Livmorfremfall, noen med erfaringer?

*Håpefull*

Glad i forumet
Jeg ligger her nå og er HELT ute av meg. Beklager litt detaljer, men jeg må bare få delt det med noen og høre om andres erfaringer. I dusjen i sta når jeg vasket meg i underlivet så kjente jeg at det var noe som lå å presset/trykte mot skjeden. Og jeg kjente litt oppi og da kjente jeg at der var noe like ved inngangen til skjeden, nesten som det faller ut:(:(Blir så redd og utilpass og syns det er så utrolig sårbart når noe der nede ikke er helt som det skal være:oops::oops:Googlet nå og det kan virke som at det er livmorfremfall/prolaps.

Noen som har erfaringer med dette? Hva gjør jeg nå evt? Må vel sikkert bestille en legetime, men hater at andre skal tilnærme seg den delen av meg...selvom det er helsepersonell og de er profesjonelle. Sårbart når noe med underlivet ikke er 100%:sad015:sad010Håper noen her har noen svar som kan betrygge meg litt, ekkel opplevelse å stå i dusjen og plutselig merke dette:pale

Har ikke opplevd dette selv. Er det lenge siden du har født? Det kan faktisk være hemorider i skjeden. Det hørte jeg faktisk i går av ei venninne. Hun er fysioterapeut.
Bare ta kontakt og sundet haster, så de får sjekket opp. Ikke vær blyg. Dette er de vant til.

Leste om det nå.. hallo? Går det virkelig an at livmoren faller ut? Ligger inni skjeden?
Og tipsene er bekkenbunnøvelser?
Den må jo fysisk settes på plass igjen?

:oops:
Har ikke opplevd dette selv. Er det lenge siden du har født? Det kan faktisk være hemorider i skjeden. Det hørte jeg faktisk i går av ei venninne. Hun er fysioterapeut.
Bare ta kontakt og sundet haster, så de får sjekket opp. Ikke vær blyg. Dette er de vant til.

Leste om det nå.. hallo? Går det virkelig an at livmoren faller ut? Ligger inni skjeden?
Og tipsene er bekkenbunnøvelser?
Den må jo fysisk settes på plass igjen?

5 mnd siden jeg har født:shy: huff, ja, det går visst an... Syns det høres så voldsomt ut med livmor som synker nedover og kan falle ut...Ææh, måtte noe sånt komme nå:oops:og hemorider og ja, nei takk sier jeg da:shy: Dette var definitivt ingen koselig avslutning på dagen, ble skremt jeg:shy::eek:

Skjønner at noe sånt må ha vært utrolig guffent å oppdage alene i dusjen, du har min største medfølelse. Så mange som en av tre kvinner får underlivsprolaps etter fødsel, så det er egentlig veldig vanlig. Flere av disse vanlige fødselsskadene blir det omtrent ikke snakket om, nesten litt tabu virker det som. Ville definitivt tatt kontakt med lege selv om det er ubehagelig.

:oops:

5 mnd siden jeg har født:shy: huff, ja, det går visst an... Syns det høres så voldsomt ut med livmor som synker nedover og kan falle ut...Ææh, måtte noe sånt komme nå:oops:og hemorider og ja, nei takk sier jeg da:shy: Dette var definitivt ingen koselig avslutning på dagen, ble skremt jeg:shy::eek:

Kan en bli gravid igjen om livmoren har falt ned da? De må jo få satt på plass livmoren igjen på et vis? Har du smerter?

Skjønner at noe sånt må ha vært utrolig guffent å oppdage alene i dusjen, du har min største medfølelse. Så mange som en av tre kvinner får underlivsprolaps etter fødsel, så det er egentlig veldig vanlig. Flere av disse vanlige fødselsskadene blir det omtrent ikke snakket om, nesten litt tabu virker det som. Ville definitivt tatt kontakt med lege selv om det er ubehagelig.

