Litt hjelp..

TuttaMadutti

Betatt av forumet
Jeg skal til legen igjen den 25. Men synst det er lenge å vente. Å det nytter ikke å få time før da han er veldig travel. Men jeg sliter så mye med ekstrem kvalme å oppkast, eneste probleme er at det komme kun litt blod og magesyre når jeg kaster opp. :-( Er ufattelig tørr i munnen, sprukkne lepper, svimmel, hodepine på max og ingen energi :-( ligger strekk ut i senga hele dagen og henter minste mann i bhg. Kan ikke leke med han for da ender jeg over doen og han vill jo være med mamman sin :-( jeg får ikke ned noe mat av noe slag. Kanskje litt chips på kveldinga. Vist jeg er heldig. Var kvalm sist men ikke i nærheten av dette :-( får vell bare holde ut å vente på timen min neste uke :-(

Hvis du kaster opp blod og magesyre, klassifiseres det som en haste/akuttime på legekontoret. Får du allikevel ikke time før, ta kontakt med legevakten.
God bedring, jeg unner deg ikke det du går igjennom nå. :)

Hmm.. Føler meg litt som en hysterisk gravid person :( så føler jeg er bekymret for ting uten grunn :-/

Jeg var helt forferdelig dårlig, og ringte legevakta en kveld. Fikk beskjed om å komme med en gang. Jeg var veldig dehydrert og måtte få intravenøs væske. Kan være at du også skulle fått det? Ring legevakta! Du er ikke hysterisk om du må ha en ekstra legetime :)

Så klart du skal ha time før!! Du er da ikke hysterisk av den grunn. Pass på kroppen din og be om legetime nå, ellers kontakter du legevakten.. Har du fått noe kvalmestillende?
Masse god bedring :-)

Kaster opp magesyre hver dag og har også blodstriper i... Legen min har ikke reagert på dette. Bare bedt meg ta blodprøve for å sjekke elektrolyttene....og sykemeldt meg. Fikk aldri noe hastetime...

Får høre med sambo når han kommer hjem. Han må snart værr lei av at jeg er så uttafor når minsten har lagt seg for jeg er så sulten, men får ikke i meg noe uansett hva han lager til meg :-( har ikke fått noen ting av legen :-/

Ring legen din med en gang og fortell ståa. Da er jeg ganske sikker på at de presser deg inn. Du kan ikke gå sånn en uke til!
Hvis de virkelig ikke kan ta deg inn, ringer du legevakt. Ikke legg noe i mellom, fortell akk det du skrev her.
Lykke til :-)

Når du er så dålig, må du få legetime før. Ikke bra å gå sånn for lenge. God bedring!!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Sånn kan du ikke gå i en uke nei! Håper du har fått ringt lege eller legevakt :) Lykke til!

Har gått slik siden midten på januar.. Slet en periode med at jeg raste ned 8 kg. Uten noe grunn :-/ var på god vei oppover igjen da jeg ble gravid. Nå veier jeg like mye som jeg gjorde da jeg gikk på u.skolen..

Jeg var helt forferdelig dårlig, og ringte legevakta en kveld. Fikk beskjed om å komme med en gang. Jeg var veldig dehydrert og måtte få intravenøs væske. Kan være at du også skulle fått det? Ring legevakta! Du er ikke hysterisk om du må ha en ekstra legetime :)

Kan legevakta ta di nødvendige prøvene for å se om jeg trenger noe? Å få svar med en gang?

Jeg slet med det samme, men har heldigvis en fastlege som er flink til å ringe eller svare fyldig på Mail om han ikke har time før.
Blod hørtes litt skummelt ut da, så det vil jeg ikke komme med noen råd om utenom at en lege bør se på det.
Jeg har hatt konstant kvalme og oppkast i over 2 uker nå og er 100% sykemeldt. Er 8+4 idag. Har klart å holde meg unna dehydrering ved å bruke sånne væskeerstatnings brusetabeletter som de har på apoteket. I tillegg har jeg nøytralt proteinpulver som jeg blander med yoghurt, siden det er omtrent det eneste jeg klarer å spise. For å få i meg litt mer næring. Er ganske tynn fra før, så jeg har ikke lyst å gå ned mer enn de 2 kg jeg har gått ned.

Jeg fikk Afipran kvalmestillende av legen, det hjalp litt med jeg fikk så sinnsykt bivirkninger av det (muskelskjelvinger), og dessuten er det magesyre jeg sliter mest med. Så nå tar jeg 75 mg ranitidin morgen og kveld og det er det eneste som får meg gjennom dagen. Det står på at det skal brukes med forsiktighet under graviditet, men jeg leste flere undersøkelser på nettet som sier at det ikke er noen økt fare for misdannelser hvis man bruker opptil 150 mg x2 i 14 dager.. Så da håper jeg det gir seg før det. Er fortsatt kvalm, men ikke spydd siden jeg begynte på de for 3 dager siden!

Kan legevakta ta di nødvendige prøvene for å se om jeg trenger noe? Å få svar med en gang?

De tar en urinprøve for å se etter ketoner som kroppen produserer når man blir dehydrert. De får svarene på få minutter, og hvis det viser seg at du er dehydrert får du intravenøst væske og noen blir innlagt over natta. Jeg fikk også resept kvalmestillende (Phenergan og Afepran).
Jeg synes du skal ringe legevakta med en gang og fortelle hvordan det ligger an. Mest sannssynlig vil de ha deg inn på en sjekk så fort som mulig.

Fikk ikke komme inn.. Fikk beskjed om å drikke fra t skje ofte.. Å heller kontakte fastlegen min vist dette ikke ble bedre..

Det synes jeg er utrolig rart. Da må du ringe fastlegen din imorgen og fortelle at det haster, og at du MÅ få en time. Det er overhodet ikke bra for deg å gå rundt sånn

Så nå sitter jeg her å stri gråter.. Vurderte å ringe nabo komunens legevakt. Der jeg har fast legen min. Men slo det fra meg. Orker ikke enda et nei.. Ringer heller i morgen da.. Selv om jeg går imot alt i kroppen min sier nå

Du må spise!!

Jeg har det sånn også, for 3 gang, henger med opp og det er blod, magesyre og slim.. Men det blir bedre når jeg spiser, prøv å spise loff og drikke melk, det er ikke ille å spy faktisk :P

Her tvinger jeg meg hver dag, og dagene blir MYE bedre, selv om maten kommer opp, så får man litt energi, og man henger seg ikke opp over bøtta...

Back
Topp