Jeg blir veldig oppgitt selv. Men har kommet frem til at det kanskje er nyttesløst. I en verbal/virkelig diskusjon så forsvinner ordene i det de kommer ut av munnen på noen ettersom det er snakk om lyd, neo som gjør da at hvis noen kommer inn i rommet 5 minutter etterpå så vet de ingenting om hva som har blitt sagt og dermed dør uenigheter/krangler ganske fort ut og i hvertfall ikke sprer seg.
I tekstmedium og forum derimot, hvis man "konverterer" det til en virkelig situasjon, så ville det tilsvart at lyden som kommer ut av munnen når man diskuterer blir hengende som synlige ekko i rommet til all evig tid, og når noen kommer inn i rommet 6 mnd. senere så kan de se alt som har blitt sagt av hvem (inkl. personer som har gått ut av rommet for lenge siden) og dermed kaste seg på bølgen. Dette fungerer fint hvis man tar forhåndsregler, men når sinne/frustrasjon/urett kommer inn i bildet får den ekko-lyden som henger igjen en evig massesuggerende effekt, som igjen gjør at man ender ofte opp med å gjenge seg opp mot noen som kommer med et synspunkt.
Av den grunn blir krangler langt vanskeligere å stoppe på et diskusjonsforum for ordene henger jo igjen i luften ennå (med mindre alle sletter postene sine).
Når man i tillegg er anonym på et forum og ikke ser ansiktet til den man angriper, så får det en uvirkelig "setting" som gjør at mange da slipper alle hemninger hva angår folkeskikk og ikke tror at det gjør så stor skade på mottager, når tilfellet ofte er det motsatte: Det er ofte vanskeligere å forsvare seg distansert over nett via tekst, og mister muligheten til å utrykke ordentlig hvor vondt det gjør når noen f.eks mobber/hetser (i virkeligheten kan man jo skrike i ansiktet på den som mobber, slå tilbake, gå bananas og få utløp for frustrasjonen), noe som igjen gjør at man blir sittende inne med de følelsene i stedet.
Som om ikke det var ille nok, får man ofte en tilhørighetsfølelse på et forum, og når man har blitt åpenlyst hetset en gang, føler man seg utstøtt/fryst ut og dermed får man en sorgprosess oppå det hele, og *vips* så tar noen livet av seg, slik flere har gjort etter nettmobbing på forumer og sosiale medier, for de sitter igjen alene uten å få utløp for de vonde følelsene som bygger seg sakte men sikkert opp.
Jeg tror det er en tapt kamp, og det blir ikke noe bedre av at ofte de aller værste mobberne er ofte de som henger seg på tråder som f.eks denne for å vise sin støtte og avstand mot noe de selv er værstingene på (Da sikter jeg ikke til trådstarter). Jeg merker på meg selv at jeg bryr meg mindre og mindre.