Ja det er ganske mange egentlig...man føler seg dog som en liten fisk i et stort hav når man oppdager at man er der selv, men godt å vite at det er en nokså vanlig tilstand:rolleyes: Har litt legeskrekk, dvs. jaffal når det gjelder ting som detteo_Omen man har vel kanskje ikke så mye valg:(

Kan en bli gravid igjen om livmoren har falt ned da? De må jo få satt på plass livmoren igjen på et vis? Har du smerter?

Jeg ligger her i senga bekymret og "redd" med de samme spørsmålene:shy:Hååper på at det ikke er noe "farlig" og hindrer meg i å kunne få flere barn:grumpy:Har ikke direkte smerter nei, men har hatt en del ubehag i mageregion, der hvor livmor er, samt at det trykkes/presses på der nede, strammer godt. Litt samme følelse som nå de hadde sydd der nede etter fødsel og de hadde sydd litt for stramt, kjennes litt sånn stramt ut:bored::wacky:

Ja det er ganske mange egentlig...man føler seg dog som en liten fisk i et stort hav når man oppdager at man er der selv, men godt å vite at det er en nokså vanlig tilstand:rolleyes: Har litt legeskrekk, dvs. jaffal når det gjelder ting som detteo_Omen man har vel kanskje ikke så mye valg:(

Ja, klart det er noe annet å oppdage noe slikt på seg selv. Ville prøvd å ikke bekymre deg, selv om det nok er lettere sagt enn gjort. Dette kan om nødvendig fikses kirurgisk og man kan også få flere barn etter prolaps dersom det er dette du har.

Skjønner deg veldig godt, har sykehusskrekk selv i tillegg til å være veldig privat av meg - det er rett og slett ikke noe kjekt med denne type undersøkelser. Innimellom må det dessverre til, ingen vei utenom. Lykke til hos legen, bestill time så fort som mulig i morgen så får du i alle fall det unnagjort. :)

Det er ikke farlig, og vanlig etter fødsel pga alt blir så svekket nedentil. Husker jeg kikka med speil og ble helt uvel. Kjente det samme som deg, og i tillegg var jo alt på skeive! Men, jeg gjorde bekkenbunnsøvelser og tok tiden til hjelp, og her gikk det seg til før det var gått et år. Husker ikke helt når det gikk seg til, etter 8 mnd kanskje? Gikk gradvis da.

Og jeg ble gravid nesten 10 mnd etter fødsel, så ikke til hinder for det. :p Men, det var en av årsakene til at det tok lang tid før sexlivet kom igang igjen. Føles så ekkelt, og jeg var redd det skulle være vondt og ubehagelig. Og følte meg ikke vel...

Jeg opplevde det en stund etter første fødsel. Jeg hadde ikke hørt om det før, og var veldig sånn at «alt ordner seg/går seg til med tiden», og det gjorde det av seg selv for meg :) Men tenker i etterpåklokskapens lys at det er lurt å bare ta en sjekk hos legen likevel, og forhåpentligvis er du av de heldige hvor det ordner seg av seg selv :)

Høres veldig kjent ut:hilarious:

9 mnd siden fødsel her mennhar vært ekstremt dårlig til å trene bekkenbunn. Har også vært hos gynekolog som sa alt så fint ut. Men for meg kjennes det ut som livmoren er helt på overflaten på en måte:bag:

Må bare prøve å huske de knipeøvelsene:wtf:

Jeg ligger her nå og er HELT ute av meg. Beklager litt detaljer, men jeg må bare få delt det med noen og høre om andres erfaringer. I dusjen i sta når jeg vasket meg i underlivet så kjente jeg at det var noe som lå å presset/trykte mot skjeden. Og jeg kjente litt oppi og da kjente jeg at der var noe like ved inngangen til skjeden, nesten som det faller ut:(:(Blir så redd og utilpass og syns det er så utrolig sårbart når noe der nede ikke er helt som det skal være:oops::oops:Googlet nå og det kan virke som at det er livmorfremfall/prolaps.

