jeg forandre på dekningsgraden i ettertid, og vurderer å gjøre det nå om det er sikkert at de 10 ukene kan fordeles sommar selv ønsker.

Er det forresten noen som vet hvordan det blir med behandlingstid på søknad når regelendringen trer i kraft. Jeg leverte foreldrepengesøknad for ca 2 uker siden, og har 12 uker behandlingstid. Om jeg da må legge inn ny søknad i slutten av juni, vil det da bli 12 nye uker behandlingstid? Jeg får lønn direkte fra arbeidsgiver, men de betaler ikke ut noe før de har fått kopi av vedtaket fra nav. Er derfor redd for at jeg kan bli stående uten inntekt ut august, pga dobbel behandlingstid.

Tidligere i dag stod det at det var felleskvote på 16 eller 22 uker (tror jeg det var). Ser det står 16 og 26 uker nå, så det er jo topp i såfall. Spørsmålet er jo om man tør å stole på det, eller om de kan finne på å 3-dele de 10 ekstra uken man får ved å ta ut 80%.
Jeg har allerede søkt om 100%, men ifølge nav så kunne jeg forandre på dekningsgraden i ettertid, og vurderer å gjøre det nå om det er sikkert at de 10 ukene kan fordeles sommar selv ønsker.
Jeg tror ikke de kan endre forslaget nå som det er sendt til avstemning..? Men Stortinget kan kanskje kreve endringer for at forslaget skal gå gjennom. Jeg kjenner ikke gangen i sånne saker så godt. Vi også skulle ha 100% med ulønna men vurderer nå 80% . Jeg søker ila de neste ukene, så håper på mer info innen da!

Er det forresten noen som vet hvordan det blir med behandlingstid på søknad når regelendringen trer i kraft. Jeg leverte foreldrepengesøknad for ca 2 uker siden, og har 12 uker behandlingstid. Om jeg da må legge inn ny søknad i slutten av juni, vil det da bli 12 nye uker behandlingstid? Jeg får lønn direkte fra arbeidsgiver, men de betaler ikke ut noe før de har fått kopi av vedtaket fra nav. Er derfor redd for at jeg kan bli stående uten inntekt ut august, pga dobbel behandlingstid.
Det er ikke sikkert du får sende ny søknad. Det kan hende de bare endrer søknaden din til det som blir nærmest det du søkte om og så får man tilgang til å klage i ettertid. Det var svaret jeg fikk når jeg spurte hvertfall.

Det er ikke sikkert du får sende ny søknad. Det kan hende de bare endrer søknaden din til det som blir nærmest det du søkte om og så får man tilgang til å klage i ettertid. Det var svaret jeg fikk når jeg spurte hvertfall.
Det virker som folk har fått litt ulik informasjon angående det, men jeg håper du har rett. Det virker som den beste løsningen. Om det blir ny runde med ny behandlingstid blir det litt krise her hjemme. Her går mannen på AAP, og min inntekt er hovedinntekten. Hans inntekt dekker ikke boligutgiftene engang. Det er jo katastrofe om de forlenger behandlingstiden til alle som søker på denne tiden.

Det virker som folk har fått litt ulik informasjon angående det, men jeg håper du har rett. Det virker som den beste løsningen. Om det blir ny runde med ny behandlingstid blir det litt krise her hjemme. Her går mannen på AAP, og min inntekt er hovedinntekten. Hans inntekt dekker ikke boligutgiftene engang. Det er jo katastrofe om de forlenger behandlingstiden til alle som søker på denne tiden.
Jeg tenker at ukene før fødsel og de 8 ukene mor må ta etter fødsel ikke endrer seg mellom de to permisjonsløsningene. De må tas av mor uansett. Så man burde fint kunne beholde vedtaket fra én søknad mens en evt annen søknad behandles. Men med nav vet man jo aldri [emoji85]

Back
Topp