Noen som har erfaringer med dette? Hva gjør jeg nå evt? Må vel sikkert bestille en legetime, men hater at andre skal tilnærme seg den delen av meg...selvom det er helsepersonell og de er profesjonelle. Sårbart når noe med underlivet ikke er 100%:sad015:sad010Håper noen her har noen svar som kan betrygge meg litt, ekkel opplevelse å stå i dusjen og plutselig merke dette:pale

Fremfall eller prolaps er ikke farlig, men ganske ubehagelig. Det trenger ikke være livmor som har falt ned, det kan også være bakre skjedevegg (endetarmen buler inn evt ut av skjeden) eller fremre skjedevegg (urinblæra buler inn og evt ut av skjeden)
En rask skjekk med fingern, så kjenner du fort om det er fremre, bakre eller livmortappen som har sunket ned.

De aller fleste får litt fremfall av varierende grad og slag etter fødsel, men merker lite til det da de mildeste gradene gir lite symptomer. De blir klasifisert fra grad 1 til 4, ettersom jeg har skjønt, hvorpå 4 er værst og fremfallet tyter ut av skjedeåpningen.

Litt avhengig av hva slags fremfall det er, finnes det noen muligheter. Først og fremst må man trene bekkenbunn. Jeg synes det var mye lettere etter å ha studert bilde av bekkenbunnsmusklaturen i et hofte/bekken. Da var det lettere å "få tak" på de forskjellige musklene.

Er det fremfall av blære/nedsunken livmor kan pessar hjelpe å støtte opp.

Ammer du? -de fleste opplever en bedring av slapphet i underlivet ved ammeslutt.

Man må gi kroppen 1 år etter fødsel før den har "satt seg". Så ikke fortvil helt før det har gått et år. Merk at det kan bli bedre, men om det er såpass at det tyter ut i stående tilstand blir det nok aldri helt bra uten operasjon.

Det er ikke noe problem å bli gravid igjen. Men man får ikke operasjon før man er ferdig med barn.

Bestill deg time hos gynekolog, så kan de ta en grundig skjekk og så får du høre hva mulighetene dine er.

Etter første fødsel har jeg fremfall av kjeden/prolaps (tror det heter det). Har vært hos gyn, og det kan opereres, og jeg kan få mye av det dekket. Knipeøvelser gjorde det litt bedre enn rett etter fødsel, men helt bra blir det ikke.

En av eggstokkene mine hadde også flyttet seg, og lå og trykket på livmoren. Det var litt vondt når jeg trente og ved samleie, men det flyttet seg pent tilbake etter graviditet nr to :)

Ingen av mine fødselskader gjør det vanskelig for meg å bli gravid igjen, og gyn anbefalte meg å vente med operasjon til jeg er ferdig med å få barn.

Fremfall er visst ganske vanlig. Anbefaler deg å ta en tur til gynekolog og høre hva de sier der. Var du hos gyn på seksukerskontrollen?

Har litt fremfall av fremre skjedevegg etter første fødsel, nettopp vært gravid og født på nytt (3 uker siden), bittelitt forverring, men ikke stor forskjell :) Blir å ta det opp med gynekolog når jeg er inne og tar neste celleprøve som blir ca 1 år etter denne fødselen. Jeg har ingen plager med det da, så kniper godt også får vi se hvordan det står til seinere :) Det er ganske vanlig, og så trist at det ikke snakkes mer om, for da hadde kanskje flere sluppet å få panikk som du! Forstyrrer det sexliv eller tissing/bæsjing bør man sjekke det ut før!

Det kan være andre ting enn livmoren ja, som Gundalillblåsokk sier. Hos meg er det bakre skjedevegg som buler inn. Jeg trodde også det var livmoren, før jeg fikk legen til å undersøke. Det ble sånn etter fødsel nr to. Hun stod å tøyde i åpningen i over 4 minutter da jeg mistet riene. Noen mnd etter fødsel føltes det greit ut, men så fikk jeg lungebetennelse. Jeg hostet og hostet! Underlivet ble verre av det, kjentes ut som jeg hostet ut underlivet! Kjente det bule ved hvert host. Etter det så har det ikke blitt i «orden» igjen. Sex er ofte vondt. Etter jeg er ferdig med barn så håper jeg at jeg får dekket operasjon! Vil ikke at sex skal være ubehagelig/vondt resten av livet :( Det ødelegger sexlysten ganske mye, til samboers store frustrasjon. Er ikke ålreit for meg heller. Jeg føler det ødelegger livskvaliteten min.

Last edited:
Fremfall eller prolaps er ikke farlig, men ganske ubehagelig. Det trenger ikke være livmor som har falt ned, det kan også være bakre skjedevegg (endetarmen buler inn evt ut av skjeden) eller fremre skjedevegg (urinblæra buler inn og evt ut av skjeden)
En rask skjekk med fingern, så kjenner du fort om det er fremre, bakre eller livmortappen som har sunket ned.

De aller fleste får litt fremfall av varierende grad og slag etter fødsel, men merker lite til det da de mildeste gradene gir lite symptomer. De blir klasifisert fra grad 1 til 4, ettersom jeg har skjønt, hvorpå 4 er værst og fremfallet tyter ut av skjedeåpningen.

Litt avhengig av hva slags fremfall det er, finnes det noen muligheter. Først og fremst må man trene bekkenbunn. Jeg synes det var mye lettere etter å ha studert bilde av bekkenbunnsmusklaturen i et hofte/bekken. Da var det lettere å "få tak" på de forskjellige musklene.

Er det fremfall av blære/nedsunken livmor kan pessar hjelpe å støtte opp.

Ammer du? -de fleste opplever en bedring av slapphet i underlivet ved ammeslutt.

Man må gi kroppen 1 år etter fødsel før den har "satt seg". Så ikke fortvil helt før det har gått et år. Merk at det kan bli bedre, men om det er såpass at det tyter ut i stående tilstand blir det nok aldri helt bra uten operasjon.

Det er ikke noe problem å bli gravid igjen. Men man får ikke operasjon før man er ferdig med barn.

Bestill deg time hos gynekolog, så kan de ta en grundig skjekk og så får du høre hva mulighetene dine er.

Åååå tuusen takk for svaret, jeg stakk til legen og fikk konstantert at det ikke var livmoren men rett og slett skjedeveggen ja...Jeg visste ikke så mye om dette og skjønnte ingen verdens ting først, men når jeg hørte det så var jeg bare glad til at det ikke var livmoren som hadde løsnet:woot: Ble helt fra meg da jeg oppdaget dette men når det først er sånn så er jeg relativt glad for at det bare er det og ikke livmoren sånn sett... Jeg ammer ja, så da kanskje jeg opplever bedring etter ammeslutt hvis dette kan henge sammen også :)

Utrolig godt å høre at kroppen er litt sånn henglsette etter fødsel. Det er jo egentlig noe jeg burde tenkt meg til men akkurat når man står oppi det selv der og da så føler man seg så alene og litt redd når disse uvante forandringene forekommer:oops::rolleyes:Derfor var det veldig deilig å lese dette og andre innlegg her som beroliget meg med at kroppen trenger litt tid på komme seg igjen og ofte blir man "normal" igjen etter en viss tid :) Godt å vite at dette ikke er noe farlig og totalt rart sånn det føltes ut den natta jeg oppdaga det:wacky: Alt blir ekstra skummelt på nattestid og alene også, så det var litt av en opplevelse må jeg si:rolleyes::eek:

Skal gjøre knipeøvelser som bare det, det skulle hjelpe på sa legen så det går mye i det om dagen:laughing025

Etter første fødsel har jeg fremfall av kjeden/prolaps (tror det heter det). Har vært hos gyn, og det kan opereres, og jeg kan få mye av det dekket. Knipeøvelser gjorde det litt bedre enn rett etter fødsel, men helt bra blir det ikke.

En av eggstokkene mine hadde også flyttet seg, og lå og trykket på livmoren. Det var litt vondt når jeg trente og ved samleie, men det flyttet seg pent tilbake etter graviditet nr to :)

Ingen av mine fødselskader gjør det vanskelig for meg å bli gravid igjen, og gyn anbefalte meg å vente med operasjon til jeg er ferdig med å få barn.

Fremfall er visst ganske vanlig. Anbefaler deg å ta en tur til gynekolog og høre hva de sier der. Var du hos gyn på seksukerskontrollen?

Jeg var og sjekket og legen sa dette var skjedeveggen bare og at det ikke var noe alvorlig grad heller. Så dette kunne bedre seg ved hjelp av knipeøvelser. Dersom det ikke ble bedre skulle jeg få henvisning til gynekolog, men sannsynligvis skulle det bli bra igjen ved hjelp av øvelsene.
Oida, eggstokkene hadde flyttet seg gitt? Og det bare fikset seg selv etter andre graviditet? Snodig denne kroppen egentlig, men det sier jo litt om hvor intens og påkjennende en fødsel er for kroppen selvom vi jo er laget for å kunne føde.

Var ikke til gyn på seksukerskontrollen nei...er det vanlig prosedyre? Eller kun hvis det er noe spesielt kanskje?

Har litt fremfall av fremre skjedevegg etter første fødsel, nettopp vært gravid og født på nytt (3 uker siden), bittelitt forverring, men ikke stor forskjell :) Blir å ta det opp med gynekolog når jeg er inne og tar neste celleprøve som blir ca 1 år etter denne fødselen. Jeg har ingen plager med det da, så kniper godt også får vi se hvordan det står til seinere :) Det er ganske vanlig, og så trist at det ikke snakkes mer om, for da hadde kanskje flere sluppet å få panikk som du! Forstyrrer det sexliv eller tissing/bæsjing bør man sjekke det ut før!

Ja, det var visst det samme jeg har, ikke noe livmorfremfall da jaffal. Dette kunne bli bra igjen med hjelp av knipeøvelser sa legen da jeg heller ikke hadde noen særlig stor grad av det. Skulle det bli verre så kunne jeg evt. få time hos gyn.
Ja, det er akkurat det. Jeg var ikke helt klar over hvor vanlig dette er, har faktisk ikke hørt om det før, kall meg gjerne uopplyst:laughing001men jeg ble mildt sagt satt ut.... Godt å få høre at dette er temmelig vanlig og ikke noe som er fatalt...
Men jeg skal jammen meg knipe mye, visste ikke hvor stor betynding knipeøvelser hadde egentlig..men nå får man konsekvensen av å ikke ha knepet under og etter svangerskapet:laughing005 Dette skal jeg være mer obs på senere, det er helt klart:joyful: Men veldig godt å vite nå at dette er veldig normalt så jeg trenger ikke uroe meg mer.

Det kan være andre ting enn livmoren ja, som Gundalillblåsokk sier. Hos meg er det bakre skjedevegg som buler inn. Jeg trodde også det var livmoren, før jeg fikk legen til å undersøke. Det ble sånn etter fødsel nr to. Hun stod å tøyde i åpningen i over 4 minutter da jeg mistet riene. Noen mnd etter fødsel føltes det greit ut, men så fikk jeg lungebetennelse. Jeg hostet og hostet! Underlivet ble verre av det, kjentes ut som jeg hostet ut underlivet! Kjente det bule ved hvert host. Etter det så har det ikke blitt i «orden» igjen. Sex er ofte vondt. Etter jeg er ferdig med barn så håper jeg at jeg får dekket operasjon! Vil ikke at sex skal være ubehagelig/vondt resten av livet :( Det ødelegger sexlysten ganske mye, til samboers store frustrasjon. Er ikke ålreit for meg heller. Jeg føler det ødelegger livskvaliteten min.

Huff, det høres ikke noe greit ut. Det var visstnok skjedeveggen hos meg også, litt uskikker på om det er bakre eller fremste, men greit å vite at det ikke var livmoren egentlig og at det ikke er farlig. Men ja, ser den at det er ødeleggende ift. sex, utrlolig kjedelig når det er sånn. Veldig ubeleilig at du skulle få lungebettennelse akkurat da, hosting hjelper ikke på akkurat nei:shy: Koster det mye med operasjon hvis man ikke får det dekket?

Back
Topp